راه توده

شماره 643 پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397

سرهنگ کبیری

سرهنگ آذرفر

ابوالفضل بهرامی نژاد

محمد بهرامی نژاد

روزشمارتاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57– بخش 20

دیدارمراجع قم بارضاخان

ومخالفت آنها با جمهوریت!

سال 1303، با اوج گیری نهائی بحث جمهوری و یا سلطنت همراه شد و در همان ماه های اول این سال، زیر فشار روحانیت و مراجع مذهبی وقت قم و بازار تهران، سردار سپه به بحث جمهوریت خاتمه داد و متعهد شد که دیگر این بحث را دنبال نکند. او که در میدان بهارستان تظاهرات مخالفان جمهوریت را با گلوله پاسخ داده بود و با چکمه وارد مجلس شده بود تا تکلیف مخالفان جمهوریت را روشن کند، ناگهان از این بحث دست کشید و طرفدار ادامه سلطنت شد. اما سلطنتی که ظاهرا در قم به او وعده داده بودند "خودت شاه بشو. لازم نیست جمهوری کنی".

از این مرحله به بعد، رضاخان با سرعت مسیر انحلال سلطنت قاجاریه و اعلام سلطنت پهلوی را طی کرد. البته همراه با چند توطئه ای که زمینه این کار را فراهم ساخت.

 


اصلاح طلبان

در محاصره

توهمات سیاسی!

--------------------

درک کهن

"خرد اقتصادی"

در ایران

نابوده شده

--------------------

مارکسیسم ایرانی

به تحولات جامعه

پاسخ خواهد داد!

"دکتر سروش سهرابی"

--------------------

پشت پرده

بحران ارز

--------------------

نظر مردم سوریه

خلاف اخبار

رسانه های غربی

 راشا تودی و یونگه ولت- ترجمه الناز گرجی

--------------------

خودکامگی

اردوغان درترکیه

قانونی می شود؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

چین بزرگترین

نیروی دریائی

جهان را

خواهد داشت

کانال تلویزیونی1 روسیه

ترجمه - آزاده اسفندیاری

--------------------

حوادث مهم

هنوز در کمین

اوکرائین است!

فصلنامه علم و اجتماع

تلخیص: فروزنده فرزاد

--------------------

سرمقاله 643

دولت، گریبانی را گرفته

که زیر هیچ فشاری نباید رها کند!

در دو هفته اخیر و تصمیم‌هایی که دولت برای مقابله با گسترش بحران اقتصادی گرفته، هم نظامیان و گردانندگان بنگاه‌های اقتصادی وابسته و زیر نظر رهبر، و هم تجار بزرگ و اتاق بازرگانی شمشیر خود را برای دولت روحانی از رو بسته‌اند و روزی نیست که در ارگان‌های مطبوعاتی و از زبان روسا و سخنگویان خود دولت را تهدید نکنند. از جمله‌ی این تصمیمات دولت می‌توان به ناگزیر کردن تجار به باز گرداندن ارز حاصل از صادرات به داخل کشور و نظام بانکی، فشار به سپاه برای پایان دادن به فعالیت اقتصادی و تحویل اسکله‌های قاچاق، اعلام علنی نام بنگاه‌های به ظاهر عمومی که مالیات نمی‌دهند و همچنین اعلام ماهیانه نام نهادهایی است که از دولت بودجه می‌گیرند و تن به کاهش و نظارت بر نحوه هزینه آن نمی‌دهند. ثروت هنگفتی که در دوران احمدی نژاد و بنام دور زدن تحریم‌ها به سمت تجارت خارجی روانه شد و در دست صادرکنندگان و واردکنندگان اعم از خصوصی یا نظامی جمع شد؛ خالی بودن خزانه و وضع وخیم اقتصادی کشور و وابستگی روزافزون آن به درآمدهای صادراتی و کالاهای وارداتی همگی به این نهادها و بنگاه‌ها که یک سر همه آنها به تجارت وصل است امکان داده بتوانند گلوی دولت و مردم را بگیرند و آنها را به خفگی تهدید کنند. دلیل پریشانی تنها این نیست که دولت می‌خواهد مثلا ارز حاصل از صادرات را به کشور برگرداند، یا وادار به پرداخت مالیات کند، بلکه بیشتر از آن است که اصلا چرا و چگونه دولت به خود اجازه داده در کار آنها دخالت کند و برایشان قانون و دستورالعمل صادر کند! اینکه آقای موسی غنی نژاد اقتصاددان مدافع نظام تجاری می‌گوید دولت نباید در کار "بازار" دخالت کند به همین معناست. یعنی دولت نباید هیچ قانون و دستورالعملی برای نظامیان و تاجران و سرمایه‌داران تدوین کند که این به معنای دخالت در کار بازار است، بلکه باید مانند دوران احمدی نژاد آنها را به حال خود واگذارد تا به غارت ادامه بدهند. در حالیکه اتفاقا نقش اقتصادی دولت در همه جای جهان و از جمله و به ویژه کشورهای سرمایه‌داری دقیقا همین دخالت در کار بازار است. در کشورهای غیرسرمایه‌داری و سوسیالیستی که اصلا بازاری وجود نداشت که دولت بخواهد در کار آن دخالت کند یا نکند. این در کشورهای سرمایه‌داری است که نقش اقتصادی دولت با دخالت در کار بازار تعیین می‌شود. دولتی که در کار بازار سرمایه‌داری دخالت نکند اصلا دولت نیست و بود و نبود آن برای اقتصاد یک کشور هیچ فرقی ندارد. بزرگترین نمونه آن در امریکاست که سهم دولت در اقتصاد یعنی دخالت آن در بازار به گفته آقای سعید لیلاز که خود از مدافعان نظام سرمایه‌داری است به "40 تا 45 درصد تولید ناخالص داخلی امریکا" رسیده است... ادامه

-----------------------------------------------------------------

خاطرات زندان "کی منش" - 3

گزیده هائی از9 هزار برگ

خاطرات 25 سال زندان شاه

این همه شادی پس از انقلاب و عشق به میهن و زندگی را یا اعدام کردند، یا آواره و مهاجر و یا زخم سالها زندان و شکنجه را بر تنشان گذاشتند. از جمله کی منش که در زندان توحید زیر شکنجه دچار ایست قلبی شد و زندگی را به درود گفت.

-----------------------------------------------------------------

برخی بررسی ها... (99)

چهره های تابناک در جنبش "بابیه"

احسان طبری

-----------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای تماس با راه توده می توانید

از این پس از ایمیل زیر استفاده کنید :
payam@rahetudeh.com
 

 

 

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است