راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

17 سال
پس از به توپ بستن
پارلمان روسیه
سایت حزب کمونیست روسیه فدراتیو
ترجمه آزاده اسفندیاری
 

هفده سال از به توپ بستن مجلس قانون گذاری شورای عالی خلق های فدراسیون روسیه، تنها سنگر قانونی باز مانده از زمان اتحاد شوروی، ، توسط رییس جمهوری وقت این کشور "بوریس یلتسین" گذشت.
روز چهارم اکتبر 2010 هزاران نفر بنا به دعوت حزب کمونیست روسیه ، در ایستگاه مترو "خیابان 1905" در مسکو اجتماع کردند.(1)
در این اجتماع بزرگ، افراد متعددی در مورد فاجعه کشتار نمایندگان و تخریب ساختمان نمایندگان مجلس خلق های روسیه توسط نیروهای ویژه تانک سواران و فرماندهان فرمان بر یلتسین سخنرانی کردند. در ابتدا "ولادمیر کاشین" آکادمیسین و از معاونان رهبرحزب کمونیست روسیه و عضو فراکسیون این حزب در مجلس دوما، با اعلام یک دقیقه سکوت، به احترام مدافعان و نمایندگان کشته شده مجلس خلق،چنین آغاز سخن کرد:
بعد از تخریب اتحاد شوروی در سال 1991 بمباران و به توپ بستن مجلس و کشتار نمایندگان مردم در سال 1993 فاجعه بار ترین خبر داخلی بود که در راس خبر های خبرگزاری های جهان قرار گرفت.
هر چه زمان می گذرد، عظمت دلاوری ها و جان فشانی های انسان هایی که برای بر قراری حکومت شورا ها در سرزمین پهناور ما تلاش کرده اند برجسته تر می شود. با توجه به اینکه در سیستم اجتماعی سوسیالیستی، انسان مرکز توجه حکومت و جامعه است. نیرو های اهریمنی و دشمنان قسم خورده مردم ما دقیقا همین اهداف انسان محور را نشانه گرفتند و با هر وسیله ای، اعم از سلاح های آتشین، مواد مخدر، نابود کردن مراکز فرهنگی و ورزشی و دست آورد های تکنیکی که زندگی قابل قبولی را برای شهروندان ما فراهم کرده بود همه و همه مورد تعرض قرار گرفتند. ما بر این باور هستیم که توده های زحمتکش ما همراه حزب کمونیست گذشته را به میهنمان باز خواهند گرداند و این بلایا و نکبتی که سرزمین ما را اشغال کرده است پاک خواهیم کرد. و ضعیتی که امروز بر سرنوشت مردم ما حاکم است غیر قابل تحمل می باشد. ارتش دلیر و قهرمان ما در فلاکت مطلق به سر می برد. کارخانه ها و صنایع بزرگ، عملا در حال نابودی هستند. زندگی فقیرانه و پر درد شرکت کنندگان در جنگ کبیر میهنی دل هر انسان شرافتمندی را به درد می آورد. نابودی روستا ها و روستاییان که تامین کننده خورد و خوراک مردم ما هستند دیگر قابل تحمل نمی باشند. از بین رفتن جنگل ها و امکانات آبی کشور که منبع اساسی ثروت و مایملک عموم شهروندان روسیه هستند بر باد فنا رفته اند. جوانان ما این نیروهای آینده ساز، بدون هیچ آینده روشنی به دام بی کاری، فقر و مواد نابود کننده مخدر گرفتار آمده اند.
در ادامه ولادمیر کاشین گفت: دوستان عزیز! حاکمیت امروزه با گستاخی تمام به محدود کردن و در نهایت به نا بودی همه دست آورد های حقوقی و دمکراسی مصرح در قانون اساسی کمر بسته است. آنها شهروندان ما را از به دست آوردن هر گونه حقی برای زندگی شرافتمندانه مانع می شوند. من در این جا و در حضور همه اعلام می کنم که تبهکاری های امروزه حکومت بر علیه خلق های ما ریشه در کودتای ضد ملی و میهنی یلسین و همکاران او در سال 1993 دارد.
رفقا و دوستان عزیز! بیایید تا با ادای سوگند، وفای به عهد و پیمان خود را نسبت به میهن و مردم قهرمان روسیه در این جا اعلام کنیم (صدای یک پارچه حضار در ادای سوگند).با درود های بسیار به پیروزی . ما به پیروزی خود ومردم اطمینان داریم.
در ادامه میتینگ خانم "سویتلانا ایوانونا کوزمینا" مادر سرگیی کوزمین، یکی از نمایندگان کشته شده درحمله تانک ها به پارلمان شورای خلق روسیه، اظهار داشت:
من با اطمینان در این جا اعلام می کنم "بوریس یلتسین" این مرد الکلی و فاقد اراده، تحت تاثیر اصرار مشاورانش ودر حال مستی با فرمان شماره 1400 خود، در پاییز 1993دستور گلوله باران شورای عالی مجلس خلق های روسیه را صادر کرد.
رییس جمهور وقت ، تنها به مجلس و فرزند من و دیگر نمایندگان منتخب مردم شلیک نکرد، در اساس این دستور شلیک به مردم و میهن خود او و دوستانش نیز بود.
در ادامه میتینگ نمایندگانی از پارلمان شهر مسکو نیز سخنرانی کردند...
قطعنامه پایانی این میتیگ را یکی از اعضای سازمان جوانان حزب کمونیست روسیه بدین شرح خواند: ما باید به ندای آزادی خواهی و دفاع از قانون اساسی اتحاد شوروی و کسانی که در این محل خونشان ریخته شد ،و بازگشت به سوسیالیسم وفادار بمانیم.
در پایان شرکت کنندگان در میتینگ، دسته دسته درایستگاه متروی خیابان 1905جایی که خون نمایندگان و مدافعین مجلس خلقهای روسیه ریخته شده بود ،دسته های گل نثار کردند.

*****************
1. این محل یادمان انقلاب 1905 روسیه می باشد که توسط رژیم تزاری روسیه سرکوب شد.


راه توده 287 11.10.2010
 

بازگشت