راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

عادل المهدی
رقیب کهنه کار 
نوری المالکی درعراق
آذرفریتاش
 

تعیین نخست وزیر برای عراق، همچنان معلق است و هیچیک از ائتلاف ها برای تشکیل دولت جدید در این کشور به نتیجه نرسیده است.
انتخابات مجلس عراق 7 مارس 2010 برگزارشد. ائتلاف های سیاسی در انتخابات نتوانستند اکثریت مطلق را بدست بیآورند . با اینکه بیشتر از هشت ماه از این انتخابات گذشته هنوز دولت جدید را نتوانسته اند تعیین کنند. آنچه که مسلم است اینست که فقر و نا امنی روز به روز در عراق بیشتر می شود. اختلافات سیاسی احزاب برای دستیابی به قدرت و مداخله کشورهای همسایه، بویژه ایران و سوریه از یکسو و عربستان و اردن – حتی اسرائیل در کنار امریکائی ها- از سوی دیگر همگی دست به دست هم داده و بزرگترین قفل سیاسی را در این کشور بوجود آورده و تشکیل دولت، حتی با نام "وحدت ملی" را هشت ماه ناممکن کرده است.
ایران و عربستان سعودی با پول نفتی که در اختیار دارند در عراق با هم رقابت می کنند. گروه های سیاسی در این رقابت جیب خود را پر می کنند. هم ایران و عراق با تحریک شیعیان و اهل سنت عراق هر کدام سهم برتر را طلب می کنند!
رائد فهمی عضو هیات سیاسی حزب کمونیست عراق در یکی از نوشته های اخیر خود می نویسد: «بحران سیاسی کنونی در عراق؛ راه را برای افزایش مداخله خارجی ازسوی امریکا وقدرت های منطقه به منظور تاثیرگذاشتن بر روند تشکیل دولت باز کرده است. این مداخله تاکنون هم عامل بزرگی در انتخابات بوده و هم برنتیجه آن تاثیر گذاشته است. امروز دیگر این راز فاش شده ایست که برخی از گروهای سیاسی از کمک های مالی خارجی هنگفتی برخوردار بوده اند و صدها میلیون دلار توسط عربستان سعودی و ایران در این راه خرج شده است. امروز دیگر اشکار شده است که در ارتباط با اوضاع عراق نهادهای اطلاعاتی وامنیتی کشورهای همسایه هماهنگی های نزدیکی با یکدیگر دارند. منافع نیروهای خارجی حفظ وضعیت کنونی در عراق است. آنها برای پیش برد برنامه سیاسی خود و تامین و حفظ منافع خود مایلند عراق را ضعیف و از هم پاشیده نگهدارند.»
مانورهای سیاسی بعد از انتخابات اکثرا روی هدف کسب مقام نخست وزیری متمرکز بود. رهبر حزب دولت نوری مالکی بعد از هم پیمانی با"ائتلاف اتحاد ملی"که متشکل از بخشی از مجلس اعلای اسلامی وهوداران صدر است موفق شد بخشی از آراء مجلس را کسب کند، اما ائتلاف العربیه به رهبری علاوی با اختلاف کمی در انتخابات مجلس پیروز شد. مالکی هفته گذشته برای بدست آوردن حمایت کشورهای منطقه به سوریه و ایران و همچنین اردن و مصر سفر کرد. وی در دیدارخود از ایران ضمن کسب اطمینان از حمایت جمهوری اسلامی از خود با مقامات جمهوری اسلامی مذاکره کرد. این دیدار بشدت مورد انتقاد ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق قرار گرفت. علاوی در مصاحبه خود با شبکه خبری العربیه در این مورد گفت «ایران قصد دارد شرایط عراق را آنگونه که خود می خواهد پیش ببرد و در تمامی مسائل داخلی این کشور دخالت می کند.» او در مصاحبه تلویزیونی دیگری گفت: «ایران متاسفانه در پی ایجاد هرج ومرج و آشوب است و با برهم زدن ثبات در عراق قصد دارد منطقه را نیز بی ثبات کند. این بی ثباتی در لبنان و فلسطین نیز دنبال می شود و متاسفانه عراق و خاور میانه قربانیان این سیاست هستند. گروهای تروریستی قطعا از سوی ایران و کشورهای دیگر منطقه کمک مالی دریافت می کنند و پشتیبانی می شوند.» با همین استدلال فراکسیون العراقیه به رهبری علاوی روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که کاندیدای پست نخست وزیری این فراکسیون به نفع عادل عبدالمهدی عضو برجسته مجلس اعلای اسلامی در عراق کنار رفته است. بدین ترتیب تحولات سیاسی جدیدی در عراق آغاز شد، که باید منتظر نتیجه آن بود. مالکی این کناره گیری را بسود خود مصادره کرد و مدعی شد که با کنار رفتن علاوی او دیگر رقیبی ندارد و کابینه خود را بزودی تشکیل میدهد. اما، تا تحقق چنین وعده ای راه درازی در پیش است. بویژه که عادل عبدالمهدی سیاستمداری با سابقه و با نفوذ در میان احزاب و ملیت های عراق است و علاوه بر احزابی که در اطراف علاوی و مالکی جمع شده اند، او از حمایت دو حزب حاکم کردستان عراق و احزاب و سازمان های چپ عراق نیز برخوردار است. او در گذشته عضو حزب کمونیست عراق بود و پس از تغییر ایدئولوژی و تفکر خود، به مجلس اعلای انقلاب اسلامی که پایه گذار آن آیت الله حکیم بود پیوست و نقش مهمی در شکل گیری این حزب اسلامی داشت. او بعنوان معاون رئیس جمهور عراق نیز دارای سوابق دولتی است.

 

 

 

 

                راه توده 290    10 آبان ماه 1389
 

بازگشت