برخی بررسی ها و جنبش ها... احسان طبری ( 30)

ایرانی نابغه ای که

 قیمه قیمه اش کردند!

زندگی کوتاه و دردناک نابغه ای که پدرش اهل فیروز اباد فارس بود و در زمان منصور، او را "زندیق" اعلام و به جرم اصلاح طلبی قیمه قیمه کردند. "کلیله و دمنه" مشهور ترین اثری ست که از او می شناسیم اما این سخنان او را که موجب قتلش شد کمتر خوانده ایم:

«اگر خلیفه خود پاک و با صلاح باشد، مانند رعیت اصلاح پذیر می شود، زیرا اول طبقات خاصه و رجال دولت باید صالح و پاکدامن باشند تا بتوانند جامعه را اصلاح کنند. رجال و کارکنان دولت هم، صالح نمی شوند مگر آن که پیشوای آن ها پاک باشد. اصلاح مانند زنجیر است که به هم پیوسته، چون یکی از حلقات اصلاح گسسته شود، زندگی عمومی مختلف می گردد

راه توده

شماره 573- پنجشنبه 6 آبان 1395

مریم فیروز

هما نصرزنجانی

گیتی مفدم

فاطمه مدرسی


مجله اندیشه پویا برای

سپاه پامنبری می خواند

همدلان همیشه

همزمان بوده اند!

--------------------

یورش به

حزب توده ایران

خیانتی ناتمام

در ج. اسلامی

--------------------

تاثیر عثمانی

بر قوانین زمین

در کردستان

علی گلاویژ ( 23)

--------------------

تشکیل اجلاس

چپ در مصر

روزنامه پراودا- آندری بریوکوف

ترجمه - آزاده اسفندیاری

--------------------

روزگار

از دست رفته

دوران قذافی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

--------------------

تشکیل مجمع

نیروهای مخالف

جنگ در سوریه

عسگر داوودی

--------------------

سرمقاله راه توده 573

درباره نقش آقای خامنه ای

در ج. اسلامی نظر تازه ای نداریم!

 

خواننده ای با امضای "م- س" برای ما نامه ای نوشته اند که ما هم نامه ایشان و هم پاسخ خود را منتشر می کنیم. ایشان نوشته اند:

سلام.  چون شما حرفی را تازه شنیده اید دلیل تازگی آن حرف نمی شود. سالها پیش آقای خامنه ای در میان نظامیان از شعار جانم فدای رهبر رنجید و دستور حذف آنرا داد. سالهاست که در بسیاری از شهرها و در بسیاری از مراسمات تصویر رهبری یا نشان داده نمی شود یا اگر نشان داده می شود بسیار کوچک است.

مشکل شما بر خلاف آقای کیانوری این است که ایشان تا حدودی آدمها و سیستم سیاسی را در حال شدن می دانست.

سالهاست که بخاطر یک دیدار آقای طبری با آقای خامنه ای و قضاوتی که آقای طبری در مورد آقای خامنه ای داشت آن قضاوت را به آیه ای مقدس ترفیع داده اید و بارها در سایتتان آقای خامنه ای را بر مبنای آن قضاوت کوبیدید.  (اشاره به خوی مائوئیستی آقای خامنه ای)

این در حالی است که اگر شناخت، قضاوت و صدور حکم در مورد آدمها کاری آسان بود و براحتی در مورد آدمها و پدیده ها قضاوت نمی نمودید و بنابر آن قضاوتها اقدام به صدور حکم نمی کردید، اکنون شما و برخی دیگر از سریع قضاوت کنندگان پدیده ها، گلایه از انگلستان نمی کردید که چرا ولایت فقیه را در قانون اساسی کشورمان گنجانیده است. (اشاره به نقش حسن آیت برای تدوین بند ولایت فقیه در مجلس تدوین قانون اساسی)

نمونه ای دیگر از قضاوتهای شما فاجعه بار خواندن ریاست جمهوری احمدی نژاد برای کشورمان می باشد. این در حالی است که ریاست جمهوری جناب احمدی نژاد نه فاجعه ای برای کشورمان بلکه فاجعه ای برای جناح راست بود. این جناح راست و گروههای اجتماعی حامی او بود که با آوردن احمدی نژاد خالی بودن دستشان را برای کشورداری نشان دادند و نشان دادند کار سیاسی بسیار تنگدستانه تر از ادعا هایشان عمل می کنند. ریاست جمهوری آفای احمدی نژاد، نه سمتگیری بر خلاف دموکراسی بلکه عمق بخشی به دموکراسی در کشورمان بود. کسی که کار سیاسی انجام میدهد سعی در انجام دقیق آن دارد، مخاطب هایش را احمق فرض نمی کند. به شعور مخاطب خود احترام می گذارد. اگر به درک جدیدی در مورد کشورمان رسیدید لازم نیست به دروغ متوسل شوید که ما سالهاست چنین و چنان می گوییم. صادقانه  درک جدید خود را  اعلام کنید و به مخاطبان خود بی احترامی نکنید.

همه جملات فوق به معنی مطلق دیدن آقای خامنه ای نیست. بار دیگر تکرار می کنم ایشان نیز مانند آدمهای دیگر انسانی در حال شدن است و ما سالهاست در این جهت و بهتر شدن جامعه خود گام بر می داریم و آن گامها را ادامه خواهیم داد.

ای کاش این گامها را سالها پیش و با هزینه های بسیار کمتری در اوایل تاریخ جدید کشورمان و از دوران مشروطیت برداشته بودیم. خواهشمندم برای کمتر شرمنده کردن ما اندکی در گفتارهایتان بیشتر احتیاط کنید. در پایان لازم است گفته شود تا همینجا هم که جلو آمدید خوب است و شایسته ستایش. موفق باشید.

 

راه توده: آنچه را خواندید تقریبا متن پیامی بود که با امضای م. س  دریافت کرده ایم. اگر از "تقریبا" یاری گرفته ایم به این دلیل است که برخی جملات تکراری ایشان را از متن پیامشان حذف کردیم.

اما پاسخ ما:..... ادامه

------------------------------------------

روسیه با درس از اشتباهات به خاورمیانه بازگشته است

روسیه امروز- ترجمه رضا نافعی

نام واقعی داعش:

دولت اسلامی

"هیدرو کربن"!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-------------------------------------------

در گذشت

دو رفیق

توده ای

در ایران

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیوجدید
19 سال 
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است