راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

65 سال پس از
پیروزی سوسیالیسم
و اتحاد شوروی بر فاشیسم

 

 

 

 

 

در ژوئن 1941 ارتش 5 میلیونی رژیم فا شیستی آلمان هیتلری با مدرن ترین سلاح های روز، به قصد به زانو درآوردن اولین حکومت زحمتکشان جهان به اتحاد شوروی حمله کرد.

حکومت شورا ها در عمر 24 ساله خود نه تنها توانسته بود بر جنگ های داخلی که کشورهای امپریالیستی از آن حمایت می کردند فائق آید، بلکه چنان ساختاراجتماعی اقتصادیی بوجود آورده بود  که بتواند با غول فاشیسم هیتلری و میلتاریسم ژاپنی مقابله کند. این مقابله ای بود که حکم مرگ و زندگی  برای بشریت را داشت و سر انجامی افتخار آفرین برای کشور شورا ها و سوسیالیسم.

نهم ماه مه 1945 پس از نبردی طولانی که به قیمت جان 27 میلیون نفر از شهر وندان نظامی و غیر نظامی شد، ارتش سرخ با رهبری استالین و فرماندهی ژنرال ژوکف پس از نبردی خانه به خانه آخرین سنگر فاشیسم را در برلین پایتخت آلمان فتح کرد و پرچم سرخ را برفراز کاخ رایشتاک که مقر هیتلر بود برافراشت.

روز نهم ماه مه 2010 در حالی مردم به استقبال 65  مین سال این پیروزی رفتند که حکومت شوروی و ساختار سوسیالیستی این کشور تخریب شده و یک الیگارشی بر این سر زمین پهناور حکومت می کند.

این یک طرف قضیه می باشد. طرف دیگر، تاثیرات تاریخی سیستم سوسیالیستی بر جهان است که با هیچ نیرویی از اذهان مردم - بویژه ملت های اتحاد شوروی سابق- زدوده نخواهد شد. علیرغم همه نوع  جعل تاریخی و زیر فشار دستگاه های تبلیغی سرمایه داری جهانی، همچنان می توان با آمار و ارقام ثابت کرد که زحمتکشان جهان روی به گذشته آورده اند و با دید طبقاتی خود سوسیالیسم را بر بندگی گلوبالیسم سرمایه داری ترجیح می دهند.

 در صف اول این باز بینی، زحمتکشان روسیه فدراتیو قرار دارند که در سال های اخیر با حکومت گران الیگارش به مقابله برخاسته اند. این مقابله دارای چنان وسعتی شده که مطبوعات و دیگر رسانه های خبری روسیه نیز آن را منعکس می کنند. اجتماعات، راهپیمائی ها، تظاهرات و اعتصابات سراسری در مطبوعات مستقل روسیه منعکس می شود.

اکثریت مردم این کشوربه قابلیت و توانایی حزب کمونیست و رهبران بنیاد گذاراتحاد دشوروی و در راس همه آنها لنین و استالین برای حل معضلات اجتماعی   پی برده اند. سال گذشته با ابتکار رادیو سراسری روسیه برای چهره برتر روسیه نظر سنجی انجام گرفت که 45 میلیون نفر به برتری لنین و استالین رای دادند.

با اتکا به جنین زمینه ذهنی، حزب کمونیست روسیه ابتکار عمل اعتراضات زحمتکشان را سازماندهی کرده و توانست جایگاه بسیار مهمی چه در مجلس دومای دولتی و چه در ارگانهای اجرایی این کشور بدست آورد.

بی سبب نیست که دولت روسیه لبه تیز حملات خود را متوجه حزب کمونیست کرده و خصوصا با جعل اسناد، می کوشند گذشته کمونیست ها را مخدوش جلوه دهند.

روز هشتم ماه مه 2010 مدویدیف رئیس جمهور روسیه به مناسبت 65 مین سال پیروزی بر فاشیسم بر سر مزار سرباز گمنام برای مهمان های خارجی که به مسکو آمده بودند سخنرانی کرد. او ضمن تقدیر از مردم شوروی بمناسبت پیروزی بر فاشیسم، سعی کرد استالین را زیر علامت سوال ببرد، تا جایی که او را جنایت کار خواند. در همین زمینه گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه در جوابیه ای نوشت: مگر می شود مردم شوروی را قهرمان دانست ولی رهبری این مردم را عنوانی دیگر داد؟

حزب کمونیست روسیه با فرا خواندن مردم برای ارج گذاشتن به سنن سوسیالیستی، بمناسبت های مختلف (اول ماه مه روز همبستگی زحمتکشان جهان، 140مین زاد روز لنین و 65 مین سال گرد پیروزی برفاشیسم و...) مراسمی برگزار می کند و مردم را برای باز پس گرفتن حقوق از دست رفته شان تشویق می کند. در همین ارتباط روز یکشنبه 9 ماه مه جدا از مراسم دولتی میدان سرخ مسکو حزب کمونیست نیز در این شهر با شرکت بی نظیر مردم گرد همآیی با شکوه  و مراسم راهپیمایی ویژه برگزار کرد .

 


 

 

            راه توده  266    20 اردیبهشت ماه 1389

 

بازگشت