نگاهی به چند کتاب خاطرات، از جمله خاطرات ارتشبد فردوست
رقابت حکومتیان در زمان شاه
در سال 48 به اوج خود رسید!

سال 1348، سال حوادث گوناگون سیاسی، رقابت های حکومتی و کشاکش قدرت در رژیم شاه است. مهم ترین رویداد این سال تظاهرات مردم و دانشجویان به گران شدن نرخ بلیت اتوبوسرانی تهران بود که با خشونت سرکوب شد، اما سرانجام حکومت عقب نشینی کرد و نرخ ها به وضع سابق بازگشت. در همین سال شماری از سینماهای ایران در آتش سوختند.  حضور سپهبد تیمور بختیار در عراق و لبنان و تدارک عملیات نظامی برای مقابله و مبارزه با شاه، بی شک از نگرانی های بزرگ شاه در این سال بود.

 

راه توده

شماره 768 چهارشنبه  3 دیماه 1399

 

احمد علی رصدی عضو هیات سیاسی و از افسران سازمان  نظامی حزب توده ایران پیش از کودتای 28 مرداد که نقش مهمی در فرار تاریخی رهبران حزب توده ایران از زندان شاه داشت. گاگیک آوانسیان عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران که 15 سال زندان کودتای 28 مرداد را پشت سر گذاشت. هر دو در قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 اعدام شدند.

گاگیک آوانسیان

احمد علی رصدی


سقوط  اخلاقی

و سیاسی مردم را

حکومت رهبری کرد

-----------------------------------

توده ایها، سخن

برای گفتن

 بسیار دارند!

-----------------------------------

شورش

یا اصلاحات

سرانجام بحران

کنونی امریکاست

"فرزاد فروزنده"

-----------------------------------

دو طیف

روشنفکران

و روشنفکری

 در ایران

"دکتر سروش سهرابی"

-----------------------------------

سال 2021

سال قحطی

 سال بحران

سایت بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه کیوان خسروی

--------------------------------------

روابط ایران و ترکیه

آرامش قبل از توفان

"الناز گرجی"

--------------------------------------

اردوغان

به سیاستمداری

زیرک تبدیل شده!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-----------------------------------

سرمقاله 768

بحث اصلی، اکنون اینست:

کدام نظامی رئیس جمهور شود؟

با آنکه در طی سال‌های گذشته چندین بار شایعه بیماری و درگذشت آیت الله خامنه‌‌ای در رسانه‌ها و کشور پیچیده، زمزمه‌های چند هفته اخیر درباره وخامت وضع سلامت رهبر در میان اکثریت مردم خیلی جدی گرفته شده است. جدی گرفته شده زیرا بخش وسیعی از مردم بخصوص پس از کودتای 88، شخص آیت الله خامنه‌‌ای و بیت رهبری را، به هر دلیل، مانع هرگونه تحول جدی در ایران می دانند و امیدوارند که با درگذشت او این مانع برطرف شود و راه برای تحولات باز شود. دلیل دیگری که شایعه‌های مربوط به درگذشت آیت الله خامنه‌‌ای در آینده‌‌ای نه چندان دور جدی گرفته شده این تب و تاب و تقلا و یقه درانی است که بر سر انتخابات آینده ریاست جمهوری هم در مجلس، هم در میان نظامیان، هم در جناح راست حکومت به راه افتاده است. همان رئیس جمهوری که می گویند هیچ کاره است و تدارکاتچی است و مردم بی دلیل در انتخابات شرکت می کنند و رای می دهند و اگر رای هم ندهند هیچ تفاوتی نمی کند، بر سر تصاحب آن دوباره به جان هم افتاده‌اند.

علاوه بر اینکه مجلس در پوشش تصویب قانون هر مدعی ریاست جمهوری که کمترین احتمال رای آوری را دارد را از گردونه انتخابات خارج کرده، راه برای ورود نظامیان به انتخابات نیز باز شده است که این بدون رابطه با احتمال درگذشت رهبر نمی تواند باشد. طبق اصل 111 قانون اساسی در صورت عزل و کناره گیری (یا فوت) رهبر و تا هنگام معرفی رهبر جدید شورائی موقت مرکب از رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه و یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام همه وظایف رهبری را به عهده می‌گیرد. در این شرایط باز شدن راه ورود نظامیان و سپاه به انتخابات را چنان که بسیاری تفسیر می کنند باید کوششی دانست برای آنکه پس از درگذشت رهبر، نظامیان قدرت را قبضه کنند؟ یا برعکس می توان آن را تدبیری دانست از جانب بیت رهبری تا با شریک کردن یک نظامی در شورای رهبری جلوی ادعاها و سرکشی‌ها و احتمالا کودتای آنها را در شرایط پس از درگذشت آیت الله خامنه‌‌ای بگیرند و راه تداوم نسبی قدرت در دستان گردانندگان بیت کنونی رهبر همچنان تا حدودی باز بماند؟... ادامه

--------------------------------------------------------------------------

بر آنها چه رفته است؟

این عکس مربوط به همایش حزب توده ایران برای بحث در باره قانون اساسی و شرکت در انتخابات مجلس تدوین قانون اساسی است. توده ایها در لحظه لحظه انقلاب حضور داشتند و درکنار مردم در هر انتخاباتی شرکت کردند. بر آنها که دراین عکس می بینید چه رفته است؟ چه شمار در خاوران خفته اند و چه شمار مویشان در مهاجرت سفید شد؟

 

--------------------------------------------------------------------------

ابر های سیاه

در آسمان روسیه

در حرکت اند!

 ساویتسکایا راسیا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

چین بعد از

غلبه بر کرونا در راه غلبه بر امریکاست

جرمان فارنپالیسی - ترجمه رضا نافعی

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید

با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com