راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفره ای به رنگ خون
که احمدی نژاد پهن کرد
آذرفریتاش

 

تحریم های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های جداگانه امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران که دولت کودتائی احمدی نژاد سهم مهمی در فراهم ساختن زمینه تحمیل آن به ملت ایران فراهم ساخت، سرمایه گذاری شرکت های خارجی را در ایران متوقف کرده است. پروژه های صنعتی که با تکنولوژی پیشرفته و سرمایه گذاری های خارجی و داخلی در حال اجراء بود متوقف شد. صنعت نفت و گاز قربانی سیاست غلط دولت در پنچ سال گذشته شد. نه تنها اقتصاد صنعت نفت و گاز ایران فلج شد، بلکه این سیاست های بحران زا کودتائی تاریخی را نیز روی دست انقلاب ایران گذاشت که با کودتای 28 مرداد رقابت می کند. دولت احمدی نژاد برای ثبات خود بخش عظیم پروژه های اقتصادی کشور را در اختیار قرارگاه خاتم الا بنیاء سپاه پاسداران وشرکت های وابسته به آن گذاشت. در پای همه این قرارداد های امضاء احمدی نژاد دیده می شود .
قرارداد جدید21 میلیارد دلاری پارس جنوبی که شش فاز آن را احمدی نژاد در منطقه عسلویه در شمال میدان گازی پارس جنوبی به شرکت های گمنام وابسته به قرارگاه خاتم الا بنیاء واگذار کرد، باج بزرگی بود که وی به فرماندهان سپاه داد تا حمایت آنها را از خویش تضمین و نه تنها تضمین بلکه اجباری کند!
این که اکنون در میان طرفداران و حامیان احمدی نژاد تردیدهای جدی نسبت به انگیزه های وی در این واگذاری ها و باج دادن ها به سپاه پاسداران درحال رشد است، نکته ای تازه و مهم است.
بنا به گزارش های مطبوعات قرار داد فاز 13 به کنسرسیومی از شرکتهای"پترو پایدار ایرانیان" وابسته به سپاه پاسداران و "مینا" و "صدرا" واگذار شده و در فاز 12 پارس جنوبی سازمان گسترش و نوسازی صنایع "ایدور" و شر کت "ملی حفاری" و شرکت "تاسیسات دریایی" مشارکت خواهند داشت. در فاز 19 پارس جنوبی شرکت "پترو پارس" و شرکت "تاسیسات دریایی"حضور دارند و فاز های 22؛23و24 به شر کت های"پتروسینا آریا" وابسته به قرارگاه خاتم الاابنیا ء و "صدرا" واگذار شده است. (شرکت صدرا در اثر بدهی توسط قرارگاه خاتم الا بنیاء در چندسال گذشته به قیمت نازلی خریداری شد) این قراردادهای جدید درحالیست که در دوسال پیش فاز 22 و24 پارس جنوبی در ازای همکاری ترکیه برای انتقال گاز ایران به اروپا به کشور تر کیه واگذار شده بود و فازهای 13 و14 پارس جنوبی که با شرکت "شل و "ریسول" مشغول مذاکره بود و به تفاهم نامه ای از سوی دو کشور به امضاء رسید ولی به مرحله اجراء نر سید. قرارگاه خاتم الا ابنیاء بعد ازاینکه احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید فعالیت خود را در ساخت راه و سد سازی آغاز کرد و اکنون با پشتیبانی رئیس جمهور و سپاه پاسداران بخش عمده ای از اقتصاد نفت و گاز ایران را در کنترل دارد. البته هزینه سنگین این پروژه ها از طریق بانک مرکزی و شرکت نفت ایران و بدستور احمدی نژاد تامین می شود. با آغاز تحریم های بین المللی و کاهش فروش نفت از طرف کشورهای خارجی کسری بودجه برای چرخش اقتصاد نفتی و گاز در ایران بوجود آمد و اکثر پروژه های نفتی و گازی شرکتهای داخلی به تعویق افتاد که حتی با واکنش و انتقاد نماینده کمیسیون انرژی مجلس در 25 خرداد روبروشد. حمید رضا کاتوزیان نماینده مجلس و مسئول کمیسیون انرژی مجلس در این باره به "عدم مدیریت مناسب؛ نبود سرمایه گذاری کافی و طرفداری غیر معقول در همکاری با شرکت های خارجی را "در مجلس مطرح کرد. احمدی نژاد در پاسخ این انتقاد گفت "در گذشته بسیاری از پروژه ها منتظر جواب برخی کشورهای برای شرکت و یا تامین مالی منابع پروژه های داخلی بودیم اما امروز پیمانکاران با قیمت های معمولی پروژه های بزرگ را در اختیار گرفته اند و مشغول کار هستند". احمدی نژاد گفت "دولت 50 میلیارد دلار در منطقه پارس جنوبی سرمایه گذاری خواهد کرد که این بودجه را از 100 میلیارد دلاری که در بانک های خارجی داریم تامین می کنیم." ولی با تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل این هم خیال باطلی است که احمدی نژاد درسر دارد. پارس جنوبی که بزر گترین میدان گاز ایران است نیمی از ذخایر گازی کشور را دربر می گیرد. این میدان مشترک با قطر که بمدت 11 سال پیش مورد بهره برداری از جانب قطر قرار گرفته است و سه برابر بهره برداری امروز ایران را استخراج می کند و گاز مشترک ایران را در جیب شیخ نشینان قطر و کنسرسیون های امریکایی اروپایی انبار می کند فقط پنچ فاز آن که در دوره ریاست جمهوری خاتمی به پایان رسید و مورد بهره برداری کامل قرار دارد و چهار فاز دوره احمدی نژاد با انکه به پایان رسید، فقط دوفاز آن مشغول به استخراج است که از بهره برداری کمی برخودار است. دوفاز دیگر حتی گاز استخراج نمی کند. رئیس جمهوری که قول رنگین کردن سفره مردم را با در آمدهای نفتی می داد فقط سفره فرماندهان سپاه پاسداران و شرکتهای وابسته به قرارگاه خاتم ابنیاءرا رنگین کرده است. از درآمد نفت و گاز دولت احمدی سفره مردم رنگین شد ولی رنگ خون.

راه توده 272 21.06.2010

بازگشت