راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

سمینار احزاب کمونیستی و چپ جهان در بلژیک
درود انقلابی بر مردم
و حزب کمونیست یونان
سایت حزب کمونیست روسیه فدراتیو
ترجمه بهروز بکتاشی
 

اواسط ماه مه 2010 سمینارمشورتی دوره ای احزاب چپ و کمونیستی جهان با حضور نمایندگان 45 حزب چپ و کمونیستی جهان درشهر بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد. در این سمینار از حزب کمونیست فدراتیو روسیه "اناتولی لوکتو" عضو کمیته مرکزی این حزب و نماینده فراکسیون حزبی در دومای دولتی این کشور شرکت کرده بود.
"آناتولی لوکتو"در مصاحبه ای که روزنامه کمیته حزبی "نواسیبرسکایا"با وی انجام داد، در مورد این سمینار گفت:
این چهارمین بار است در سالهای اخیر که من بعنوان نماینده حزب کمونیست روسیه در این گرد همآیی شرکت می کنم. هدف از برگزاری این سمینار، تبادل نظر و گفتگو در باره مسایل اساسی جامعه جهانی است. در جلسه ای که امسال برگزار شد موضوع بحران های اقتصادی و نوع برخورد و مبارزه کشور ها و احزاب کارگری و کمونیستی با این معضل مطرح بود.
درپاسخ خبرنگاردر مورد اینکه، سخن رانی وگزارش کارکدام یک ازسخنرانان این سمینار نظر شما را جلب کرد؟ "اناتولی لوکتو" گفت:
سخنرانان کشورهای ویتنام، لایوس و کوبا با تشریح چگونگی عبور از دشواری هایی که کشورشان با آن درگیر است، توجه همه گان را برانگیختند. آنان کار دشوار احزاب و دولت های خود در برخورد با بحران های اقتصادی گریبان گیرجهان را شرح دادند و یاد آورشدند که چگونه توانستند بدون برخورد با مشکل جدی، از این بحران عبور کنند. آنها نه تنها بر دشواری ها غلبه کردند، بلکه رشد اقتصادی هم داشتند. خصوصا در جمهوری سوسیالیستی ویتنام که رشد اقتصادی آنها معادل 8 در صد رشد بوده و یا مثلا در کوبا که رشد خدمات بهداشتی و درمانی قابل توجه بود.
البته گزارش رفقای هیات یونانی در این سمینار جای ویژه ای را به خود اختصاص داد. رفقای یونانی در سازمان دادن اعتصابات عمومی در این کشورکار بسیار مهمی را توانستند سازمان بدهند. اعتراضات و اعتصابات همگانی در یونان، سراسر اروپا را تکان داد. بعد از رخوت طولانی و سر درگریبانی زحمتکشان سراسر جهان، ایستادگی و عدالت خواهی مردم یونان به رهبری حزب کمونیست بارقه امیدی در دل همه زحمتکشان جهان پدید آورد. نکته سنجی و وفاداری حزب کمونیست یونان به آرمان های مردمی نمونه درخشانی از مبارزه برای عدالت و آزادی خواهی است که رفقای یونانی روی آن تاکید داشتند.
رفقای یونانی در سخنرانی های خود بدرستی شرایط کنونی مبارزه مردم این کشور را مبارزه ای به اقتصادی ارزیابی کرده و تاکید دارند که از شعارهای سیاسی که در حال حاضر عمومیت ندارند باید پرهیز شود.
در عین حال باید یاد آوری کنم که در تقسیم کار مقابله با بحران های اجتماعی و اقتصادی به شکل کلاسیک در اروپا، کمونیست ها پیشتاز هستند. البته رفقای بلژیکی نیز فعالانه در پارلمان این کشور پرچمدار این نوع مبارزه هستند.
خبرنگار ازن ماینده حزب کمونیست روسیه شرکت کننده در این سمینار، راجع به محور های سخنرانی او سوال کرد که وی گفت:
من در گزارش خود با تکیه بر تجربه حزب ما برای برون رفت از بحران های اجتماعی اقتصادی کشور مان، برنامه مصوب حزب را که بر سیاست ضد بحران و مدرنیزه کردن تاکید دارد و در برخورد با مسایل اجتماعی و اقتصادی شعار "پیش به سوی سوسیالیسم" را اتخاذ کرده تشریح کردم که با استقبال شرکت کنندگان مواجه گردید. من در ادامه سخنرانی خود، برگزاری 140 مین سالروز تولد لنین (23 آوریل) و 130 مین سالگرد تولد یوسف استالین در این سال را اعلام کردم و در عین حال یاد آور برگزاری بزرگداشت 65 مین سال پیروزی بر فاشیسم شدم. این پیروزی به قیمت 27 ملیون نفر قربانی از میان مردم اتحاد شوروی شد که 3 ملیون تن از این کشته ها اعضای حزب کمونیست بودند. باید دراین جا تاکید کنم که سازماندهی حزب کمونیست و رهبری آن در این پیروزی عظیم، نقش تعین کننده ایفا کرد.
در باره نتایج سمینارهائی از آن دست که امسال برگزار شد، "اناتولی لوکتو" گفت:
جلسه مشورتی بروکسل این معنا را می رساند که جریانات کارگری و کمونیستی جریاناتی هستند زنده و کوشا. کمونیست ها در چنین جلسه هایی ضمن تشریح وضعیت داخلی خود، مجال تبادل نظر و انتقال تجربه را به یکدیگر پیدا میکنند. این ارتباط های برادرانه دستمایه ای است که بر اساس آن ما می توانیم در سطح جهان سیاست های همآهنگی را برای مبارزه با نا بسامانی ها و غلبه بر سیاست های تجاوز کارانه امپریالسم جهانی اتخاذ کنیم. بهمین دلیل است که جریان جهانی کمونیستی نقش بسار با اهمیتی در راه رهایی زحمت کشان جهانی و ایجاد صلح بازی می کند.

راه توده 268 31.05.2010
 

بازگشت