شاه اسماعیل صفوی

مقاله تحقیقی- تحلیلی تاریخ ایران  - دکتر سروش سهرابی
قرار نبود سپاه پاسداران
مقلد اوباش قزلباش صفوی شود

پس از استقرار حکومت متمرکز صفوی در ایران، شاه اسماعیل امر به کشتن شماری از بزرگان اهل سنت داد؛ واقعه‌ای که در پیوند با یک سلسله جنایت‌های دیگر موجب شد تا سلطان عثمانی علنا خاندان صفوی را "اوباش قزلباش" نامگذاری کند. کشتارهای مذهبی هنوز یکی از نقاط ضعف ایران در مناطق مرزی آن محسوب می‌شود که پیگیری‌همان سیاست صفوی در زمانه‌ای دیگر، با شیوه‌هائی دیگر، از طرف حاکمان کنونی جمهوری اسلامی است.

شاه طهماسب صفوی

راه توده

شماره 299     دوشنبه 13 دی ماه 1389

فرزداد دادگر

ابوالحسن خطيب

حسين قلمبر

فاطمه مدرسی


حاکمیت نظامی
با کودتای 22 خرداد
از روبرو
به خویش ضربه زد!
امیر پویا- تهران

انقلاب ما دارای سه شعاراصلی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود که بخش آخر را ما "عدالت اجتماعی" قبول داشتیم و تکرار می‌کردیم. معنای دو کلمه‌ی اول کمابیش برای همگان آشکار بوده و هست اما جمهوری اسلامی از همان ابتدا دارای دو کلمه قابل مناقشه بود و هست. یکی جمهوری که به معنای دخالت مستقیم مردم در تعیین سرنوشت خویش است که عمدتا با انتخابات آزاد محقق می‌گردد و دیگر کلمه‌ی اسلامی که مردم آن را معادل عدالت اجتماعی میدانستند و آقای خمینی نیز از همان ابتدا تعبیر حکومت مستضعفان را برای آن انتخاب کرد و این که اسلام دین برادری و برابری است.
مردمی که اکثریت آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند هدف از انقلاب را تحقق این شعارها می‌دانستند. لذا قرائت‌های مختلفی که از اسلام می‌شود جدا از درست یا نادرست بودن وجه تاریخی آنها اگر مطابقت با این خواست مردم نداشته باشد در مسیرانقلاب و خواست مردم انقلابی نبوده و نیست. ... ادامه

--------------------

تئوری‌های اقتصادی
آقای خامنه‌ای
کپی برداری از
صندوق بین المللی

--------------------

ادامه حاکمیت کنونی
هرج و مرج
و تجزیه کشور است
کوروش از تهران

--------------------

بیانیه 38 حزب کمونیست و کارگری اروپا
چهره مخوف فاشیسم
از خاطره جهانی
حذف شدنی نیست
سایت حزب کمونیست فدراتیو روسیه
ترجمه آزاده اسفندیاری

38 حزب کارگری و کمونیستی اروپا، طی اطلاعیه ای عزم راسخ خود را برای مبارزه با جعلیات و تحریف تاریخ مبارزات طبقه کارگر و زحمتکشان اروپا اعلام کردند. در این اطلاعیه آمده است:
پس از فروپاشی اتحاد شوروی و کشورهای اروپای شرقی، ستیز با کمونیسم و سوسیالیزم خصوصا در کشور های اروپای شرقی، از طرف دولت های جدید، حدت و شدت گرفت. در میان دولت های اروپائی که خواهان بررسی و تصویب برنامه ضد کمونیستی (همسانی فاشیسم و کمونیسم) در پارلمان اروپا هستند، دولت های مجارستان، رومانی، چک، لیتوانی، لیتونی و بلغارستان گوی سبقت را از همتایان خود ربوده اند. مروجین این سیاست خطرناک نخواهند توانست تجارب تاریخی و گذشته افتخار آفرین مبارزات کمونیست ها را برای برقراری سوسیالیسم و کسب شرایط مناسب کار برای کارگران و دیگر زحمتکشان این قاره و حقوق دمکراتیک آنها از خاطره ها حذف کنند. تلاش اتحادیه اروپا در ارائه اسناد جعلی و وارونه جلوه دادن حقایق تاریخی، مانند مشت بر آب کوبیدن است .... ادامه

--------------------

مصاحبه رهبر حزب کمونیست اوکرائین
رویدادهای مهم
 اوکرائین
در سال 2010
ترجمه بهروز بکتاشی

-----------------------
برپائی کنگره
حزب کمونیست ویتنام

یازدهمین کنگره حزب کمونیست ویتنام از 12 تا 19 ژانویه 2011 در هانوی پایتخت این کشور برگزارخواهد شد.
در این کنگره 1400 تن به نمایندگی از 3.6 میلیون عضو حزب کمونیست ویتنام شرکت 
خواهند کرد تا نتایج 25 ساله خط مشی «دوئی موئی»- نوسازی همه جانبه کشور، نتایج 20 ساله اجرای برنامه حزب و نتایج 10 ساله رشد اجتماعی- اقتصادی ویتنام را بررسی کنند. ایدئولوژی حزب کمونیست ویتنام همچنان مارکسیسم- لنینیسم و ایده‌های "هوشی مین" است. ویتنام در عرصه اقتصادی با بهره گیری از تجربه چین، رشد اقتصاد بازار با سمتگیری سوسیالیستی و با هدف دستیابی به عدالت اجتماعی و زندگی بهتر توده‌های مردم زحمتكش در ویتنام را ادامه میدهد.

با بازداشت کودتائی رهبران جنبش سبز
دره‌ای که زیر پای حاکمیت
دهان بازکرده، عمیق تر می‌شود

ستاد کودتای 22 خرداد برای بازداشت شماری از سران جنبش سبز و در راس آنها "میرحسین موسوی" و "مهدی کروبی" دورخیز برداشته است. این دور خیز به "آخرین پرش" در دوران طولانی سرکوب مردم و بازداشت و زندانی کردن شمار بسیاری از اصلاح طلبان و دولتمداران 30 سال گذشته جمهوری اسلامی و همچنین فعالان سیاسی و مدنی ختم خواهد شد؟ و آیا این "آخرین پرش"، رکورد ماندگار در خیانت به انقلاب 57 خواهد بود و یا حاکمیت خائن به انقلاب، رکوردهای دیگری نیز از خود باقی خواهد گذاشت؟
پاسخ قاطع به این سئوالات، در گرو بسیاری از تحولات و بالا و پائین شدن توازن نیروها در راس و بدنه حاکمیت- از جمله نیروی نظامی آن- از یکسو، و نیروی مقاومت مردم از سوی دیگر در داخل کشور و معادلاتی دارد که حکومت برای معامله با قدرت‌های جهانی – در راس آنها امریکا- بدان نیازمند است.
بنابراین، در صورت چنین رویدادی، فصلی نوین و برگ تازه‌ای در دفتر حیات جمهوری اسلامی باز می‌شود، که پیش بینی آن هم برای حاکمیت و هم برای هر نیروی سیاسی دشوار است. اما، این دشواری تا آن حد نیست که نتوان حدس زد، که جمهوری اسلامی آخرین ظرفیت‌های تحولات داخلی و حفظ نظام، باور مردم به امکان تحولات مسالمت آمیز و مخالفت با دخالت خارجی در امور ایران و حتی باورهای مذهبی خود را از دست می‌دهد. این نتایج، آنقدر قابل حدس هست، که فردی در راس حاکمیت، مانند هاشمی رفسنجانی به بهانه دیدار با برخی طلاب حوزه علمیه قم آن را بر زبان آورد و بگوید که «با مدیریت کنونی کشور، به سمت سقوط نظام می‌رویم و نظام بعدی "سکولار" خواهد بود.» ... ادامه

------------------------------------------------------------------

جنگ افغانستان وعراق
در مقایسه با حمله به ایران
یک شوخی است!
ترجمه س. ابراهیم بیگی 

بخش پایانی گفتگوی طولانی فیدل کاسترو با میشل شوسودفسکی را می‌خوانید. دراین بخش، حتی تاکتیک‌ها جنگی در برابر حمله اتمی امریکا به ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته و کاسترو از تجربه نظامی کوبا در این زمینه سخن می‌گوید. شیوه بیان نگرانی کاسترو به گونه ایست که تقریبا نسبت به حمله اتمی به ایران یقین دارد و به همین دلیل، بی رودربایستی به ایران توصیه می‌کند که چه آرایش نظامی و آموزش نظامی را در دستور کار خود قرار دهد!

همانگونه که کاسترو می‌گوید؛ برای مردم جهان هنوز خطری که با شعله ور شدن جنگ اتمی در ایران و سپس جهان قابل درک نیست و مردم دوست دارند آن را باور نکرده و درباره آن فکر نکنند، اما داده‌های اطلاعاتی که کاسترو نیز با صراحت به آن اشاره می‌کند، می‌گوید که این خطر جدی تر از آنست که تاکنون تصور می‌شده است. چنان که حتی چند بار تا آستانه آغاز آن پیش رفته‌اند و بنا بر دلائلی که فاش نشده آن را به عقب انداخته‌اند. کاسترو می‌گوید که اطلاع دارد 450 هدف برای شلیک موشک‌های اتمی به آنها در ایران شناسائی شده‌اند و درعین حال می‌گوید که ایرانی‌ها نیز با علم بر این واقعیت است که مشغول حفر گودال هائی در نقاط مرزی هستند که در مطبوعات ایران دلیل آن را حفر قبر برای دشمن متجاوز ذکر می‌کنند، اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت اینست که این گودال‌ها برای دفاع در برابر تهاجم اتمی حفر می‌شوند، اما شمار آنها بسیار کم است و ایران باید بسرعت آنها را گسترش بدهد و درعین حال دست به آن آرایش نظامی بزند که ویژه تهاجم اتمی به ایران است. کاسترو سپس از تجربه سربازان کوبائی و آنگولائی در دورانی می‌گوید که خطر حمله اتمی افریقای جنوبی هر لحظه جدی تر می‌شد و آنها خود را برای چنین حمله‌ای آماده می‌کردند.

توصیه می‌کنیم تمام فصول این گفتگو – بویژه دو بخش پایانی آن را- با دقت بخوانید و به دوستان و آشنایانی که به سرنوشت ایران علاقمند هستند نیز توصیه کنید این گفتگو را با دقت بخوانند. از جمله انگیزه‌های راه توده برای ترجمه کامل این گفتگو و انتشار آن همین علاقمندی به سرنوشت ایران بود. ما در همینجا، به همه آن کسانی که در سالهای اخیر به راه توده؛ بخاطر انتشار اخبار مربوط به خطر حمله نظامی و اتمی به ایران خرده می‌گرفتند و آن را بزرگ نمائی خطر تصور میکردند نیز می‌گوئیم: ما تصور نمی کنیم، شخصیتی در حدل فیدل کاسترو که تقریبا آخرین نظراتش را در باره جهان آینده و خطراتی که آن را تهدید می‌کند سخن می‌گوید، قصد بزرگ نمائی خطر حمله اتمی به ایران را داشته باشد. آن هم درگفتگو با شخصیتی مانند شوسودفسکی و هنگام طرح مسائلی که به وصیتنامه او می‌ماند.


مصاحبه تلویزیونی دبیركل حزب کمونیست فرانسه- 2
فرانسه به استقبال
عبور از "سرکوزی" می‌رود


کنگره حزب کمونیست شیلی
کمونیست‌های شیلی
به جبهه متحد چپ
برای تغییرات می‌پیوندند
هفته نامه «عصر ما» ارگان حزب کمونیست آلمان
ترجمه عسگر داوودی

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است
آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است