راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

غارت همه سویه
منابع ایران
و جیب مردم

 

تصویب قریب به یقین قطعنامه جدید تحریم های ایران، تنگنای موجود اقتصادی جمهوری اسلامی و فشار سنگینی که از نظر گرانی و کمبود گریبان مردم را گرفته تشدید خواهد کرد. از هم اکنون قیمت بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم تا 45 در صد گران شده است. قطع یارانه ها نیز خود ضربه مهلکی است به سفر توده مردم. احمدی نژاد که خود پرچمدار این فاجعه است، در آخرین سخنرانی اش گفته است: نباید به بهانه نقدی شدن یارانه ها، مایحتاج مردم احتکار شود. و این یعنی اعتراف به فاجعه احتکار مایحتاج مردم که همزمان با گرانی و تورم و بیکاری در راه است. فرمانده سپاه و فرمانده صدا و سیما از شورش و به زعم خود – فتنه بزرگتر از 22 خرداد- خبر میدهند. آنها نمی گویند که این فتنه چیزی جز شورش گرسنگان و بیکاران در ایران نیست.
تمام نشریات و سایت های خبری اقتصادی جهان از تورم فزاینده، کمبود سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش صنایع نفت و دیگر بخش های صنعتی و کاهش تولید نفت و نداشتن مشتری برای نفت ایران خبر میدهند.
در این زمینه کافی است نگاهی به وضعیت میدان های مشترک نفتی ایران با کشورهای همجوار در خلیج فارس ودریای عمان انداخت تا وخامت اوضاع بیشتر روشن شود.
احمدی نژاد در جریان کارزارها و تبلیغات انتخاباتی خود مدعی شده بود که "ما در چهار سال گذشته 66 میلیارد دلار در صنایع نفت سرمایه گذاری کرده ایم و اکنون 70 میلیارد دلار سفارش داریم." ولی وضع بهره برداری های نفتی ایران درمقایسه با دیگر کشورهای همسایه تصویر دیگری را به نمایش می گذارد.
عربستان سعودی توانست با استفاده از فرصت ادامه جنگ عراق و ایران از میدان های نفتی مشترک اسفندیار، فروزان، فرزاد A و فرزاد B یکجانبه بهره برداری کرده و میلیون ها لیتر نفت ایران را به غارت ببرد. تلاش بعدی کشورهای منطقه برای افزایش بهره برداری از این میدان ها مشترک نفتی با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد شروع شد. چنانکه ایران اکنون از میدان فروزان تنها 51 هزار بشکه در روز نفت استخراج می کند، در حالیکه بهره برداری عربستان از این میدان 100 هزار بشکه در روز است. وضع در میدان نفتی آرش که با دولت کویت مشترک است نیز بر همین منوال است. در میدان گازی پارس جنوبی که با قطر مشترک می باشد دولت قطر بیست سال زودتر از ایران از این میدان اکتشاف و بهره برداری را شروع کرده است. در این میدان ایران روزانه 67 هزار بشکه نفت استخراج می کند، در حالیکه بهره برداری قطر روزانه 276 هزاربشکه است. میدان های نفتی سلمان؛ فرزام و نصرت با امارات متحده مشترک می باشند. میدان نفتی "هنگام" با عمان مشترک است. حجم نفت موجود این میدان که در سال 1354 کشف گردید؛ 4,22 میلیارد متر مکعب می باشد. بهره برداری ایران از این میدان تنها چهار هزار بشکه در روز نفت تولید می کند. ایران با عراق نیز 5 میدان نفتی مشترک زمینی دارد که وضع بهره برداری باید به آنها بطور جداگانه پرداخت. میدان های مشترک دیگری نیز وجود دارد که ایران اصلا توان بهره برداری از آن را ندارد و یا آنقدر ذخایر آن کاهش یافته است که صرفه بهره برداری از آنها مشخص نیست.
بدینسان امارات و عربستان سعودی و عمان و قطر روزانه میلیونها بشکه نفت مرغوب را از میدان های مشترک با ایران با کمک سرمایه گذاران خارجی استخراج می کنند. این کنسرن ها از این طریق نه تنها سودهای سرسام آور نصیب خود می کنند، بلکه علاقه ای هم به توسعه صنعت نفت ایران در میدانهای مشترک خلیج فارس و دریای عمان ندارند.
در شرایطی که ایران نیاز به سرمایه گذاری در صنایع نفت دارد تا لااقل از غارت میدان های مشترک نفتی جلوگیری کند. برخلاف ادعاهای دوران تبلیغات انتخاباتی احمدی نژاد که 66 میلیارد دلار در عرصه نفت سرمایه گذاری کرده است، آمار رسمی نشان می دهد که کل سرمایه گذاری این دولت از صدها میلیادر دلاری که در این سالها از افزایش جهشی درآمد نفت نصیب ایران شد تنها 24 میلیارد دلار بوده است.

راه توده 268 31.05.2010
 

بازگشت