راه توده

شماره 188     دوشنبه 14 مرداد ماه 1387

فریبرز صالحی

ابوالحسن خطیب

فرزاد جهاد

 بهرامی نژاد

نورج حیدری بیگوند

نقش 3 چهره در انقلاب 57
پرچمی که بازرگان زمین گذاشت
علی خامنه ای به اهتزار درآورد!

جمهوری اسلامی از زمان رهبری علی خامنه‌ای و بویژه از آغاز دهه هفتاد گذاری قاطع را به سمت مناسبات سرمایه داری در پیش گرفت. این گذار سرانجام به سلطه آن خط طبقاتی بر انقلاب ایران منجر شد که مهندس بازرگان از ابتدا از آن دفاع می‌ کرد. آنچه باقی مانده آن است که روبنا و ساخت فکری و ایدئولوژیک این خط نیز با مضمون آن هماهنگ شود. یعنی پیکر واقعی آن از پشت حجاب دو روئی "سنگ انقلاب بر سینه زدن" و "شکافتن سینه انقلاب با خنجر" بیرون بیآید. این دورویی، که سراپای جامعه را فرا گرفته از دل همین تضاد بیرون آمده است. به همین دلیل عجیب نیست اگر موسسه ترویج ارتجاع و واپسگرایی مصباح یزدی بنام "امام خمینی" نامگذاری می شود و نابودی اصل 44 قانون اساسی "اجرای" اصل 44 نامیده می شود.

فرزاد دادگر


یادمانده ها- 16
اوباش
از دل کمیته ها
در آمدند و به
حکومت رسیدند!

--------------------

نگاهی به مقاله خانم خراسانی
جنبش زنان
در راه
اصلاح سازمانی

سپیده دبیری

--------------------

پاسخ عزت الله سحابی به مهدوی کنی
پنجه بر سیمای
انقلاب 57
در قانون اساسی

--------------------

كهگیلویه و بویر احمد
آنچه از سفرهای
احمدی نژاد به استانها
سانسور می شود

جعفر علی نژاد

--------------------

امپریالیسم بالاترین مرحله سرمایه داری
سرمایه دختر و نوه
درچنگ سرمایه مادر

ترجمه محمد پورهرمزان

--------------------

اقتصاد سیاسی
مبارزه در راه کاهش
و تقسیم ساعات کار
و مقابله با بیکاری
 نمونه هایی از رشد سرمایه داری در ایران

ف.م.جوانشیر

انتخابات ریاست جمهوری
فرصتی مهم و یا رویدادی بی‌اهمیت؟

دوره چهارساله ریاست جمهوری احمدی نژاد، با شکست سیاست جنگی و حاکمیت نظامی- امنیتی توام خواهد شد و یا این سیاست باز هم به جان سختی خود ادامه داده و چهار سال دیگر نیز احمدی نژاد و یا احمدی نژاد دیگری سکان قوه مجریه را در اختیار خواهد داشت؟
هر نوع محاسبه و زمینه سنجی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده، اگر با بررسی شرایط و امکان چنان تغییر و یا چنین جان سختی همراه نباشد و شعارها و سیاست‌های انتخاباتی بر مبنای آن تنظیم نشده باشد، نه مردم به صحنه خواهند آمد و نه شرکت در انتخابات، یا شرکت نکردن در انتخابات با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.  ادامه   

--------------------------------------------------

انتشار عکس قربانیان زیر شکنجه در کیهان 58

1- طاهره به خانه بازنگشت- طاهره یک روز رفت. مادر و دخترش هر روز به هر صدای در، از جا می پردند، اما طاهره نیآمد. در یک غروب غم انگیر، در گوشه ای از خیابان منیریه در یک درگیری مسلحانه به دام افتاد و به شکنجه گاه برده شد. داغش کردند، اما طاهره سخن نگفت و آزاده ماند. از تاریخ شهادتش هیچ نمی دانیم. پشت عکس او که در یکی از اتاق های کمیته پیدا شد، تنها نوشته بودند: برخورد خیابان منیریه: ناشناس
و امروز ما می نویسم: طاهره میرزا جعفرعلاف.
2- دو جوان دانشجوی دانشگاه صنتعی جمال شریف زاده شیرازی و سید محمد مهدی موسوی قمی. عکس هر دو آنها را از دیوار شکنجه گاه کمیته تهران بیرون آورده ایم. نام ها پشت عکس ها بود. (مراجعه کنید به این شماره و شماره گذشته یادمانده ها)

------------------------------------------------

بنیانگذاری اولین سندیکا بین قاره ای
عسگر داوودی

--------------------------------------------------

تحولات نوین
در سیاست خارجی فدراتیو روسیه

خبرگزاری های روسیه فدراتیو گزارش کرده اند: روسیه و کوبا در تدارک گسترش کامل روابط خویش در تمام زمینه های اقتصادی و سیاسی اند.
شورای امنیت فدراسیون روسیه، در پایان دیدار 30 31 جولای (9 و 10 مرداد)"نیکلای پاتروشف" دبیر این شورا، با صدور بیانیه ای، این خبر را بعنوان مهم ترین نتیجه مذاکرات اعلام داشت.
در مذاکرات دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه "کارلوس لاهه" معاون رئیس شورای دولتی کوبا و همچنین وزرای دفاع و کشور کوبا حضور داشتند.
در یک خبر دیگر، در مسکو اعلام شد به دستور "دمیتری مدویدیف" رئیس جمهور جدید فدراسیون روسیه، "ایگور سچین" معاون نخست وزیر روسیه، در جریان سفر دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، بعنوان رئیس جدید کمیسیون دولتی همکاری های تجاری- اقتصادی و علمی- فنی روسیه و کوبا منصوب شده و در هاوانا به "رائول کاسترو" رهبر کوبا معرفی شد. در این دیدار و معرفی در همین دیدار و معرفی، احیای همه جانبه روابط روسیه و کوبا در تمام زمینه ها مورد تاکید قرار گرفت.
درخبر دیگری، خبرگزاری های روسیه اعلام داشتند که رئیس جمهور جدید این کشور"مدویدف"، منشور تازه ای را برای سیاست خارجی روسیه تنظیم و اعلام داشت که بموجب آن، سیاست خارجی روسیه همه جانبه متوجه خاورمیانه، افریقا و امریکای لاتین خواهد شد.

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany
Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است