راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

فیلم مستندی که اجازه نمایش نیافته!
اگر چه در زندانم
اما خوشحالم که درایرانم

در سالهای پایانی عمر زنده یاد مریم فیروز، فیلم مستندی از زندگی و خاطرات او تهیه شد با نام "دختر فرمانفرما". این فیلم را "محمد حسن دامن زن" تهیه کرد، اما اجازه نمایش عمومی پیدا نکرد. این فیلم از خانه ای (میدان سنائی) که مریم فیروز در آن زندگی می کرد آغاز می شود و تا پای قله دماوند ادامه پیدا می کند. یعنی فیلمبردار و گروهی که با وی هستند، با اتومبیل به همراه مریم فیروز از خانه وی می روند تا منطقه ای که قله دماوند را از آنجا به آسانی می توان دید.

در این مستند سینمائی که حتی گفته می شود نامزد جایزه بهترین مستند سال – زمان تهیه آن- نیز بوده اما اجازه شرکت آن را در مسابقه مستندسازان نداده اند؛ مریم فیروز از سالهای طولانی مهاجرت، از باز گشت به ایران، از شکنجه و زندان 10 ساله خود در جمهوری اسلامی، از زنده یاد کیانوری، از قربانیان توده ای قتل عام 1367 و از انقلاب 57 و دفاع حزب توده ایران از آن، از صدور حکم اعدام کیانوری و خودش، از نقش سعید امامی در قتل عام سال 67 و از آیت الله خمینی سخن می گوید.

این فیلم، پس از تهیه، برای چند شب در یک سالن کوچک، با گنجایش محدود به نمایش در آمد. یکی از کسانی که در سالن نمایش این فیلم حضور داشته، با تلفن همراه خویش توانسته بخش هائی از فیلم را ضبط کند، که بدنبال تذکری که به وی داده شده، ادامه فیلمبرداری ممکن نشده است. ایشان سپس، بخش هائی از صحبت های فیلم را ضبط کرده است. وی، این مجموعه را همراه با پیامی صمیمانه در اختیار ما قرار داده است که ما آن را آماده انتشار کنیم. آنچه را که دراین شماره راه توده می بینید و می شنوید، حاصل خلاصه شده تلاش صمیمانه و مخفیانه تهیه کننده فیلم و صداست. کیفیت صدا و فیلم به دلیل شرایطی که در بالا به آن اشاره شد نازل تر از اصل فیلم و صداست، بویژه که ما نیز مجبور شدیم برای سهولت دیدن و شنیدن، از حجم آن ها کم کنیم. فیلم را از اینجا ببينيد‍! و گفتگو را از اینجا بشنوید.

صدا را باحجمی کمتر نیز می توانید از اینجا بشنوید!

 

 

                راه توده 290    10 آبان ماه 1389
 

بازگشت