راه توده

شماره 220     دوشنبه 7 اردیبهشت ماه 1388

جمیله صدیقی

دکتر اختر کامبخش

دکتر هما هوشمندراد

فاطمه مدرسی فردین

گیتی مقدم

بیانیه انتخاباتی روح الله حسینیان
علیه انقلاب 57، به سود احمدی نژاد

آقای حسینیان نه می داند و نه می تواند بداند که در کشوری که اکثریت مردم آن مسلمان هستند و این اکثریت در محرومیت بسر می‌برند خواه و ناخواه در درون اندیشه اسلامی خود نوعی سوسیالیسم و عدالت اجتماعی را جستجو خواهد کرد و پرچمداران این اندیشه‌ها دیرتر یا زودتر، به این یا آن شکل، پیدا خواهند شد. مذهب علیه مذهب، یعنی مبارزه طبقات مختلف در درون مذهب که دکتر شریعتی هم آن را بیان کرده بود در همینجا معنا پیدا می‌کند و سند مرکز اسناد انقلاب اسلامی یکی از بارزترین تجلی‌های این نبرد مذهب علیه مذهب است. این بیانیه چیزی نیست جز نوعی دعوت از غرب به دفاع از احمدی نژاد و شکایت از میرحسین موسوی نزد امریکا.

مریم فیروز


یادمانده ها
بین دو یورش در زندان
سناریوی
کودتای سرخ
حزب توده ایران

--------------------

متن کامل آخرین مقاله تحلیلی
نورالدین كیانوری(1373) از انقلاب 57
گذشت زمان، حقانیت
این تحلیل را ثابت نکرد؟

--------------------

گزارش اردشیرآوانسیان
تهران 1307
متینگ اول ماه مه
در باغ دروازه دولت

--------------------

اشتباه بزرگ
تقسیم مردم
به مذهبی وغیر مذهبی

--------------------

بازی های
بد سرانجام
مهدی کروبی
و اطرافیانش

--------------------

پیوند ناگزیر
دمکراسی و عدالت
در دوران ما

هدایت احمدی

--------------------

تحلیل هفتگی رویدادهای ایران

بحران انقلاب
از زمان تردید در
به صحنه آوردن
مردم آغاز شد
26 اسفند ماه 1361

--------------------

اقتصاد سیاسی
سرگذشت کشف
و استخراج نفت
در میهن ما

ف.م.جوانشیر

--------------------

انتشار

 

با چشمان باز و گوش‌های تیز حوادث را دنبال کنیم
در چه شرایطی و امکاناتی
انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود!

طی هشت سال دولت خاتمی و 4 سال دولت احمدی نژاد، فراز و فرودهای بسیاری طی شده که قضاوت نهائی در باره آن‌ها، برعهده تاریخ است. اما آن نیروی سیاسی که در انتظار قضاوت تاریخ، از گذشته برای امروز و آینده پند نگرفته باشد، هرگز نیروی که بتوان آن را جدی و موثر در شکل گیری تاریخ ارزیابی کرد نیست. انتخاباتی که در پیش است، یکی از پیچ‌های تند جاده پر پیچ و خمی است که ملت ایران از فردای پیروزی انقلاب 57 و سرنگونی شاه و طرد نظام سلطنتی تا اینجا پشت سر گذاشته است.    ادامه

-------------------------------------------------

لنین
قهرمان ملی
46 میلیون روس
ترجمه راه توده

 

بیست و دوم آوریل بمناسبت یک صد و سی و نهمین سال تولد لنین، بنیان گذار حکومت شوراها، مراسمی با شرکت هزاران نفر در میدان سرخ مسکو برپا گردید. شرکت در این مراسم در صفی طولانی به نوبت گلهای همراه خود را بر آرامگاه رهبر انقلاب اکتبر نهادند.
در بین اجتماع کنند گان، رهبران حزب کمونیست روسیه، نمایندگان پارلمان این کشور همچنین، تعداد زیادی از مسوولین دولت های زمان اتحاد شوروی حضور داشتند. حضور افراد مختلف زن و مرد، پیر و جوان و در رده های سنی مختلف نشان دهنده حضور لنین در میان مردم روسیه است.
چندی قبل برنامه ای از تلویزیون روسیه تحت عنوان بنام روسیه پخش شد که خواهان تشخیص محبوب ترین چهره های این کشور بود. 46 میلیون نفر به لنین و سپس استالین رای دادند. گر چه شاید خیلی از افراد شرکت کننده در این نظر سنجی با ایده ها و عمل این دو رهبر اتحاد شوروی سوسیالیستی بطور کامل آشنا نبودند.
انقلاب اکتبر بشریت را از جنگ اول جهانی نجات داد و اتحاد شوروی سوسیالیستی از جنگ دوم جهانی و سلطه فاشیزم.
اتحاد شوروی نخستین کشوری بود که پا به فضا گذاشت.
به مناسبت همین روز، زگانف رهبر حزب کمونیست روسیه فدارتیو گفت:
جهان بار دیگر شاهد اتحاد خلق هاست. چین بزرگ با کشورهای اطراف خود روابط حسنه و قابل اعتمادی ایجاد کرده است. در آمریکای لاتین خلق های این کشورها توانسته اند مناسبات قابل تحسینی بوجود آورند. ما نیز باید در راه ایجاد دولتی واحد با جمهوری بلا روس و اوکراین و در ادامه قزاقستان برداریم.
(نقل از سایت حزب کمونیست روسیه)

-------------------------------------------------

سالروز تولد لنین
در راه انقلاب سوسیالیستی نوین به پیش
ترجمه کیوان خسروی

-------------------------------------------------

دولت ترکیه با اول ماه مه
کنار خواهد آمد؟

مراسم اول ماه مه، امسال در ترکیه بیش از سال های گذشته اهمیت یافته است. از یک طرف نارضایتی کارگری رو به گسترش است و از طرف دیگر دولت ترکیه نیز در حال بررسی لایحه ایست برای به رسمیت شناختن اول ماه مه بعنوان یک روز تعطیل.
طبق برآوردهای مرکز آمار، در مقایسه با سال گذشته تولید صنعتی این کشور 23درصد و تولید ماشین خودرو 59 درصد کاهش داشته است و این کاهش با تشدید بحران اقتصادی جهان سرمایه داری رو به افزایش است. سندیکاهای ترکیه تلاش می کنند برای بسیج عمومی از اول ماه مه فرصتی برای بیان مطالبات کارگری فراهم نمایند.
در ترکیه بنابر تاریخ این کشور محل برگزاری جشن اول ماه مه "میدان تقسیم" شهر استانبول است این میدان یادآور اول ماه مه 1977 است که اجتماع کارگران مورد هجوم شبه نظامیان قرار گرفت و بیش از 30 کارگر در جریان آن کشته شدند. صدها نفر زخمی و 453 نفر نیزبازداشت شدند. در آن سال نیم میلیون کارگر در میدان تقسیم تجمع کرده بودند. این قدرت نمائی جنبش کارگری و جنبش چپ ترکیه بود، که این روند ادامه یافت و سرانجام فرماندهان ارتش در سپتامبر 1980 برای جلوگیری از آن دست به کودتا زدند. از آن پس اول ماه مه بعنوان روز تعطیل رسمی ممنوع و تجمع کارگری در میدان تقسیم ممنوع گردید و 28 سال بعد از کودتا همچنان ممنوع باقی مانده است. اما علیرغم این ممنوعیت، باز هم اول ماه مه هر سال کارگران ترکیه به طرف این میدان حرکت می کنند. سال گذشته پلیس با همه ی امکانات خود- حتی با استفاده از تانک- علیه این مراسم وارد صحنه شد و در نتیجه خیابان های استانبول به صحنه ی مقاومت کارگران در برابر خشونت سازمان یافته ی دولتی تبدیل شد.
اکنون در حالی که سندیکاهای متمایل به چپ خواهان رسمی شدن اول ماه مه بعنوان روز تعطیل رسمی هستند و برپائی مراسم در میدان تقسیم اند، سندیکاهای نزدیک به دولت معتقدند محل برگزاری مراسم را نباید پیش شرط برگزاری جشن اول ماه مه قرارداد. البته امسال دولت ترکیه، قصد دارد اول ماه مه را بعنوان روز تعطیل رسمی اعلام نماید.
(برای تنظیم این مطلب، از بخش هائی از مقاله نسبتا بلند آقای "نادر ساده" استفاده شده است. متاسفانه ارسال کننده مقاله آقای نادر ساده ننوشته است که آن مقاله را از کجا برگرفته و پیشتر در کجا منتشر شده است.)

-------------------------------------------------

طالبان تا 6 ماه دیگر
قدرت را در پاکستان بدست خواهد گرفت!
خلاصه شده از "گلوبال ریسرچ"

مشاور نهاد سنت- کام از پاکستان بعنوان یک خطر گزارش می دهد. اینکه سازمان امنیت و اطلاعات پاکستان به ایالتی (وزیرستان) سرویس می دهد که طالبان در آنجا از بیشترین نفوذ برخوردار است.
یکی از مشاوران ارشد دولتی ایالات متحده خبر از فروپاشی پاکستان در شش ماه آینده می دهد. این فروپاشی می تواند پیامدهای مخربی برای جهان داشته باشد. شکی نیست که پاکستان فرو خواهد پاشید.
این مشاور در پاسخ به این سئوال که چرا پاکستان چنین حائز اهمیت است، به نیویورک تایمز گفت: "پاکستان 173 میلیون جمعیت دارد، 100 بمب اتمی دارد، ارتش آن از نظر نفرات بزرگتر از ارتش آمریکا است و رهبران القاعده در دو سوم کشور حضور فعال دارند، درحالیکه دولت مرکزی نیز کنترلی روی آنها ندارد."
او به نیویورک تایمز می گوید که ارتش، پلیس و سازمان اطلاعات پاکستان از دولت غیر نظامی مرکزی تبعیت نمی کنند و یک دولت دوم و سایه در درون دولت اصلی پدید آمده است. او گفت: "اکنون به نقطه ای رسیده ایم که احتمالا در خلال یک تا شش ماه شاهد فروپاشی دولت پاکستان خواهیم بود، که بحران مالی نیز این مسئله را تشدید خواهد کرد." او اضافه کرد: "فروپاشی پاکستان و افتادن بمب های اتمی بدست القاعده، چهره ی جهان را تغییر خواهد داد."

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است
آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است