راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

یک مناظره خواندنی و تاریخی
حق و حساب
"راه توده" را
چه کسی بالا کشیده؟

 

یکی از خوانندگان راه توده لینک مطلبی را از سایت عصر ایران فرستاده که در آن به نقل از خبرگزاری سپاه "فارس" مطلب جالبی منتشر شده است. این مطلب مربوط به یک مناظره است که یکسال و یکماه قبل از انتخابات 22 خرداد 88 و در جریان تدارک آتش تهیه برای این انتخابات برپا شده بود.
مطلب مربوط به مناظره ایست که یک طرف آن الیاس نادران بوده و طرف مقابل اسحق جهانگیری. اولی هم در مجلس هفتم بود و هم در مجلس هشتم هست و سخنگوی فراکسیون سپاه پاسداران در هر دو مجلس؛ و دومی در کابینه محمد خاتمی وزیر صنایع و معادن بود و 4 سال اول ریاست جمهوری احمدی نژاد از افشاء کنندگان آمارهای دروغی که دراین دولت به مردم ارائه شده است.
مناظره در دانشکده خبر انجام شده و گزارش آن به تاریخ 3 اردیبهشت 87 از سوی خبرگزاری فارس انتشار یافته است. بخشی از جنگ سرد در این مناظره بر سر حمایت از کاندیداهای اصلاح طلبان برای مجلس هشتم است که راه توده با قاطعیت از آن دفاع کرده بود و نادران دراینجا می کوشد این حمایت را به حربه ای تبلیغاتی علیه اصلاح طلبان تبدیل کرده و با آن، به همراه طیف طرفداران دولت احمدی نژاد، وارد میدان انتخابات 22 خرداد شود.
بخشی از این مناظره گریبانگیری آماری است که ما نمی خواهیم وارد آن شویم. اما آن بخش دیگر که به طنزی جالب تبدیل شده، اره بده و تیشه بگیر جهانگیری و نادران است بر سر حمایت راه توده از لیست اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس هشتم و اساسا، سیاست ادامه دار راه توده برای دفاع از اصلاحات. نادران میگوید مرکز جهان همانجائی است که مقام معظیم صندلی خود را آنجا گذاشته و روی آن نشسته و جهانگیری هم رهبر را به حال خود رها کرده و گریبان دروغگوئی های دولت احمدی نژاد را می گیرد. همه این نکات را می توانید خودتان روی سایت عصر ایران و به نقل از خبرگزاری فارس بخوانید.
اما، آن طنز نهفته دراین مناظره که ما را بر آن داشت این مقدمه را نوشته و شما را به اصل مناطره رجوع بدهیم، "پول" در هوا مانده ایست که آقای نادران به اقای جهانگیری می گوید اصلاح طلبان به راه توده داده اند تا از اصلاح طلبان حمایت کند و آقای جهانگیری می گوید این پول را اصولگرایان به راه توده داده اند تا با این اعلام حمایت اصلاح طلبان را بدهند دم تیغ شما!
نه اصلاح طلبان و از جمله آقای جهانگیری در آن یکسال و یکماه قبل از انتخابات 22 خرداد می دانستند جناح راست که اسم مستعار خود را گذاشته "اصولگرا" حتی به قیمت یک کودتای ننگین حاضر نیست دست از قدرت بکشد و نه الیاس نادران می توانست حدس بزند، پس از چنین کودتائی چه سیل مهیبی از اعتراض مردمی در سراسر ایران راه خواهد افتاد.
بهرحال، آن پولی که آقای نادران و آقای جهانگیری برسر آن دراین مناظره جدال کرده اند، بدست ما که راه توده باشیم نرسیده است. شاید وسط راه خودشان مصادره کرده و بالا کشیده باشند! به همین دلیل به این هردو بزرگوار مسلمان – شرط مسلمانی در جمهوری اسلامی شده دروغگوئی- می گوئیم بجای "حلوا حلوا" گفتن، این پول را اولا اعلام کنند چقدر بوده و ضمنا هرچه زودتر آن را به حساب بانکی راه توده واریز کنند که برای تامین هزینه انتشار راه توده بسیار به آن نیازمندیم. بویژه که اکثر کاربران اینترنتی به"مفت خوانی" عادت دارند.
البته بدهکاری آقای نادران و شرکاء با انتخابات 22 خرداد بیشتر هم شده است.
اول از همه مقام معظم رهبری، پس از کودتای 22 خرداد که تحت نظر و برنامه ایشان انجام شد، با خشم و کینه گفت که توده ایها از موسوی و کروبی حمایت کرده اند؛ و بدنبال وی، وزیر اطلاعات جدید "مصلحی" و وزیر اطلاعات قبلی که حالا شده دادستان کل کشور، یعنی "محسنی اژه ای" هم پا را فراتر از مقام معظم گذاشته و اعلام کردند در ستاد انتخاباتی اقای موسوی یک جزوه ای پیدا کرده اند که ادبیات توده ای داشته و بوی راه توده می داده است. و تا آنجا که نقل کرده اند، در بازجوئی از چهره های سرشناس دستگیر شده درجریان کودتای 22 خرداد نیز بسیار تلاش کرده اند از برخی ها اعتراف به ارتباط با راه توده بگیرند. اما این ارتباط و اعتراف چنان ناچسب است که مقام معظم فرموده اند دراین باره پیگیر نشوید!
یکسال و یک ما طول کشید تا از جزئیات مناظره جهانگیری و نادران با خبر شویم، اما تصور نمی کنیم برای اطلاع از آنچه در جریان بازجوئی های پس از کودتای 22 خرداد گذشت، به این مقدار زمان نیاز داشته باشیم.
متن مناظره را از اینجا بخوانید.

راه توده 259 08.03.2010
 

بازگشت