راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

یونان
برای رسیدن
به اقتصاد خلقی
باید پیش رفت
بولتن حزب کمونیست یونان
سایت حزب کمونیست روسیه
ترجمه آزاده اسفندیاری

بدنبال استمرار بحران های اقتصادی و فقر روز افزون مردم اروپا، زحمتکشان یونان بار دیگر به خیابان های شهر های مختلف این کشور آمدند تا اعتراض خود را به حکومت دست راستی سوسیال دمکرات بونان نشان دهند .

اعمال سیاست های گلوبالیستی در سال های اخیر در یونان و منوپل شدن موسسات تولیدی صنعتی و کشاورزی، منجر به نابودی موسسات کوچک و متوسط و لاجرم فقر و خانه خرابی میلیون ها نفر از زحمتکشان شهری و روستایی این کشور شده است.

وام های میلیاردی که دولت یونان (بدون اعلام مبلغ و اطلاع رسانی به مردم ) از بانک های اروپایی و آمریکایی گرفته، در چاه های بی انتهای بانک ها خودی ریخته شده و صرف منوپل کردن موسسات تولیدی این کشورشده است. بازپرداخت این وام ها نه از کیسه سرمایه داران یونانی، بلکه از کیسه تهی زحمتکشان شهری و روستایی یونانی پرداخت می شود.

مردم یونان در سال های اخیر بنا برفراخوان  حزب کمونیست و سندیکاهای کارگری و دیگر تشکل های توده ای به خیابان ها آمده اند تا اعتراض خود را نسبت به این سیاست ها اعلام کنند .

اخیرا کمیسیون اتحادیه اروپا و بانک های وام دهنده به دولت یونان برای بررسی وضعیت نا بسامان اقتصادی و سیاسی و چگونگی کمک به دولت این کشور برای مقابله با اعتراضات مردم به این  کشورسفر کردند. بر همین اساس، بنا به دعوت حزب کمونیست یونان به عنوان اعتراض به حضور کمیسیون اروپایی، بانک مرکزی اروپا و سیاست های ضد مردمی دولت این کشور، یک روز بعد از انتخابات محلی سراسری این کشور در روز 15.11.2010 میتینگ و تظاهرات سراسری  با دعوت سندیکاهای کارگری، سازمان های زنان یونان، کنفدراسیون های دانشجویی و سندیکاهای موسسات متوسط و کوچک برپا کردند. میتینگ ها و تظاهراتی که در این روز بر گزار شد، در سال های اخیر در نوع خود به لحاظ تعداد شرکت کننده پر شمارترین بود.

 شعارها و پلاکادرهایی که توسط  انبوه جمعیت حمل می شد نسبت به دفعات  قبل به مراتب رادیکال تر بودند. زمانی که تظاهر کنندگان در شهر آتن به مقابل سفارت آمریکا رسیدند با شعار های "دست های آمریکای متجاوز و ناتو از کشور های جهان کوتاه" توام گردید.

درعین حال نسخه ای از قطعنامه تظاهر کنندگان که حاوی مخالفت با سیاست های دولت این کشور و سازمان ناتو بود به سر کنسول سفارت آمریکا داده شد.

این روز با 37 مین سالروز ایستادگی حزب کمونیست در برابر کودتا نظامی یونان و دفاع از حقوق مردم بود، از شکوه و جلوه خاصی برخوردار بود .   

"الیکا پاپاریگا" عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان، در اجتماع ده ها هزارنفر مردم آتن که در میدان مرکزی این شهر و در مقابل پارلمان و وزارت اقتصاد این کشور گرد آمده بودند گفت:

امروز کمیسیون اروپایی و روسای بانک مرکزی اتحادیه اروپا، برای ادامه دیکته سیاست های مالی و سیاسی سرمایه های امپریالیستی به کشور ما آمده اند. گلوبالیسم و منوپولیسم در هیچ یک از کشور های جهان نه تنها سعادت و آسودگی برای مردم این کشور ها همراه نیاورده، بلکه دست آوردی جز فقر، بی عدالتی و سیه روزی به همراه نداشته است. آمدن این هیات ها به کشورما ادامه همان  سیاست های خانمان سوزی است که تا به حال ادامه داشته است. آنها مصر هستند تا مردم ما را همچنان در انقیاد وام های کمرشکن خود نگهداشته و منوپولیسم را در کشور ما نهادینه کنند. حزب کمونیست یونان تمام هم خود را برای اتحاد و یگانگی سندیکاها، سازمان های دانشجویی، جنبش های اجتماعی زنان و اتحادیه های دهقانی و جبهه های مبارز زحمتکشان یونان به کار خواهد برد تا اپوزیتسیون بمراتب نیرو مند تری در مقابل سیاست های اتحادیه اروپا که سعادت و سر بلندی مردم ما را نشانه گرفته است بوجود بیاورد. ما باید متحدا برای باز کردن راه جدید دست یابی به یک اقصاد خلقی و  حکومت مردمی صفوف خود را فشرده تر کنیم .

اتحادیه اروپا و سازمان متجاوز نظامی ناتو زنجیر هایی هستند که به دست و پای مردم ما بسته شده اند. تا زمانی که کشور ما در چمبره های تارعنکبوتی این زنجیر ها بسته هستند، نخواهیم توانست به استقلال ملی برسیم  و حاکم بر سرنوشت خود باشیم. دولت یونان مجری سیاست های نظامی ناتو و سران کشور های اتحادیه اروپاست که با منافع ملی ما و همسایگان ما سنخیتی ندارد. سعادت کشورما و شهروندان آن در گرو عدم همکاری با سازمان متجاوز و نظامی ناتو و خلاصی از چنگال اتحادیه اروپا است .

 

 

                راه توده 293    اول آذر ماه 1389
 

بازگشت