راه توده

شماره 806- چهارشنبه 28 مهر 1400

 

چهره های ماندگار در تاریخ هنر و انسانیت ایران. خانه شهریاری و کارگاه نقاشی الخاص، در سالهای پس از آزادی نورالدین کیانوری از زندان جمهوری اسلامی، دو محلی بود که وی گهگاه به آن سر می زد و ساعاتی با آنها به گفتگو می نشست و سپس به آپارتمان کوچکی که دخترش در حوالی میدان سنائی برای او و مریم فیروز اجاره کرده بود باز می گشت.

هانیبال الخاص

پرویز شهریاری

حمله محمود افغان به ایران و سقوط اصفهان-5

روز اول عید

محمود افغان به اصفهان حمله کرد

روز عید نوروز، محمود به اصفهان حمله کرد، اما این حمله قرین موفقیت نبود. دوشنبه سوم فروردین، تدارک حمله بزرگ آماده شد. از ارمنیان سرشناس خواستند تا به عنوان میانجی با حکومت مرکزی مذاکره کنند، اما آنان قبول نکردند و بالاخره افغانان به این نتیجه رسیدند که اصفهان را جز از راه محاصره نمی توانند از پای در آورند.


دلار 284

هزار تومانی

نتیجه ادامه تحریم

و افتادن در

دامن امریکاست

-----------------------------

نگاهی به سخنرانی محمد امیدوار

بمناسبت هشتادسالگی حزب توده ایران

تفاوت دیدگاه های

نامه مردم

و راه توده

-----------------------------

ج. اسلامی اینگونه مقلد دوران شاه شد!

-----------------------------

شیعیان عراق

چند پارچه

ازصندوق انتخابات

 بیرون آمدند!

اومانیته- جعفر پویا

-----------------------------

رویاروئی نظامی

داعش و طالبان

 قطعی است؟

انستیتوی استراتژی‌های بین‌المللی

ترجمه- کیوان خسروی

-----------------------------

نقش روحانیون

در سرنوشت

جنبش های اجتماعی

دکتر سروش سهرابی

-----------------------------

شبکه تولید

اخبار جعلی «علیه چین»

تهیه و تدوین- عسگر داوودی

-----------------------------

علیه تخلفات انتخاباتی

نامه اعتراضی حزب کمونیست روسیه

به ولادیمیر پوتین

سویتسکایا راسیا- آزاده اسفندیاری

-----------------------------

جدال امریکا با چین بر سرآینده تایوان

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-----------------------------

 سرمقاله 806

با چه اهدافی میخواهند مردم را

 درخیابانها به جان هم بیاندازند؟

این هفته از قول رحیم پور ازغدی، یا "بر ادر رحیم" تواب ساز زندانها در دهه 60 نقل شده  که "ما کمونیست نیستیم. ولی هر کس دو خانه دارد یکی از آن را از طریق نامشروع بدست آورده است". در اینکه این سخن هیچ ربطی به کمونیست ها ندارد تردیدی نیست. هیچ کمونیستی نگفته که هر کس دوخانه دارد یکی از آنها را از طریق نامشروع بدست آورده و باید از او گرفته شود. سخن کمونیست ها بر سر کلان سرمایه داران است٬ آن هم سرمایه دارانی که علیه اقتصاد ملی و به زیان توده مردم فعالیت می کنند که در کشور ما کلان سرمایه داری تجاری نماد آن است. تبدیل کردن مبارزه با سرمایه داری به مبارزه با کسانی که دو خانه دارند کار امثال رحیم پور ازغدی است که در واقع هدفش نجات دادن همین کلان سرمایه داران تجاریست.

اما در پشت این سخنان که مشابه آنها در دوران اخیر از اینطرف و انطرف شنیده می شود یک برنامه هولناک نیز نهفته است و آن هم کوشش برای برونرفت ارتجاعی و دست راستی از بحران است. این سخنان و مشابه آنها نشان می دهد که حکومت دارد خودش را برای یک بحران و شورش عمومی آماده می کند و می خواهد برونرفت از بحران را نه در تغییر سیستم و نظام اقتصادی یا سیاسی بلکه به جان هم انداختن مردم تامین کند. چنان که مقدمات آن را در روزهای اخیر با طرح هادیان خیابانی حجاب و امر به معروف (به جان هم انداختن مردم در خیابان ها) فراهم کرده است. اینگونه راه حل های ارتجاعی برای نخستین بار نیست که در تاریخ تجربه می شود. قبلا نیز هیتلر بحران وخیم اقتصادی در آلمان را به گردن یهودیان انداخت. توده مردم یهودی که یک خانه یا مغازه ای داشتند شدند عامل اصلی بحران اقتصادی و فقر عمومی در آلمان. از طریق به راه انداختن خونریزی و اجازه دادن به قربانیان بحران برای حمله و مصادره اموال یهودیان خشم توده فقر زده را از عوامل اصلی فاجعه اقتصادی منحرف کردند و متوجه همدیگر کردند. این برنامه همراه بود با یک سیاست جنگی و ایجاد انواع و اقسام سازمان های بسیج که نقش آنها تحت کنترل قرار دادن توده مردم بود. که مشابه آن در ایران با طرح بسیج ده میلیونی و بیست میلیونی و غیره دنبال می شود.

مشکل این برنامه ها این نیست که در ایران عملی است یا نه. خطر در اینجاست که حکومت به بحران فکر می کند و راه حل بحران را در این سمت٬ در سمت راست افراطی٬ نظامی گری و به جان هم انداختن مردم جستجو می کند و همین عامل باعث می شود که تن به اصلاحات جدی ندهد. تمام مقابله ای که آقای خامنه ای و بیت رهبری با مردم می کند با این امید است که کار اگر به بحران رسید - که خواهد رسید- برای آن راه حل دارد و آن راه حل همین نظامی گری و بسیج خیالی ده میلیونی و به جان هم انداختن مردم است. با همین خوش خیالی است که مردم را از تصمیم گیری ها حذف می کنند٬ کارشناسان٬ اساتید و روشنفکران مترقی و میهندوست را کنار می گذارند٬ مجلس و رییس جمهور استصوابی و انتصابی را به آنها تحمیل می کنند و جلوی اصلاحات را می گیرند. ... ادامه

-------------------------------------------------------------------------------------

صبر تلخ - 35

رابط مستقیم با حزب را

آقای خمینی خودش تعیین کرد

ما توانستیم از آقای خمینی بخواهیم ارتباط مستقیم را برای ما بر قرار کند. ایشان فردی را از جماران به ما معرفی کرد و گفتند هر وقت کاری دارید، زنگی بزنید و قرار دیدار با هم بگذارید. از طرف حزب من مامور شدم. جالب است که از همان موقع اینها فکر می کردند شنود تلفنی هست و گفتند شما همیشه تحت عنوان آقای دکتر وزیری تماس بگیرید! و ما به همین ترتیب این کار را انجام می دادیم.

آن شخص، کسی بود که مستقیما به خود آقا مراجعه می کرد. آن موقع به او روحانی چریک می گفتند! همیشه کلتش به کمرش یود! عمامه هم سرش نبود! یک چنین ارتباطی موجب می شد که این خوشبینی در ما تشدید بشود!

--------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است