راه توده

شماره 235     دوشنبه 30 شهریور ماه 1388

هدایت اله حاتمی

اسماعیل ذوالقدر

دکتر هما هوشمندراد

ایراندخت ابراهیمی

خسرو روزبه

ریشه های پیوند لبنان
با تشیع حاکم در جمهوری اسلامی

مناسباتی که جمهوری اسلامی با حزب الله لبنان برقرار کرده، ریشه های تاریخی دارد. نخستین روحانیون شیعه از لبنان به ایران آمدند و تبدیل به مراجع دینی در کنار دربار صفویه شدند. ولایت فقیه و وسوسه تبدیل جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی و در واقع بازتولید سلطنت صفویه، که اکنون به خطری بزرگ برای ایران تبدیل شده، از ریشه هائی آب می خورد که در این مقاله تحقیقی در سه شماره راه توده منتشر می شود.

دکتر هوشنگ تیزابی


یادمان نرود
پیش از انتخابات
چه مواضعی داشتیم!
بهرام نگاه

--------------------

کرزای و احمدی نژاد
دست های آلوده
به تقلب و کودتا
یکدیگر را شستند!
آذر فرخنده

--------------------

پلنوم در چین
نظارت بر کادرهای حزبی

چهارمین پلنوم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از 15 تا 18 سپتامبر در پکن پایتخت این کشور برگزار شد. در این پلنوم "هوجین تائو" دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در باره بهسازی اوضاع اقتصادی کشور و همچنین تکامل سیستم دمکراتیک متمرکز – توسعه دمکراسی در داخل حزب – تعمیق اصلاح سیستم مدیریت و نظارت بر کادرها و تسریع در نظام مجازات فساد و جلوگیری از آن و تعمیق مبارزه با فساد تاکید کرد .او تاکید کرد که چین باید رشد اقتصادی با ثبات و نسبتآ سریع خود را به عنوان یک وظیفه ملی حفظ کند و سیاست مالی و پولی آزاد را نیز ادامه بدهد.

--------------------

بخش هشتم و آخر
مارکس در زندگی خصوصی
تسلط حیرت آور مارکس
به زبان و ادبیات ملت ها

ترجمه: رضا نافعی (وبلاگ "آینده ما")

--------------------

تحلیل هفتگی رویدادهای ایران

به جوان ها بگوئید
توده ای ها چه گفتند!

28 شهریور 1361

--------------------

جبران فاجعه در چین
تکرار آن در ج. اسلامی
"آلن رو" چین شناس کمونیست فرانسوی
ترجمه جعفر پویا

--------------------

صفحاتی از تاریخ جنبش جهانی
کارگری و کمونیستی
مانیفست
جزوه ای 23 صفحه ای
که جهان را تکان داد!

ف.م.جوانشیر

--------------------

انتشار

نتایج فاجعه بار سیاست جنگی- اتمی حاکم
جنبش ضد کودتای 22 خرداد
باید از انگیزه اصلی کودتا آگاه شود!

حمله ارتش عراق به ایران و سپس ادامه جنگ با عراق، پس از بیرون کردن قوای اشغالگر، بزرگترین تاثیر را روی سرنوشت انقلاب 57 گذاشت. هیچ رویدادی در تاریخ 30 ساله ایران، باندازه جنگ با عراق نتوانست نقش آفرین تحولات سیاسی و اقتصادی در طول جنگ و سپس، سالهای پس از جنگ شود. حتی امروز، وقتی از سلطه سپاه پاسداران براقتصاد و سیاست و کودتای اخیر – 22 خرداد- سخن می گوئیم، عقبه آن به دوران 7 ساله جنگ فرسایشی با عراق باز می گردد.  ادامه

-------------------------------------------------

امریکا، ترکیه را به
موشک های پاک 3 مجهز می کند

ترکیه محل مذاکرات اتمی گروه 1+5 با جمهوری اسلامی اعلام شده است. یعنی گفتگو در همسایگی ایران اما در خاک یکی از اعضای پیمان ناتو. همسایه ای که خود از تولید بمب اتمی در ایران نگران است. همزمان با اعلام این دیدار و مذاکره، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور با هزینه ای معادل 7 میلیارد و 800 میلیون دلار، ترکیه را مجهز به جدیدترین سیستم موشکی می کند. این طرح تسلیم کنگره امر یکا شد و وزارت دفاع امریکا هنگام تسلیم این طرح به کنگره اعلام داشت: ترکیه در تامین صلح و ثبات منطقه شریک امریکاست و موشک های پاک – 3 که وزارت دفاع موافق مجهز کردن این کشور به آن است، برای حفظ امنیت دفاعی ترکیه و پیشگیری از خطرات منطقه ای قرار است مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-------------------------------------------

دیدار در مسکو
برای دعوت به ویتنام
بهروزبکتاشی

گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه فدراتیو، با عضو هیئت سیاسی حزب کمونیست ویتنام "وان لی" در مسکو ملاقات و گفتگو کرد. زوگانف در این ملاقات گفت:
ملاقات با دوستان و همفکران ویتنامی در راه مبارزه با امپریالیسم برای ما بمثابه جشن می باشد. من و همکارانم احترام بسیاری برای کشور شما و خط مشی حزب کمونیست ویتنام قائل هستیم. امروز بین کمونیست های روسیه و ویتنام وحدت نظر پیرامون مسائل بین المللی وجود دارد. از جمله، حزب کمونیست ویتنام اعتراض مصمم علیه انتقامجویان اروپائی مبنی بر همردیف قرار دادن اتحاد شوروی و آلمان فاشیستی را ابراز داشتند.
وان تی خاطر نشان کرد که مناسبات با حزب کمونیست فدراتیو روسیه برای کمونیستهای ویتنام از اهمیت زیادی برخوردار است. خلق ویتنام کمک اتحاد شوروی برای دفاع از مبارزه استقلال طلبانه را فراموش نمی کند. تحت رهبری حزب کمونیست ویتنام کشور ما 20 سال است که در راه نوسازی پیش می رود. در طی این دوران خلق ویتنام با چالش های جدی و پدیده های منفی روبرو شد. اما ما توانستیم که به موفقیت های بزرگی دست یابیم. بحران کنونی گلوبال به اقتصاد کشور ضربه زد و موجب تورم گردید، اما با اقدامات بموقع، ما موفق به حل مسائل پیش آمده می شویم. امسال رشد تولید ناخالص ملی ما به بیش از 5 درصد خواهد رسید.
در این دیدار، پیام دبیر اول حزب کمونیست ویتنام مبنی بر دعوت از زوگانف برای دیدار از ویتنام را تسلیم وی کرد. کنادی زوگانف یکبار دیگر ضرورت همکاری بین احزاب دو کشور در تدوین استراتژیک مشترک را خاطر نشان کرد و افزود که جهان دوباره به سوسیالیسم روی می آورد. تجربه آمریکای لاتین گواه این ادعا است.

-------------------------------------------

پنهان کردن واقعیت
هرگز عمری ابدی نداشته

حزب توده ایران، مدنی ترین حزب سیاسی ایران در دهه 1330 بود. دفاع از حقوق کارگران و زحمتکشان کشور در راس برنامه های آن قرار داشت. در مجلس چهاردهم، علیرغم همه کارشکنی های روحانیون و دربار شاهنشاهی، توانست 7 نماینده به مجلس بفرستد و برای نخستین بار فراکسیون چپ در پارلمان کشور شکل گرفت. بعدها در کابینه ائتلافی قوام نیز با سه وزیر حضور یافت. با آنکه افسران میهن دوست و متمایل به سیاست های حزب توده ایران تشکیلاتی نسبتا مستقل اما تابع سیاست عمومی رهبری حزب را تشکیل داده بودند، هرگز اندیشه کودتا و یا عملیات مسلحانه را در دستور کار خود قرار نداد. حتی اگر محدودیت ها و پیگردهای دربار شاهنشاهی و دولت های وقت نبود، شاید سازمان نظامی آن نیز مانند دیگر سازمان ها و تشکل های توده ای بصورت علنی فعالیت می کرد و نیازی به سازمان مخفی نداشت. در واقع، همیشه این حکومت ها بوده اند که فعالیت غیر علنی و مخفی را به حزب توده ایران تحمیل کرده اند. طبیعی است که حزب توده ایران برای بیان خواست ها و انعکاس نیازهای طبقات زحمتکش کشور دست به تظاهرات می زد و یا از اعتصاب های کارگری حمایت می کرد. این دو شیوه نیز، شیوه ای مدنی در مبارزات سیاسی است که در تمام کشورهای جهان رایج است. این اشاره بسیار مختصر به گذشته دهه 1330 برای بازانتشار عکس هائی است که از تظاهرات سازمان یافته حزب توده ایران در برابر مجلس شورای ملی ضروری تشخیص داده شد. بویژه که در ماه های اخیر، بسیاری از عکس های تاریخی و به یادگار مانده از مبارزات مدنی دهه 30 در وبلاگ ها و سایت های مختلف منتشر می شود، بی آنکه بنویسند سازمانده این تظاهرات چه حزبی بوده و شعارها و پلاکاردهائی که تظاهر کنندگان برفراز سر خود گرفته اند بیان کننده برنامه های اقتصادی و سیاسی کدام حزب بوده است. حزبی که برای نخستین بار زنان را در صفوف خود سازمان داد و شانه به شانه مردان در تظاهرات توده ای شرکت کردند.

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است
آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است