سرکوب قیام های انقلابی و به قدرت رسیدن رضاشاه

این بخش آخر قیام ها و جنبش های مردم از آغاز سلطه اعراب بر ایران و جنبش های ملی تا پایان انقلاب مشروطه است، آغاز سلطنت رضاشاه و پایان کار اوست. این بخش می توانست در دو قسمت منتشر شود، اما از آنجا که شماره 449 راه توده آخرین شماره سال 1392 است و سال1393 از شماره 450 آغاز می شود، ترجیح دادیم آن را بصورت یکجا منتشر کنیم تا وقفه ای چند هفته ای برای مطالعه آن پیش نیآید. آنچه تاکنون منتشر کرده ایم، برگرفته از تحقیق ارزنده زنده یاد احسان طبری است که در سال 1349 توسط حزب توده ایران در خارج از کشور منتشر شد و پس از انقلاب 57 با توجه به رهبری مذهبی انقلاب و سیاست اتحاد و انتقادی که حزب توده ایران در برابر آن داشت، با ویراستاری ناگزیز بخش هائی از آن منتشر شد. اما آنچه که ما منتشر کردیم، برگرفته از نسخه اولیه آن در سال 1349 است. توصیه می کنیم این مقاله را اگر تاکنون در شماره های اخیر راه توده مطالعه نکرده اید، آن را یکجا مطالعه کنید و به آنها که این مقاله را تاکنون بخش بخش خوانده اند نیز توصیه می کنیم که از دوباره خوانی آن ضرر نمی کنند. نباید اجازه داد تاریخ واقعی ایران زیر انبوهی از خرافات و تحریفات مذهبی- حکومتی دفن شود.

راه توده

شماره 449     پنج شنبه 22 اسفند ماه 1392

فریبرز صالحی

ابوالحسن خاطیب

سعید آذرنگ

فرزاد دادگر


دشواری

جمع کردن

سفره اقتصادی

که سپاه پهن کرده

--------------------------------------

پرسش و پاسخ تیرماه 59

نارضائی

و جدا شدن از

حاکمیت و انقلاب

ازسال 58 آغاز شد

----------------------------------------

کدام "راه رشد"؟

سئوال مهمی

که در برابر

کشورهای

جهان سوم است!

دکتر سروش سهرابی

----------------------------------------

مهندس بازرگان

و نهضت آزادی- 7

اسناد مکتوب

به ادعاهای بزرگ

پاسخ می دهند!

------------------------------------

خاطرات سایه

پیر پرنیان اندیش

شفیعی کدکنی

تکرار نخواهد شد

استعداد ابلیسی

محمد زهرائی

---------------------------------------

یورونیوز، بی بی سی

و تلویزیون امریکا

بلبل ها برای گفتن

جنایات فاشیست ها

در اوکرائین لال شدهاند

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه آزاده اسفندیاری

------------------------------------

اقتصاد مقاومتی

راه حلی برای بحران

یا جنجالی تازه

------------------------------------

پاسخ به آخرین

پیام های سال 92

------------------------------------------

دلارهای نفتی

اینگونه به جیب

سپاه سرازیر شد!

سال نو - 1393- بر همه شما مبارک!

همانگونه که در مقدمه مقاله تحقیقی "قیام ها و جنبش ها..."ی شماره 449 راه توده نوشته بودم، این آخرین شماره راه توده در سال 1392 است و شماره 450، پس از تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد. دست همگی خوانندگان خود را می فشاریم و برای مردم ایران سال بهتری را آرزو می کنیم.

سپاه بزرگترین متهم

پرونده غارت و اختلاس است

هیچ ترفند و شعبده بازی نمی تواند "دم" سپاه در پرونده ملی فاجعه اقتصادی و غارت کشور در 8 سال دولت احمدی نژاد را پنهان کند. متهم اصلی آنچه بعنوان فساد اقتصادی و غارت کشور و ورشکستگی اقتصادی اکنون روی دست دولت و ملت است، سپاه پاسداران است. و آن قدرتی که امروز مانع رسیدگی ملی واقعی به پرونده غارت های دهها میلیارد دلاری است، همین قدرت است. قدرتی که خوب می داند یگانه راه حفظ قدرت و جلوگیری از گشوده شدن پرونده تاریخی غارت کشور، تحمیل سیاست جنگی به کشور است. آنها می دانند که در صورت ادامه سیاست نظامی و جنگی است که می توانند حصر و زندان و سرکوب و سانسور و فیلترینگ و پارازیت را ادامه بدهند و به پادگان ها باز نگردند. این رمز بنیادین مخالفت ها با دولت روحانی است و امثال "الیاس نادران" و دیگرانی که در مجلس سخنگوی سپاه اند، کارگزار تبلیغاتی همین استراتژی اند. آنها می کوشند اقتصاد مقاومتی که نام مستعار "طرح نجات کشور از بحران اقتصادی" را اقتصاد جنگی تبلیغ کنند. همچنان که همایش های "پدافند عامل" را که در هفته گذشته برگزارشد سعی می کنند آمادگی جنگی به مردم تلقین کنند. تمام این ترفندها که با فعالیت های اتمی ایران گره زده شده، کوشش برای دفاع و تحمیل سیاست جنگی به کشور و حفظ قدرت سیاسی و اقتصادی در حکومت است.
نگاه کنید به اطلاعاتی که در ادامه می خوانید، تا استواری ما بر سر تاکیدات بالا بیشتر درک شود:
زمانی که "بنیاد تعاون سپاه" سهام شرکت مخابرات را خرید، سلطه سپاه بر دولت احمدی نژاد و دورنمای فساد و غارت سانسوری درچشم انداز قرار گرفت که امروز شاهد نتیجه آن هستیم.
با این خرید، تمام بخش‌های زیر پوشش شرکت مخابرات، از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه، ارتباطات دیتا و زیرساخت‌های آن، بطور یکجا ظاهرا به بخش خصوصی و در واقع به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران که عملا دولت را دراختیار دارد منتقل شد.
بدین ترتیب سپاه مالک ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات شد. شرکت دیگری که بقیه سهام را صاحب شد "شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان" متعلق به "موسسه مالی و اعتباری مهر" وابسته به بسیج سپاه پاسداران بود که در دولت احمدی نژاد تشکیل شد.
پیش تر سهام شرکت صدرا (شرکت صنایع دریایی ایران) به "قرارگاه خاتم النبیاء سپاه" و "شرکت توسعه سرمایه‌گذاری" که آن نیز وابسته به سپاه است واگذار شده بود. این واگذاری ها بصورت مزایده ای نمایشی در بورس تهران واگذار شد.
"بنیاد تعاون سپاه" در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد و "اکبر غمخوار" و "محسن رفیق‌دوست" از مهم‌ترین مدیران این بنیاد در دهه ۷۰ بودند. موسسه صندوق پس‌انداز و قرض‌الحسنه انصارالمجاهدین (موسسه مالی اعتباری انصار) نیز وابسته به این بنیاد است.
"بنیاد تعاون سپاه" ۴۵ درصد سهام گروه بهمن، چهار درصد سهام گروه سایپا و ۲۵ درصد سهام پتروشیمی کرمانشاه را در اختیارگرفت و شرکت "باما" را خریداری کرد. از جمله شرکت‌های معروفی که صد‌در‌صد سهام آنها متعلق به بنیاد تعاون سپاه است می‌توان به شرکت "کشت و صنعت شاداب خراسان"، شرکت "خدمات هوایی پارس" و صنایع غذایی "مائده" اشاره کرد.
بدین ترتیب دولت احمدی نژاد مخابرات را بعنوان یک بخش حیاتی به همراه‌ترین نهاد نزدیک به خود یعنی سپاه واگذار کرد. اهمیت در دست‌داشتن مخابرات برای سپاه درجریان کودتای سال 88 کاملا مشخص شد.
شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۵۰ با سرمایه‌ای بالغ بر پنج میلیارد رالر تاسیس شد و زمانی که سپاه روی آن دست گذاشت سرمایه این شرکت بیش از سه‌ و ‌نیم میلیارد دلار بود که بیش از ۴۷ هزار نفر در این شرکت و زیرمجموعه‌های آن کار می کردند.
سپاه پاسداران ۶۰ اسکله غیرمجاز در جنوب کشور در اختیار دارد که از طریق آنها بخش عمده ای واردات کشور را در اختیار دارد و به دولت مالیات نمی دهد. این نکته ایست که مهدی کروبی هنگامی که  .... ادامه

-----------------------------------------------------------------------------------

مرور تاریخ ایران

از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

عده ای متعصب نمی خواهند بدانند

چرا رضا شاه و جانشینش سقوط کردند

سال 1314، سال تشدید جنون سوء ظن رضاشاه و دستگیری و زندان و اعدام و تبعید نزدیک ترین همراهان او شد. درعین حال که سال فرامین مستبدانه رضاشاه برای تغییر لباس و کلاه مردم ایران. در صدر حوادث این سال، ماجرای شورش در مسجد گوهر شاد مشهد است که مداحی بنام "بهلول" که تا پایان مرگش در جمهوری اسلامی نیز معلوم نشد سرش به کجا بند بود، مسبب و محرک آن بود. این شورش بهانه ای شد برای برکنار و اعدام "آقا اسدی" تولیت خوشنام آستان قدس رضوی و افتادن اختیار مستقیم آن بدست رضا شاه. وحشت در میان یاران، همراهان و حتی متملقان و کاربدستان امنیتی رضاشاه چنان بالا می گیرد که از بیم جان خویش، یا خود تبعید را بر می گزینند و یا خانه نشینی را اختیارمیکنند یا خودکشی را به زندان و مرگ با شکنجه ترجیح میدهند. از جمله "داور" رئیس و بنیانگذار دادگستری نوین ایران. "فروغی" صدر اعظم و در واقع همه کاره رژیم سلطنتی رضاشاه به کنج خانه می خزد و از بیم جان خویش سکوت اختیار می کند. او روزی سکوت خود را می شکند که رضا شاه در روزهای ورود ارتش انگلستان به جنوب کشور، "سلیمان بهبودی" پیشکار خود را به در خانه وی می فرستد تا از او خواهش کند به دیدار رضا شاه بیآید. بهبودی در خاطرات خود می نویسد که وقتی وارد خانه شدم، فروغی بیمار بود و زیر پتو خوابیده و مشغول صحبت تلفنی با جائی بود. تلفن که تمام شد، در پاسخ به درخواست رضا شاه گفت: من لباس می پوشم و می آیم اما شما به ایشان بگوئید بساط خود را جمع کرده و آماده رفتن از ایران بشود. سلطنت ایشان تمام شد!

آنها که کورکورانه از رضاشاه و دوران او ستایش می کنند، خود را از این آگاهی ها محروم می سازند و به همین دلیل، همان اندازه که نمی دانند چرا رضاشاه سقوط کرد، نمی توانند درک کنند چرا سال 57انقلاب  شد و پسر رضاشاه سقوط کرد.

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

صفحه فیسبوک راه توده

بپیوندید

---------

فیسبوک

آرشیوه

راه توده

-----

آرشیو جدید
19 سال 
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس

با  راه توده

 

--------

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است