راه توده

شماره 653 - پنجشنبه 28 تیر ماه 1397

منوچهر بهزادی

محمد پورهرمزان

کیومرث زرشناس

داود نوروزی

مرور تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

سقوط رضا شاه

نه حکومت حقیقت میگوید

و نه مردم اطلاع دارند!


چرا آقای خامنه ای

ولایتی را مامور

پیام محرمانه خود

برای پوتین کرد؟

--------------------

آش شوری

بنام مالکیت ها

که در بیت رهبری

روی اجاق است

--------------------

به گدائی

غذا در برابر نفت

نزدیک می شویم!

--------------------

استراتژی ترامپ

متلاشی کردن

اتحادیه اروپاست

ترجمه و تدوین - آذرنگ

--------------------

خاطرات 25 سال زندان شاه

بخش 13

نتایج مخرب

چپ روی

و چریک بازی

حتی در زندان

"تقی کی منش"

--------------------

آخرین دست نوشته های نورالدین کیانوری

اعتیاد  دودمان

نسل جوان  را

به باد خواهد داد

--------------------

در جستجوی دلائل

عقب ماندگی

ایران از غرب

--------------------

بازسازی سوریه

با کمک چین،

روسیه و ایران

سایت راشا تودی - آزاده اسفندیاری

--------------------

سرمقاله راه توده 653

قرار است مردم از چاله ج. اسلامی

به چاه استبداد رضاشاهی بیفتند؟

بارها از ما سئوال کرده اند که به چه دلیل تا این حد به رضا شاه می پردازید؟ حتی برخی ها نا خرسندی خود را از انتقاداتی که به دوران و رژیم رضاشاه مطرح می کنیم ابراز داشته و متذکر شده و میشوند که علیرغم انتقاد شما از رضا شاه، نگاه کنید به شعارهائی که در تظاهرات پراکنده مردم در برخی شهرها در ستایش رضا شاه سر داده می شود.

حتی همین سئوالات و انتقادها نشان میدهد که اتفاقا باید به دوران و رژیم رضاشاه پرداخت به دلائل گوناگون. از جمله:

1- آنها که امروز شعار "رضاشاه روحت شاد" را سر میدهند، نه رضاشاه را می شناسند، نه از دوران او اطلاعاتی دارند، نه زحمت مطالعه منابع متعدد که منتشر شده را به خود میدهند و نه اساسا دردشان "غیبت رضا شاه از صحنه سیاسی ایران" است. آنها صرفا به چند جنبه از دوران او که بویژه در دوران اخیر توسط تلویزیون "من و تو" روی آن تاکید می شود چسبیده اند. نخست این که رضا شاه روحانیت را از صحنه سیاسی ایران بیرون کرد، دوم این که کشف حجاب کرد و برخی اقدامات اصلاحی او را هم تکرار می کنند. همین! به ندرت امکان دارد بدانند که رضاشاه محصول چه رویدادهائی در ایران بود و یا اطلاعی از جنبش های مترقی پس از انقلاب مشروطه که مرتبط با آن اما یک گام جلوتر از آن بود و عمدتا تحت تاثیر انقلاب اکتبر در روسیه بود داشته باشند. به همین دلیل نمیدانند که آن اقدامات اصلاحی که رضاشاه انجام داد تنها بخشی از خواست های مردمی بود که در انتظار پیروزی انقلاب گیلان (جنبش جنگل)، قیام شیخ محمد خیابانی در تبریز و جنبش ملی خراسان به رهبری کلنل تقی خان پسیان بود تا آنها را اجرا کند.

جمهوری اسلامی هرگز به ابعاد مختلف دوران رضا نه در گذشته پرداخته و نه امروز می پردازد. درباره روی کار آمدن او با کودتای انگلیسی 1299 و یا ثبت املاک مالکین و خرده مالکین در مازندران به نام خود و نکاتی از این دست می پردازد اما هرگز بیطرفانه به دوران او نپرداخته و نمی پردازد و این درحالی است که کتب تحقیقی بسیاری درباره دوران او بصورت تحلیلی وجود دارد، از جمله کتاب مفصل "سلطان زاده" که ما در راه توده منتشر کرده ایم و در آینده نیز بار دیگر آن را منتشر خواهیم کرد. نه تنها در باره اصلاحاتی که رضاشاه انجام داد جمهوری اسلامی چیزی نمی گوید، بلکه از استبداد فاشیستی دوران او (بویژه 10 سال دوم از 20 سال سلطنت او) نیز سخن نمی گوید. از اقدامات اصلاحی او چیزی نمی گوید که تمجید از او نشود و از استبداد او چیزی نمی گوید تا مردم امروز جمهوری اسلامی را با دیروز رضاشاهی مقایسه نکنند.

اما درباره شعار "رضا شاه روحت شاد" در تظاهرات اخیر مردم، ما به نکته دیگری هم می خواهیم اشاره کنیم و آن نقش خود حکومت و بویژه طرفداران روی کار آمدن یک نظامی سرکوبگر از میان فرماندهان سپاه پاسداران است... ادامه

-------------------------------------------------------

بمناسبت سالگرد 18 تیر 1378

18 تیرماه 1378 تنها سالروز یک واقعه دانشجوئی نیست و هرکس چنین استنباطی از شبیخون به کوی دانشجوئی در تهران داشته باشد نیمه خالی لیوان را ندیده است. ریشه های 18 تیر و آن شبیخون ریشه باز می گشت به فجایعی که در دهه 60 در زندان ها روی داد و اوج آن قتل عام زندانیان سیاسی بود. آنها که 18 تیر را با هدف سرنگونی دولت خاتمی ترتیب داده بودند همانهائی بودند که کشتار 67 در زندانها را سازمان دادند. ادامه 18 تیر نیز به قتل های زنجیره ای انجامید که آن نیز در پیوند با قتل عام 67 بود. اسیدپاشی ها، بر هم زدن سخنرانی ها، حمله به کتابفروشی ها، ربودن مجسمه ها در شهرها، توطئه قتل علی مطهری در شیراز، دولت فاجعه آفرین احمدی نژاد، انحلال احزاب مذهبی مانند جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، کودتای انتخاباتی 88، حبس خانگی میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی و امروز: خیر کودتائی دیماه گذشته در مشهد که به تظاهرات ضد نظام در یکصد شهر انجامید، بحران ارز، فیلترینگ اینترنتی که روی دیگر سکه توقیف مطبوعات در دور اول دولت خاتمی و برای فلج کردن آن بود و... اینها همه در پیوند با هم هستند و ریشه هایشان به همان دهه 60 باز میگردد که انقلاب ایران را از مسیر واقعی خود منحرف کرد و شد فساد واختلاس و دزدی نهادینه شده در حکومت و فروپاشی تمام معیارها و سنن اخلاقی در جامعه ایران. شد اعتیاد و تن و فروشی و کارتن خوابی و اختلاف طبقاتی که در تاریخ ایران سابقه نداشته است. این آن برداشتی است که توده ایهای دنبال کننده رویدادهای ایران از 18 تیر سال 1378 دارند.

بمناسبت سالگرد آن شبیخون و آگاهی از نظرات راه توده در همان ساعات و روزهای شبیخون و پس از شبیخون، توصیه می کنیم متن مصاحبه سردبیر راه توده با "مانوک خدابخشیان" برنامه ساز سابق رادیو ایران را  از اینجا  بشنوید.

 برخی خوانندگان پیام ارسال کرده و نوشته اند که نتوانسته اند مصاحبه سردبیر راه توده را از روی "از اینجا" بخوانید باز کنند. برای کمک به این دوستان ما لینک راه توده 185 را در ادامه می گذاریم تا آن را باز کرده و در پائین صفحه اول روی  عنوان "18 تیر" کلیک کنند شاید از این طریق موفق شوند.

http://www.rahetudeh.com/rahetude/indexfolder/2008/juli/index-14-07-2008.html

-------------------------------------------------------

تلاش امریکا

برای تخریب مناسبات قزاقستان و روسیه

"کیوان خسروی"

-------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای تماس با راه توده می توانید

از این پس از ایمیل زیر استفاده کنید :
payam@rahetudeh.com