راه توده                                                                                                                                                          بازگشت       

 

 

یونان
دروازه بحران را
به روی اروپا گشوده
آذرفریتاش

 

 

 

 

 

سران کشور های عضو اتحادیه اروپا در نشست ویژه خود، در بروکسل مسئله کمک به اقتصاد از هم پاشیده یونان را بررسی کرده و بر سر کمک به دولت این کشور به توافق رسیدند.

پیش از آن، وزرای دارئی کشور های عضو اتحادیه اروپا در نشست ماهیانه خود - 15 مارس 2010- بحران اقتصادی یونان را فلج کننده ارزیابی کرده بودند. در پایان آن نشست، نخست وزیر لوکزامبورگ  "ژان کلود ژا نکر"  گفته بود:

وزیران دارایی شر کت کننده در این نشست بعضی از مسائل فنی مربوط به کمک فوری به اقتصادی از هم پاشیده یونان را بررسی کردند و قرار شد در شرایط لازم کمک اقتصادی به یونان آغاز شود. البته برای تصمیم نهائی باید منتطر تصمیمات نشست سران اتحادیه اروپا در هفته آینده در بروکسل شد.

اکنون نشست ویژه اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده است که بخشی از کمک مالی به یونان را کشورهای عضو گروه "یورو" اتحادیه اروپا و بخش دیگر را صندوق بین المللی  پول تامین کند. از آنجا که کشورهای دیگری دراروپا وجود دارند که بسرعت به موقعیت بحرانی یونان نزدیک شده و سرنوشت یونان در انتظار آنها نیز هست، اتحادیه اروپا شیوه کمک به دولت و اقتصاد بحران زده یونان را قرار شد به الگوئی برای کمک به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تبدیل کند.

مطبوعات چپ فرانسه درباره نشست اتحادیه اروپا و تصمیمات اخیر آن نوشتند:

1- این نشست و مذاکرات آن نشان داد که  اتحادیه اروپا قادر نیست مسائل اقتصادی و مالی خود را به تنهائی حل کند و به کمک صندوق بین المللی پول که وابسته به سیستم سرمایه داری امریکا است نیاز دارد.

2- اتحادیه اروپا با وارد کردن یونان به اتحادیه اروپا نشان داد که فقظ به دنبال بازاری جدید برای فروش تولیدات کشورهای صنعتی اتحادیه اروپا و بهره برداری در زمینه سرمایه گذاری پر سود در کشورهائی نظیر یونان بوده است. این درحالی است که یونان به هیج وجه شرایط ورود به اتحادیه اروپا را نداشت. یونان با 300 میلیارد دلار بدهی خارجی وکسری بودجه 12 در صدی سالانه یک کشور ورشکسته در اتحادیه اروپا به حساب می آید و با کمک مالی 20 و یا 22 میلیارد یوروئی اتحادیه اروپا نیز قادر نیست از ور شکستگی و بحران کنونی نجات پیدا کند.

3- بحران اقتصادی یونان، اکنون به یک بحران بزرگ اجتماعی- سیاسی نیز پیوند خورده است، و این نکته ایست که اتحادیه اروپا از آن اگاه است.

4- حتی کمک صندوق بین المللی پول که محدود به سهم هر کشور در صندوق بین المللی پول می باشد سهم یونان را 10 میلیارد یورو تخمین می زند که در شرایط کنونی برای برون رفت یونان از بحران کافی نیست.

5- اکثر اعضاء اتحادیه اروپا که امسال خود با کسری بودجه روبرو هستند، چگونه خواهند توانست به کشور یونان کمک مالی برسانند؟ برای مثال سهم آلمان که یکی از ثروتمند ترین اعضای اتحادیه اروپاست 4 تا 5 میلیارد یورو برای کمک   تخمین زده شده است. در حالیکه این کشور خود برای مقابله با کسری بودجه 80 میلیارد یورو به گرفتن وام روی آورده است. 6- سران اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در بروکسل، الگو را برای برون رفت از بحران اقتصادی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در نظر گرفته اند که آشکارا تدابیری موقت و درحد قرص مسکن برای سیستمی است که سردرد مزمن دارد.

 


 

 

            راه توده  261    15 فروردین ماه 1389

 

بازگشت