راه توده

شماره 577  پنجشنبه 4 آذر 1395

عباس حجری

رضا شلتوکی

تقی کی منش

مریم فیروز

برخی بررسی ها... - احسان طبری (33 )

پایان زندیقیان

و آغاز جنبش خرمدینان

مطالعه تاریخ زنادقه عبرت انگیز است. هزاران سال است در زیر آسمان لاجوردی کشور ما نبردی عظیم و پیچیده بین ستمگران و عدالت جویان، خرافه پروران و حقیقت پرستان، زاهدان مرگ اندیش و رندان جهان پرست، اسارت گران و آزادی طلبان، ثروتمندان و تهی دستان، با انواع اشکال – مسالمت آمیز، قهر آمبز، آشکار و پنهان – جریان داشته است. تلاش انسان و از جمله ایرانیان برای عدالت و حقیقت و رهایی تلاشی دیرینه و نور فروزنده ای است که مانی و زندیقان دوران ساسانی و اموی و عباسی آرزو داشتند بر تیرگی اهرمنی چیره شود؛ سرانجام پیروز خواهد شد.

فصل پانزدهم کتاب "برخی بررسی ها د رباره جهان بینی ها و جنبش های اجتماعی در ایران" را با موخره ای که طبری برای "زنادقه" نوشته به پایان می بریم و سپس فصل شانزدهم این کتاب را که درباره "بابک خرمدین" را شروع می کنیم که در شماره های آینده راه توده نیز ادامه می یابد.

طبری درباره پایان فصل "زنادقه" چنان می نویسد که گوئی عاقبت کار خویش در جمهوری اسلامی را پیش بینی می کند.

 

سخن بیهوده

و تحریک آمیز

بیش از هر زمانی

به ضرر ایران است

--------------------

درک دلائل

پیروزی ترامپ

یک ضرورت

تاخیر ناپذیراست

--------------------

اطلاعات

و اخباری که

سعید حجاریان

فاش کرده است!

--------------------

روز نوشت های

هاشمی رفسنجانی

از یورش به

حزب توده ایران

--------------------

"پوتین"

از حرکت خزنده

تا ظهور

یک رهبر

امیرعلی لاهرودی

---------------------

پیمانکاران

پیاده نظام

اقتصادی

فرماندهان سپاه

---------------------

 

 

 

سرمقاله 577

رسانه های ایران

تحت نفوذ روزنامه های امریکا

انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری امریکا و دلایل آن هنوز مورد بحث در رسانه‌های ایرانی است که بقول خود "شگفت زده و غافلگیر" شده‌اند. این غافلگیری البته دلیل دارد و دلیل آن هم در آنجاست که رسانه‌های ایرانی زیر نفوذ کامل دستگاه رسانه‌ای امریکا و غرب هستند و تقریبا امکان شناخت و تحلیل مستقل از خود ندارند و اگر در "غفلت" نبودند غافلگیر نمی‌شدند.

آن حادثه جدیدی که در انتخابات اخیر ایالات متحده روی داد که آن را از همه انتخابات دیگر تاریخ اخیر آن متمایز می‌کند در آن بود که سمتگیری امپراتوری رسانه‌ای امریکا با تصمیمی که دستگاه هدایت کننده رهبری امریکا برای تغییر سیاست این کشور گرفته بود همسو نبود. در همه انتخابات گذشته دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای امریکا همسو با تصمیمات محافل قدرت بود و به همین دلیل روند انتخابات به شکلی آرام و نمایشی طی می‌شد و یکی از دو نامزدی که سیاست‌های آنها اختلاف اساسی با یکدیگر نداشت انتخاب می‌شدند. این بار امپراتوری رسانه‌ای زیر بار تصمیم بخشی از محافل حاکمه امریکا برای تغییر سیاست خارجی و داخلی کشور که دونالد ترامپ نماینده آن بود نرفت و از همان آغاز کوشید دربرابر این تغییر بایستد و از ترامپ تصویری کاریکاتوری و سرانجام یک غول بی‌شاخ و دم بسازد. رسانه‌های ایرانی که نه خط و اندیشه مستقلی از خود دارند، نه می‌خواهند داشته باشند، نه شناختی از سیاست و نظام تصمیم گیری در امریکا دارند، نه درکی از شرایط و واقعیت‌های جهان، بدنبال این سیاست رسانه‌ای کشیده شدند و همچنان کشیده می‌شوند.

این در حالیست که علائم بن بست سیاست خارجی کنونی ایالات متحده و اختلاف نظر بر سر آن از مدت‌ها قبل آشکار شده بود. ژانویه امسال مقاله مهمی در نشریه صاحب نفوذ "فارین پلسی" منتشر شد که عمق اختلاف نظر درباره سیاست خارجی امریکا را نشان می‌داد. نویسنده مقاله "استفان والت" خود از نظریه پردازان پرنفوذ و از طرفداران خط مشی موسوم به "رئالیسم" در سیاست خارجی امریکاست. والت در این مقاله با حمایت از اصول "رئالیسم"، از سیاست خارجی سه رئیس جمهور امریکا، بوش، کلینتون و اوباما بشدت انتقاد کرد و سمتگیری سیاست خارجی مهمترین نشریات امریکایی نظیر واشنگتن پست، وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز را که توجیه‌گر سیاست خارجی روسای جمهور امریکا هستند را عامل گمراهی خواند. والت در این مقاله به سیاست خارجی امریکا در همه عرصه‌ها، از روابط با روسیه تا گسترش ناتو، از دخالت در عراق و افغانستان تا سرنگونی معمر قذافی و مقابله با سوریه، از اواکراین تا ایران … بشدت حمله کرد. والت با انتقاد از بی‌توجهی به نظریه پردازان طرفدار "رئالیسم" درسیاست خارجی امریکا نوشت:.... ادامه

------------------------------------------

حسن شایانفر مرُد
اما پرونده اش
همچنان گشوده است

------------------------------------------

به یاد

توران میرهادی

رضا نافعی

------------------------------------------

اتحادیه "ارو- آسیا"

رقیب اتحادیه اروپا

با اهدافی متفاوت

سایت روسیه امروز

ترجمه -  آزاده اسفندیاری

کرُدها را، چرا

مردمان کوهی

معرفی می کنند؟

علی گلاویژ - (27)

------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیوجدید
19 سال 
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر

 می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

آدرس پستی
جدید راه توده
بزودی اعلام خواهد شد

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است