روز شمار تاریخ- 3

اولین مجلس و اولین روزنامه

پس از صدور فرمان مشروطه

سال 1387 کتاب دو جلدی "روز شمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی" برای بار هشتم تجدید چاپ شد. زحمت جمع آوری و تنظیم اخبار این کتاب که از روی روزنامه های رسمی کشور بر حسب تاریخ انتشار جمع آوری شده را دکتر باقر عاقلی کشیده است. به همه خوانندگان راه توده توصیه می کنیم این روزشمار را پا به پای ما بخوانند و به نکات خبری و بسیار مهمی که در آن وجود دارد دقت کنند. از جمله در این بخش شما با نام اولین روزنامه پس از فرمان مشروطیت آشنا می شوید و با اولین سردبیر این روزنامه "ادیب الممالک فراهانی" که خود از ادبای دوران بود. با فرمان آزادی مطبوعات برای نوشتن هر آنچه در جامعه روی میدهد. با مجلس تاجگذاری محمد علی میرزا که در آن از همه طبقات دعوت به عمل آمد جز نماینده و یا نمایندگانی از مردم. با چاپلوسی شاه از سوی روحانیون درباری و ....

 

راه توده

شماره 864  چهارشنبه 14 دیماه 1401

 

مهرداد فرجاد کادر برجسته حزبی که درکنار ابوتراب باقرزاده بخش تبلیغاتی حزبی را پیش می برد. کیوان مهشید زندانی مذهبی عضو حزب ملل اسلامی که در زندان شاه توده ای شد اما باورهای مذهبی خود را نیز حفظ کرد. او بعد از انقلاب مدیریت مرکز کامپیوتری ایران را برعهده گرفت. درهمین شمارده درباره او می خوانید. این هر دو در قتل عام 67 اعدام شدند.

کیوان مهشید

مهرداد فرجاد


برای ایستادن در برابر

طرفداران پرقدرت غرب

انسجام و تشکل

طرفداران

"گردش به شرق"

ناگزیر است!

-----------------------------

جدال 500 ساله

بر سر نوع رشد

اقتصادی ایران

دکترسروش سهرابی

-----------------------------

نگاهی به زندگی پاگانینی

پوست اندازی

ارتجاع مذهبی

به زمان نیاز دارد!

"شیرین مرادی"

-----------------------------

از کدام

بخش خصوصی

می توان دفاع کرد؟

-----------------------------

آلمان چوب

دنباله روی

از امریکا را

می خورد

ریانووستی- داوید نارمانیا

ترجمه- آزاده اسفندیاری

-----------------------------

بمناسبت سالگرد انقلاب  کوبا

  64سال توطئه

امریکا علیه

انقلاب کوبا!

عصرما- ترجمه عسگر داوودی

-----------------------------

نقشه چندین ساله

امریکا برای جنگ

اوکراین با روسیه!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- بهمن دوستدار

-----------------------------

"لولا" سکان رهبری

برزیل را

بدست گرفت!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-----------------------------

سرمقاله راه توده 864

به قیمت سازش با امریکا

می خواهند تن به تغییرات ندهند!

مذاکرات برجام ادامه دارد و حکومت ایران امید خود را به عاقل شدن آمریکا و دست برداشتن از سیاست خاورمیانه بزرگ و تجزیه ایران از دست نداده است. در این میان می گویند حکومت ندادن موشک و پهپاد به روسیه را مشروط به بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها کرده است. یعنی ادامه همان سیاست زبونانه موازنه و نداشتن دوست و همکار و شریک راهبردی که در خوش رقصی برای آمریکا و غرب به شکل کارشکنی در کریدور شمال – جنوب از شمال روسیه به خلیج فارس و جلوگیری از سرمایه گذاری چین در زیر ساخت ها و نفت ایران خود را نشان می دهد. 

ولی ادامه دادن مذاکرات برجامی با یک امید دیگر نیز همراه است. امید به عدم اصلاحات داخلی چه در عرصه سیاسی و اجتماعی و چه در عرصه اقتصادی. در واقع حکومت به این نتیجه رسیده که دو راه بیشتر ندارد یا اصلاحات و عقب نشینی در برابر مردم و استراتژی نگاه به شرق، یا سازش و عقب نشینی دربرابر آمریکا. کوشش برای به نتیجه رساندن به هر قیمت مذاکرات برجام برای آن است که مقداری از دلارهای ضبط شده آزاد شده و راهی بازار شود و به هر قیمت اصلاحات داخلی صورت نگیرد. بخش هایی از حکومت معتقدند که کمترین عقب نشینی در برابر مردم، ولو در عرصه حجاب بسرعت به عقب نشینی در زمینه های اقتصادی و سیاست خودی و غیرخودی می انجامد و منافع مافیاها و الیگارش ها به خطر می افتد. بنظر آنان مردم اگر احساس کنند که قدرت عقب زدن حکومت در عرصه های اجتماعی را دارند به این نتیجه می رسند که می توان به جنگ مافیاهای اقتصادی حکومتی و صاحبان و خارج کنندگان دلارها هم رفت و حکومت بر این نظر است که باید گربه را همینجا دم حجله کشت... ادامه

----------------------------------------------------------------------------------

من و سرگذشت

 دو کتابی که ترجمه کردم!

"ناتالیا ورنیس"

---------------------------------------------------------------------------------------

شلیک شاه به پیشانی خودش!

11 اسفند 1353، شاه که تمام احزاب سیاسی غیر وابسته به دربار شاهنشاهی را منحله اعلام کرده بود، دو حزب حکومتی یعنی حزب ایران نوین و حزب مردم را نیز منحل کرد و با جسارتی که به بلاهت شباهت داشت حزب "رستاخیز" را اعلام و دستور داد همه مردم عضو این حزب شوند و هر کس نمی خواهد عضو شود پاسپورت گرفته و از ایران برود. از فردای این دستور در تمام ادارات و شرکت ها و دانشگاه ها و حتی مدارس دفتر بدست های حکومتی راه افتادند و ثبت نام توام با تهدید افراد را آغاز کردند. همه ملت باید حزبی می شدند اما آن حزبی که شاه تشکیل داده بود. تنها کمتر از 4 سال زمان لازم بود تا طشت این حزب و فرمانده آن از بام آسمان پر حادثه ایران فرو افتد و مردم علیه شخص شاه که جلودار رژیم بود و مردم او را مسبب همه گرفتاریها و سرکوب ها میدانستند در خیابانها به راه بیفتند. هیچ حزب سیاسی واقعی را شاه باقی نگذاشته بود تا پیشقراول جنبش خیابانی مردم شود و از آنسو شبکه روحانیت و مساجد که منحله اعلام نشده بودند نبض مردم را بدست گرفتند و شدند جلودار انقلاب 57.

شاه در 11 اسفند 53 تیری بر پیشانی خود شلیک کرد که 4 سال بعد او را نقش زمین کرد. آنها که همه احزاب را درجمهوری اسلامی منحله اعلام کرده و جلوی فعالیت آنها را گرفته اند و راه را برای چند حزب بی رمق حکومتی باز کرده اند، گذشته را باید مرور کنند تا آینده خود را ببینند!

---------------------------------------------------------------------------------------

کیوان مهشید

چهره ای که باید

دوباره شناخت!

فریبکاران جهانی

پشت ارزش هایشان

هینترگروند (پس زمینه) نشریه چپ آلمانی

ترجمه- رضا نافعی

-----------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com