روز شمار تاریخ - 11

زمینه های ظهور رضاخان

و حکومت نظامی در ایران!

تمام طول سال 1294 که همزمان است با جنگ اول جهانی، ایران دستخوش بی ثباتی و سر بر آوردن حکومت های محلی، رقابت سه نیروی نظامی انگلیس و روسیه و عثمانی در ایران و متزلزل بودن کامل دستگاه دولتی است. هر سه دولت خارجی برای خود صدراعظم معرفی می کردند و بخش هائی از ایران را تحت اشغال خود در می آوردند. دست آوردهای انقلاب مشروطه یکی پس از دیگر در آتش این بحران می سوخت و رهبران آن انقلاب یکی یکی از صحنه حذف شده و یا درگذشته بودند. قتل و ترور و جنگ های محلی بر ایران حاکم بود. حتی قتل و اعدام خارجی ها. مقدمات ظهور یک دیکتاتور نظامی بتدریج فراهم می آمد.

 

راه توده

شماره 872- چهارشنبه 10 اسفند 1401

 

دو کادر مرکزی سازمان نوید. گیتی مقدم همسر سعید آذرنگ که  پس از 8 سال وقتی سرطان به جانش چنگ انداخت از زندان آزاد شد و به درود حیات گفت و فاطمه مدرسی (فردین) که پس از انقلاب عضو مشاور کمیته مرکزی حزب نیز شده بود که پس از اعدامیان  سال 67 و در واقع پسین قربانی آن فاجعه ملی شد. (فروردین 68)

فاطمه مدرسی

گیتی مفدم


رئوس یک برنامه

واقع بینانه برای خروج کشور

از بحران!

--------------------------------------

بدون مهار بانکها

و تجارت خارجی

بحران اقتصادی

حل نمی شود

--------------------------------------

راه توده

در سال 1393

ضرورت پیوستن

به جبهه شرق را

مطرح کرد!

--------------------------------------

دولت و مردم

چه نقشی در تغییر

 فرهنگ دارند؟

--------------------------------------

مردم فرانسه

دیگر نمی خواهند

تسلیم تصمیمات

دولت شوند!

--------------------------------------

مقاله وارده

3 دیدگاه درباره

عدالت اجتماعی

در ج. اسلامی

"هامون سرمدی"

--------------------------------------

انتشار طرح صلح

12 ماده ای چین

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

--------------------------------------

تظاهرات بزرگ

صلح در برلین

گزارش: عسگر داوودی

--------------------------------------

سرمقاله راه توده872

عزمی برای خاتمه بخشیدن به

آقائی دلار در ایران وجود ندارد

دلار همچنان در ایران می تازد آن هم در شرایطی که ایران زیر بار تحریم های اقتصادی و بانکی آمریکا و اروپا قراردارد و حکومت نمی خواهد و یا نمی تواند بار تحریم را از دوش مردم بردارد. تولید نفت ایران به دو و نیم میلیون بشکه در روز، یعنی میزان تولید قبل از تحریم ها رسیده و درآمد آن نیز از فروش نفت حتی نسبت به قبل افزایش یافته است. از سوی دیگر چین عمده ترین خریدار نفت ایران است که علاوه بر اینکه با کشورهایی نظیر عربستان برای پرداخت بخشی از پول نفت به یوان توافق کرده، امروز کارخانه جهانی و بزرگترین صادرکننده کالا در درجه اول به آمریکا و اروپا و سپس به بقیه جهان است. یعنی همه کشورها عمده کالاهای مورد نیاز خود را از چین وارد می کنند و ایران نیز می تواند نیازهای خود به کالاها را بر مبنای خرید نفت ایران توسط آن کشور تامین کند. بنابراین این روند صعودی نرخ دلار و قیمت گذاری همه کالاها براساس آن هیچ ارتباطی با شرایط، نیازها و روابط واقعی اقتصادی ایران ندارد. 

می توان فهمید که عواملی خارج از روابط واقعی نیازهای اقتصادی ایران، عامل بالا رفتن جهشی بهای دلار است. این عوامل را در چند جهت می شود بررسی کرد. در درجه نخست و برخلاف آنچه غربگرایان و دلارفروش های داخلی می خواهند وانمود کنند بالا رفتن نرخ دلار از نظر روابط بین المللی ایران نشان می دهد که آمریکا در تحمیل اراده خود به جهان برای تحریم ایران در موضع ضعف قرار گرفته و برای آن کشور و پایگاه اقتصادی و اجتماعی آمریکا در ایران تنها ابزار باقی مانده برای موثر سازی یا موثر نشان دادن تحریم ها و ضرورت تسلیم به خواست های غرب و پذیرش خلع سلاح ایران بازی با بهای ارز است. با ورشکسته شدن تحریم ها، نرخ دلار به آخرین سنگر آمریکا و پایگاه اقتصادی و سیاسی آن در داخل تبدیل شده است. ... ادامه

-----------------------------------------------------------------------------------

همه حکومت های ایران

با کردها به زبان تفنگ حرف زده اند

سرگذشت جنبش های ملی در کردستان که گاه با یاغیگری همزاد شد و یا حکومت های مرکزی آن را یاغیگری در برابر دولت مرکزی معرفی کردند، سرگذشتی بس طولانی و پر حادثه است. آنچه که به دوران معاصر باز می گردد آنست که قاضی محمد رئیس دولت یکساله کردستان پس از حمله ارتش شاه به دو دولت خود مختار آذربایجان و کردستان در مهاباد به دار آویخته شد. ملامصطفی بارزانی که مرزی میان دو کردستان ایران و عراق نمی شناخت و برای خود مختاری با دولت مرکزی عراق می جنگید، سرانجام به ایران پناهنده شد و بدستور شاه در کرج به او مکانی برای سکونت دادند و در واقع تا پایان عمر حصر خانگی بود. او پدر مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان بود. پیش از آنها، رضاشاه در یک نیرنگ توانست اسماعیل خان سمیتقو که علم جنگ علیه دولت مرکزی برافراشته بود را بکشد. او را برای مذاکره تامین داد اما به این تامین وفا نکرده و او را کشت. شرح این ماجرا را ارتشبد فردوست در کتاب خاطراتش نوشته و تاکید کرده که رضا شاه بشدت از سمیتقو می ترسید. با پیشنهاد فرمانده ارتش آذربایجان، قوای سمیتقو که بالغ بر 30 هزار نفر می شد سر راه رضا شاه به صف شدند. .. ادامه

-----------------------------------------------------------------------------------

سالگرد 25 سالگی

رابطه استراتژیک

میان چین و روسیه

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

"بریکس"

بی جنجال در پی

تغییر نظم اقتصادی

جهانی  است!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-----------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است