عبدالصمد کامبخش و احسان طبری

صادقانه ترین ارزیابی از کودتای 28 مرداد- کتاب جنبش کارگری "عبدالصمد کامبخش"
غفلت های مشترک
مصدق و حزب توده ایران

اغماض تقریبآ یک ساله مصدق نسبت به دار و دسته‌‌های. زاهدی تا روز کودتا در ساختمان "اصل چهارم" امریکائی ها در تهران پنهان بود. ضعفی که مصدق در برابر مرتجعین غدار نشان می‌داد، نابخشودنی است. مصدق به نیروی ارتجاع و امکانات شاه در ارتش کم بها می‌داد. رهبری حزب توده ایران نیز در این مورد در خور سرزنش است، زیرا با اینکه حزب، بیش از 600 افسر از رسته‌‌های مختلف ارتش در اختیار داشت، اقدامات لازم را به عمل نیاورد. هم مصدق و هم حزب توده ایران پس از فرار شاه دچار غفلت و آسوده خیالی شدند. در حزب توده ایران در فاصله 4 روز یورش اول 25 مرداد و یورش دوم آن که به کودتای 28 مرداد منجر شد، تمایلات چپ روانه اوج گرفت. رهبری حزب نتوانست از این چپ روی جلوگیری کند و در نتیجه شعار جمهوری دموکراتیک توده‌ای اعلام شد.

راه توده

شماره 382     دوشنبه 15 آبان  ماه 1391

آصف رزم دیده

صابر محمدزاده

م. ا. به آذین

سیاوش کسرایی


حق با محمد خاتمی است
حکومت وحدت ملی
یگانه راه حل
بحران کنونی است

-------------------------------------

برگ های زرین
خاطرات ارتشبد فردوست
براندازی ج. اسلامی
زیر پوست کشور
حیات پنهان دارد!

--------------------------------------

دوره کوتاه
 روزنامه نگاری
روی "پالتاک"

-----------------------------------

دو راه ناگزیز
در برابر

علی خامنه ای
دهان گشوده!

----------------------------------------

سقوط اصفهان بدست محمود افغان
سقوط اخلاقی
در کنار
سقوط اقتصادی
سلطنت صفویه
را برباد داد

----------------------------------------

سرگذشت ابوتراب باقرزاده - 3
آزاده ای که در اوین
حلق‌آویزش کردند
احد قربانی- تبرستان

---------------------------------------

چهره های درخشان- مریم فیروز
دیدار وگفتگوهای
من و دکتر فاطمی
پس از

کودتا 28 مرداد

----------------------------------------

اجلاس احزاب چپ چند کشور اروپائی
14 نوامبر
روز اعتصاب
در اروپا

آذر فریتاش

----------------------------------------

رهبر حزب چپ یونان:
یونان را
یک مافیا
بدست گرفته

----------------------------------------

پاسخ راه توده به
نامه‌ها و پیام‌های شما

نه دیروز، بلکه امروز باید پاسخ داد
شاه سلطان حسین ج. اسلامی
کیست، که ایران را بر باد می دهد؟

رهبر جمهوری اسلامی در جریان تهاجم های تبلیغاتی که پس از پایان دوره ریاست جمهوری خاتمی اوج گرفته و هاشمی رفسنجانی را نیز شامل شده بود، از سیاست های شاه سلطان حسینی انتقاد کرد. و لابد اشاره اش به سیاست اتمی- نظامی "نادرشاهی" خودش بود. امروز نتایج سیاست نادرشاهی در برابر همگان است و آن شاه سلطان حسینی که می رود تا تخت و تاج جمهوری اسلامی را به باد بدهد خود ایشان است.
آن زمان گروه چاپلوسان بیت رهبر بلافاصله پای محمد خاتمی را به وسط کشیدند و او را طرف خطاب رهبر اعلام کردند. یکی از دلایل چاپلوسان بیت رهبری آن بود که محمد خاتمی طرفدار سیاست طلبکارانه و جنگی نیست. او فردی، بقول اینان "مرعوب قدرت‌های بیگانه" است و شاه سلطان حسین هم به همین دلیل شکست خورد که شخصیتی ضعیف داشت و مرعوب "بیگانگان" و "دشمن" بود.
مثلا خبرگزاری بی نیاز از توصیف فارس چنین نوشت: "شاه سلطان حسین‌ها عناصر و جریان‌هایی هستند که همواره مرعوب تهدیدات دشمن شده و با بزرگ‌نمایی و خطرناک جلوه دادن تهدیدات و فوق‌العاده خواندن وضعیت کشور، سعی در مرعوب ساختن مردم و مسئولان دارند." یا "عناصر مرعوب، واداده و مقهور دشمن (شاه سلطان حسین‌ها) به دلیل اینکه همواره در زمین تعیین شده از سوی دشمن بازی مى کنند در حقیقت به عنوان دنباله دشمن محسوب می‌شوند و کامل ‌کننده پازل آنان می‌باشند .... موارد مذکور تنها مشتی از نمونه خروار اقدامات مرعوبانه شاه سلطان حسین‌ها بوده تا ضرورت بازشناسی جریان مرعوب، واداده و مقهوردشمن اثبات شود."
نشریه "صبح صادق" ارگان سپاه پاسداران هم نوشت: "مردم باید با بازخوانی عملکرد نخبگان در مقاطع مدیریت خود - خصوصا در اموری چون «جنگ تحمیلی»، «مسأله هسته‌ای» - مدیریت شاه سلطان حسینی را از مدیریتی که امیرالمؤمنین را الگوی خود می‌داند، تشخیص دهند."
مسئله‌ای که اینگونه مقایسه‌ها میان خاتمی و هاشمی با شاه سلطان حسین را از همان ب اول بسم الله آن نادرست می‌کرد فقط این نبود که رهبر در کشور ما علی الحساب علی خامنه‌ای است نه محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی، و باز این نیست که امروز نتیجه سیاست جنگی و اتمی ایشان از روز آشکارتر است و نیازی به برشماری بحرانی که سراپای جامعه، سیاست خارجی، حاکمیت و سیاست های سرکوبگرانه داخلی را گرفته، بلکه در این نیز هست که سقوط شاه سلطان حسین بدست محمود افغان ناشی از فساد و فروپاشی حاکمیت از درون (نگاه کنید به سقوط اصفهان در همین شماره راه توده) بود. سقوط صفویه یک شورش داخلی بود، نه یک شکست خارجی. عوامل این سقوط در این نبود که شاه سلطان حسین مقهور و مرعوب بیگانگان بود یا نبود، بلکه در بی کفایتی و بی لیاقتی شاه در اداره امور داخلی کشور و سیاست اقتصادی و مذهبی و قومی و فساد درونی آن بود. یعنی درست همان وضعی که اکنون در جمهوری اسلامی شاهدیم.
با روی کار آمدن احمدی نژاد، چاپلوسان بیت رهبری برای دفاع از سیاست نظامی و طلبکارانه ای که هدف آن کشورگشایی در منطقه و خفه کردن مردم در داخل کشور بود طوری سخن می گفتند که گویی در آن زمان کشوری بنام افغانستان با پادشاهی بنام محمود افغان وجود داشت که بدلیل مقهور و مرعوب بودن شاه سلطان حسین در برابر بیگانگان و نداشتن سیاست تهاجی و طلبکارانه، رهبران آن کشور به ایران حمله کرده و ایران را گرفتند. در حالیکه افغانستان در آن زمان جزیی از خاک ایران بود و شورش محمود افغان یک شورش و قیام داخلی بود نه یک حمله خارجی. یعنی دلایل این شورش و شکست را باید در سیاست‌های داخلی دوران شاه سلطان حسین جستجو کرد نه در سیاست خارجی آن ... ادامه


مصاحبه با محمد علی عموئی
حیوانی بنام سرهنگ زیبائی
در شکنجه گاه حمام لشگر زرهی

----------------------------------------

پراکندگی نظری

در اجلاس احزاب کمونیست اروپا

«عصر ما» ارگان حزب کمونیست آلمان- ترجمه عسگر داوودی

----------------------------------------

به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

بزودی اطلاعات بیشتری  در باره  فیسبوک آرشیو راه توده در اختیار علاقمندان قرار خواهیم داد.

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------
 زنان 
--------
 سایت ها
--------
 تماس با  راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است