سیاوش کسرایی

امثال آقایان برقعی و کدیور"هرم" ولایت فقیه را واژگونه می بینند
ولایت فقیه
با انقلاب به تاریخ پیوسته بود

نظریه ولایت فقیه محصول شرایط حاکم بر حوزه های مذهبی در سالهای پیش از انقلاب بود و ارزش آن عبارت بود از دادن انگیزه و ایدئولوژی به نیروهای مذهبی مخالف استبداد سلطنتی شاه و گشودن راه پیکار برای نسلی از مبارزان مذهبی علیه مذهب ارتجاعی و سلطنت. این نظریه در خاستگاه طرح خود نظریه‌ای مذهبی و فقهی برای اسلامی کردن جامعه ایران نبود، بلکه نظریه‌ای سیاسی برعلیه سلطنت و ارتجاع مذهبی بود. آقای کدیور برای نفی ادعای ولایت فقیه علی خامنه‌ای به سراغ نفی آن در فقه رفته است و این یک اشتباه بزرگ است. ایشان توجه نکرده که مسئله جامعه ما و حتی مسئله فقه شیعه، امروز فراتر رفتن و پشت سر گذاشتن نظریه ولایت فقیه است و نه بازگشت به ماقبل آن.

رحمان هاتفی

راه توده

شماره 289     دوشنبه 3 آبان  1389

وارطان سالاخانیان

هوشنگ ناظمی

مرتضی کیوان

اسماعیل ذوالقدر


خواندن راه توده

از طریق گوگل ریدر

--------------------

در مرور راه توده ها
رسیده ایم به دوم خرداد
و مواضع "نامه مردم"
لقمه هائی
که ازگلوی توده‌ایها
پائین نرفت!

--------------------

سودان
دیکتاتوراسلام پناه
در محاصره
نارضائی مردم
آذرفریتاش
----------------

اسناد سخن می گویند
خمینی ایستاد
اما باد ارتجاع
خامنه ای را بُرد

--------------------

دیدار در مینسک
ونزوئلا و بلاروس
اتحاد برای برپائی
ساختاری سوسیالیستی

پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

----------------------

پاسخ به یک نامه
امثال شالگونی را
به حال خود رها کنید
و تحولات ایران را
با دقت دنبال کنید

--------------------

کمونیست‌های روسیه
در هر انتخابات
یک گام به جلو

ترجمه بهروز بکتاشی
 از سایت حزب کمونیست روسیه

--------------------

زنان و کمونیست‌ها در انتخابات بحرین
انتخابات پارلمانی
در کشور
جزیره‌ها و نخل‌ها

به رغم تلاش‌های خامنه ای

سفره انقلاب 57 جمع شدنی نیست!

هنوز هستند خوش باوران و ساده اندیشانی که تصور می‌کنند "طرح تحول اقتصادی" که دولت احمدی نژاد با حمایت و هدایت علی خامنه‌ای آن را با مانورهای گوناگون و زیر پوشش جنجال‌های سیاسی و اقتصادی پیش برده و می‌برد، نوعی "اقتصاد دولتی" است. حتی کسانی پا را فراتر گذاشته و این طرح و این سیاست و دولت مجری آن را شایسته حمایت هم میدانند و یا اگر بیان چنین نظری را به صلاح خود نمی دانند، با حمله به جنبش سبز، از سیاست تحول اقتصادی مورد اشاره شرمگینانه حمایت می‌کنند.

هم احمدی نژاد و تیم پشت پرده هدایت کننده وی، در انواع سخنان تبلیغاتی و هم شخص علی خامنه‌ای در سخنرانی‌ها و ملاقات‌های خود به این توهم دامن می‌زنند.

برای نمونه، احمدی نژاد در حمایت از "هدفمند کردن یارانه ها" که در واقع اسم مستعار "قطع کمک‌های دولتی" است، پرداخت مقداری پول نقد را بجای یارانه‌ها، مرتب در سیمای جمهوری اسلامی تبلیغ کرده و وعده بهشت پس از قطع یارانه‌ها را می‌دهد. درعین حال، آشکارتر از گذشته درباره طرح تحول اقتصادی نیز سخن می‌گوید. تحولی که قطع یارانه‌ها، شناور کردن پول ایران، اخراج کارگران از کارخانه‌ها و... تنها بخش هائی از فرامین دیکته شده و شناخته شده بانک جهانی است. فرامینی که نه تنها در کشورهای جهان سوم، بلکه در پیشرفته ترین کشورهای اروپائی نیز به اجرا گذاشته شده است و مخالفت با آن زیر بنای جنبش عظیمی است که در اروپا آغاز شده است.

علی خامنه‌ای نیز- بعنوان نمونه- در دیدار با کابینه پس از کودتای 22 احمدی نژاد، با اشاره به نظرات میرحسین موسوی در باره نظارت دولت بر اقتصاد و برای بهم ریختن پایگاه اصلی او در میان کارگران و زحمتکشان و اقشار متوسط و غارت شده کشور، از جمله گفت: "همین مخالفان، در گذشته یک چیز دیگری می‌گفتند و حالا برای مخالفت با این دولت چیز دیگری می‌گویند"

یعنی دولت احمدی نژاد مجری سیاست نظارت دولت بر اقتصاد است و موسوی نظرات گذشته خود را ترک کرده و با این سیاست مخالفت می‌کند!

ما، تنها به دو نمونه اشاره کردیم تا سخن خود را مستند به همین دو نمونه ادامه بدهیم.

انتقال تمام منابع و اقتصاد ملی کشور به دهها شرکت اصلی و صدها شرکت کوچک اقماری وابسته به فرماندهان سپاه پاسداران و تبدیل سپاه به حزبی سیاسی برای دفاع از موقعیت اقتصادی خود و نابودی تمام تشکل‌های سیاسی و صنفی و جایگزین ساختن سازمان بسیج به جای آنها، اخراج کارگران و گشودن درهای کارخانه‌های هنوز درحال تولید به روی بسیج و.... هر نامی داشته باشد، نامش اقتصاد دولتی و ملی نیست. شاید دقیق ترین اصطلاح "اقتصاد نظامی" باشد. چنین اقتصادی زیر بنای آن سیاست جنگی است که از آستانه روی کار آمدن احمدی نژاد راه توده درباره ضرورت شناخت آن سخن گفت و بر این نکته پای فشرد که باید به تحولاتی که در کشور در حال وقوع است نگاهی عمیق تر داشت. این سیاست با زیربنای اقتصاد نظامی می‌رود تا پس از چند ماجراجوئی نظامی و حتی اتمی، اگر بتواند یک دیکتاتوری رضاخانی در ایران برقرار کرده و سپس در سازش کامل با امریکا و انگلیس، پاسدار سیاست جهانی امپریالیسم در منطقه شود و از مافع اقتصادی و موقعیت اقتصادی و سیاسی خود نیز به زور سرنیزه در داخل کشور دفاع کند.

نام پیوند اقتصادی با بانک جهانی، اقتصاد دولتی نیست، بلکه اقتصاد خصوصی و سرمایه داری نظامی است.

انگیزه پرقدرت تصفیه درون حکومتی و رهائی خود از چنگال منتقدان روحانی و غیر‌روحانی که از آرمان‌های انقلاب و آیت الله خمینی و قانون اساسی سخن میگویند ریشه دراینجا دارد. همچنان که سرکوب تمامی احزاب اسلامی باقی  ... ادامه

-------------------------------------------------------------------

مروری بر اسناد پلنوم 1358
سازمان چریک‌های فدائی خلق ایران
فدائیان خلق
هنوز کلام آخر
در این سازمان
گفته نشده است

------------------------------------------------------

گزارش «کارین لوویکه فلد» نماینده  روزنامه چپگرای
 «یونگه ولت» آلمان از بیروت
اجلاس
 25 حزب
کمونیست خاورمیانه
در پایتخت لبنان

ترجمه عسگر داوودی

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است