راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پایان انتخابات در برزیل
چریک 62 ساله ای
که رهبری بزرگترین کشور
امریکا لاتین را بدست گرفت
تدوین و ترجمه عسگر داوودی

 

سرانجام، انتخابات ریاست جمهوری در پرجمعیت ترین و بزرگترین کشور امریکای لاتین "برزیل" برگزار شد و خانم «دیلما روسف» ۶۲ ساله کاندیدای حزب حاکم چپگرای برزیل با 55% آرا در مرحله دوم انتخابات به ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید.
135.8 میلیون برزیلی حائز شرایط رای در انتخابات ریاست حمهوری این کشور شرکت کردند.
«دیلما روسف» اول ژانویه ۲۰۱۱سوگند ریاست جمهوری را ادا خواهد کرد و جایگزین «لولا داسیلوا» رئیس جمهوری فعلی برزیل می شود. لولا رهبر «حزب کارگران برزیل» و دارای بیشترین محبوبیت میان مردم این کشور است. برزیلی ها او را نجات دهنده اقتصاد کشور و سیاست های او را عامل ثبات آن می دانند. او توانست نقش تعیین كننده‌ای در تبدیل برزیل به یك بازیگر در عرصه بین المللی ایفا كند. در دو دوره ریاست حمهوری او فقر مطلق در برزیل زدوده شد. با سیاست‌های «حزب کارگران برزیل» فاصله طبقاتی در این كشور كاهش یافت و اکنون برزیل جزء چهار كشور نوظهور و قدرتمند گروه BRIC ) برزیل، روسیه‌، هند و چین) است و در کلیه عرصه های دیپلماتیک وزنه ای جدی محسوب می شود. تنها در سال جاری میلادی دو میلیون شغل جدید در برزیل ایجاد شده است.
«لولا» که پیش از ریاست جمهوری از فعالان سندیکای کارگری برزیل بود، در سال ۲۰۰۳ خانم «دیلما روسف» را به عنوان وزیر انرژی کابینه خود برگزید و در سال ۲۰۰۵ او را به ریاست کابینه منصوب کرد.
خانم «دیلما روسف» اقتصادان است و سابقه رهبری یک سازمان چریکی مارکسیست را برعهده داشته است. او در دهه‌های 1960 و 1970، در مبارزات مسلحانه (چریکی) علیه دولت نظامی‌ برزیل شرکت کرد و در همین رابطه نیز دستگیر و شکنجه و مدت سه سال زندانی شد. او پس از پایان دیکتاتوری نظامی برزیل، در کنار لولا در تأسیس «حزب کارگران برزیل» شرکت کرد.

هفته نامه اشپیگل چاپ آلمان در این رابطه نوشت:«حزب کارگران برزیل» و «لولا داسیلو» برزیل را به هشتمین قدرت صنعتی جهان تبدیل کردند و میزان ذخیره ارزی این کشور را به 200 میلیارد دلار رساندند. تنها در سال 200 میزان رشد اقتصادی برزیل از 7% فرا تر رفت. در سال 2014 مسابقات جهانی فوتبال و در سال 2016 مسابقات بین المللی المپیک در "ریودوژانیرو" پایتخت این کشور برگزار خواهد شد. به پیش بینی بانک جهانی تا آن تاریخ برزیل به پنجمین قدرت صنعتی جهان تبدیل خواهد شد. «حزب کارگران برزیل» با رهبری « لولا داسیلو» در هشت سال حاکمیت خود توانست بر تورم افسار گسیخته اقتصادی غلبه کرده، هزینه های دولتی را به حالت کاملا متعادل در آورده و با اجرای برنامه های اجتماعی عظیمی موفق شد فقر مفرط در کشور را کنترل کرده و میلیون ها انسان را از گرسنگی برهاند. برزیل اکنون به یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده غلات در دنیا تبدیل شده است. همچنین مزارع نیشکر با وسعت 70000 هکتار گسترده شده و 200 میلیون گاو پرورش داده شد. کوه های برزیل سرشار از معادن آهن است.

از هر 4 برزیلی 3 تن طرفدار سیاست های حزب « لولا داسیلو» هستند. یک سرمایه دار آلمانی که در برزیل فعالیت های اقتصادی دارد مدعی است که برزیل استعداد پیشرفت بیش از این ها را دارد. افزایش قیمت نفت در سطح بین المللی به سود برزیل تمام می شود. اکنون برزیل سومین تولید کننده هواپیما های بوئینگ و ایرباس در جهان است. این کشور نفت و دیگر فرآورده های نفتی را تولید و صادر می کند. میزان نفت موجود در معادن سواحل برزیل حدود 8000 تا 12000 میلیارد بشکه برآورد شده است. بدین ترتیب با بهره برداری از این معادن توسط دولت جدید برزیل به ریاست جمهوری خانم «دیلما رسف» برزیل به چهارمین کشور تولید کننده نفت در جهان تبدیل خواهد شد. همچنین با ایجاد صنعت پتروشیمی و صدور آن ده ها هزار تن از مردم برزیل به اشتغال دست خواهند یافت. احداث فردوگاه های متعدد یکی از پدیده های نو در مناطقی از برزیل است. مردم این کشور برای نخستین بار هواپیما شده اند. تعداد مسافران خطوط هوائی مرتبا در حال افزایش است. در سال های 2009 تا 2010 تعداد مسافران هوائی 40% افزایش داشته است. در 8 سال ریاست حمهوری «لولا داسیلو» حدود 21 میلیون تن از مردم فقیر کشور از گرسنگی نجات یافتند. بمنظور تشویق خانواده ها و کودکان جهت سواد آموزی هر کودکی که مدرسه برود ماهیانه 100 یورو از دولت دریافت می کند. بطور متوسط یک سوم مردم برزیل«تامین اجتماعی» دریافت می کنند.
یک کارشناس «پدیده فقر» به اشپیگل گفت که در برزیل فاصله طبقاتی بی وقفه در حال کاهش است.
«دیلما روسف»،‌ رئیس‌جمهوری جدید در نخستین گفتگوی خود با رسانه های بین‌المللی به شبکه خبری «سی. ‌ان. ‌ان» گفت: انتخاب من نقطه عطفی در تاریخ برزیل است. نه به این دلیل که شخص من به ریاست جمهوری انتخاب شد، بلکه به این دلیل که با این گزینش مردم برزیل نشان دادند طرفدار ادامه مسیری هستند که در زمان "لولا" پایه گذاری شد. روندی که در آن زنان برزیلی بطور فزاینده نسبت به نقش خود در عرصه سیاست هوشیار می شوند.
در ادامه گسترش حمایت بخش مترقی نیروهای مذهبی آمریکای لاتین از جنبش های اجتماعی که با نام «الهیات رهائی بخش» شناخته می شوند، 170 کشیش کاتولیک و اوانگلیش نیز در این انتخابات با امضای بیانیه ای، حمایت خود را از ریاست جمهوری خانم «دیلما روسف» اعلام کرده بودند.


راه توده 291 08.11.2010

بازگشت