راه توده

شماره 216     دوشنبه 19 اسفند ماه 1387

جمیله صدیقی

دکتر اختر کامبخش

دکتر هما هوشمندراد

فاطمه مدرسی فردین

گیتی مقدم

آخرین تحلیل کیانوری از انقلاب 57 و جمهوری اسلامی
جناح راست ج. اسلامی
با شعارهای قلابی، چهره انقلابی گرفت!

از سال 1368 سیاست خارجی گردانندگان ج. ا. بر حمایت از هر نیروی ارتجاع مبتنی شد كه به نام "اسلام" علیه نیروهای مترقی فعالیت می كرد و مبارزه "اسلام انقلابی" علیه "اسلامی آمریكائـی" كه تكیه كلام آیت الله خمینی بود، جای خود را به مبارزه میان "اسلام و دگراندیشی" داد. هاشمی رفسنجانی، با مسلم شدن ریاست جمهوری خود، بازی را تمام شده تلقی می كرد، اما جناح حجتیه- رسالت نظری خلاف این داشت. باید از همان اول حساب ها را روشن كرد و به متحد قدیمی و رقیب جدید می فهماند، فكر اینكه اوضاع و احوال عینا مطابق خواست های او و طرفدارانش پیش خواهد رفت را از سر بیرون كند.

مریم فیروز


یادمانده ها
در ماه های پیش از یورش
تزلزل و فرصت سوزی
رهبری حزب
برای تصمیم گیری قاطع

--------------------

مصاحبه روزنامه "taz" با "سارا واگنکنشت" از رهبری حزب چپ آلمان
بحران این بار سرمایه داری
باوصله پینه حل نخواهد شد

ترجمه: سارا بیانی

--------------------

در سال 2011
همایش توده ای
زنان جهان در ونزوئلا
ترجمه و تدوین عسگر داوودی

--------------------

احمدی نژاد
از ماندنش نمی ترسند
نگران رفتنش هستند!
مهشید رضوان

--------------------

دولت بختیار
بعد از مرگ
به دنیا آمده بود!

--------------------

یک نامه دریافتی
دستگیری پراکنده
توده ای ها
پیش از آغاز یورش

--------------------

ده ها کشور جهان
در آستانه ورشکستگی
«نی زاویسیمایا گازتا»، بلومبرگ
برگردان: ا. م. شیزلی

--------------------

پیام زوگانف
مقام زن و 8 مارس
در اتحادجماهیر شوروی

--------------------

شاه سلطان حسین
با مشت آهنین،
نیمی از ایران را برباد داد

--------------------

چین
3 سال جهش بزرگ
و بدنبال آن فاجعه انقلاب فرهنگی
"آلن رو" چین شناس کمونیست فرانسوی
ترجمه جعفر پویا

--------------------

اقتصاد سیاسی
رشد کُند و آرام
سرمایه داری در روستاها

ف.م.جوانشیر

 

حزب توده ایران
بدون انسجام سیاست هویت ندارد!

سی امین سالگرد انقلاب بهمن 57 عرصه رویارویی دو بینش و دو نگرش نسبت به انقلاب در میان نیروهای خارج از کشور ایران بود.
1- یک نگرش که از آن امروز تنها حزب توده ایران دفاع کرده و می‌کند آن است که انقلاب ایران انقلابی دمکراتیک، خلقی، ضدامپریالیستی بود که با شرکت توده‌های عظیم میلیونی مردم به پیروزی رسید، به حیات سلطنت پوسیده و قرون وسطایی پایان داد، محروم ترین و مطرودترین بخش های جامعه و زحمتکش ترین توده‌های خلق را وارد عرصه فعالیت سیاسی و اجتماعی کرد، درهای دنیای نوین را به روی اکثریت عظیم مردان و زنان مذهبی و سنتی جامعه که زیر فشار رژیم شاه و بقای سنت‌ها در کنج نا آگاهی و بی ‌حقوقی دست و پا می ‌زدند باز کرد و جامعه ایران را دستخوش بزرگترین تحول سده اخیر خود ساخت.
2- نگرش دوم نگرشی است که طرفداران بختیار و سلطنت از آن دفاع می‌کنند. به گفته آنان این انقلاب نتیجه فعالیت "توده بی‌ مغز‌"، "متوهم"، "ارتجاعی" و روشنفکران بی ‌مغزتری بود که بدنبال این توده افتادند. این انقلاب به مدرنیسم و سکولاریسم در کشور ما پایان داد.
جامعه ما را به عقب برگرداند. انقلاب بهمن نه شکوهمند بود و نه دمکراتیک، بلکه اسلامی و ارتجاعی بود. این یک "انقلاب واپسگرایانه" بود که باید در برابر آن ایستادگی می‌شد، باید به جبهه دفاع از بختیار و سلطنت پیوسته می ‌شد و ...
 ادامه

-------------------------------------------------

بمناسبت 8 مارس
نگاهی به سرگذشت
سازمان زنان در ایران
دریغ است، اگر از مریم فیروز، هما هوشمند راد و دکتر اختر کامبخش

 در جنبش متشکل زنان ایران یاد نشود.

-------------------------------------------------

تجدید پیمان با استالین در روسیه
ترجمه راه توده

سایت خبری حزب کمونیست روسیه- پنجم ماه مارس 2009 هزاران نفر در میدان سرخ مسکو به مناسبت سالگرد مرگ استالین اجتماع کردند تا یاد او را زنده نگه دارند . آنها کسانی بودند که می خواستند با پیشوایان سوسیالیسمِ و قهرمانان اتحاد شوروی تجدید پیمان کنند و پرچم آنها را بر افراشته نگاه دارند. به همین منظور تاج گل ها یی بر سر مزار آنها خصوصا استالین در دیوار کرملین گذاشتند.

-------------------------------------------------

حزب کمونیست روسیه
در برابر طرح
رفُرم و اخراج درارتش
ترجمه بهروز بکتاشی

23 فوریه در مسکو میتینگی برای دفاع از ارتش روسیه و علیه رفورم تخریب کننده نظامی برگزار شد. در این میتینگ نماینده کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراتیو روسیه "زوگانف " دبیر اول حزب سخنرانی کرد. او گفت: از برکت حکومت شوروی ما نه تنها پرچم سرخ را بر فراز رایشتاگ به اهتزاز در آوردیم بلکه هم چنین قشون فرمانده هان سرخ را که بااندیشه عالی استراتژیکی متمایز می شدند بوجود آوردیم. ژوکف، کانف راکاسسفسکی در قلب خلق ما هستند. لازم است در نظر داشت که امروز در تمامی آکادمی های جهان عملیات فرمانده هان نظامی ما بمثابه تفکر استراتژیکی و صداقت به کشور نیرومند تدریس میشوند. در طی 10 سال دوران بعد از جنگ ما توانستیم سپر راکت- هسته ای را که سیاره ما را در طی 50 سال از مناقشات جدی نظامی حفظ کرد بسازیم. رفرم کنونی ارتش روسیه عبارتست از اخراج 200 هزار تن از بهترین افسران. افرادی که برای آنان نه در هیچ موسسه صنعتی و نه در هیچ موسسه ای شغلی وجود ندارد. اینها افراد جوان، تندرست و تنومندی هستند که بیکار شده اند. حوادث جاری چشم و گوش حتی آن کسانیکه را دیروز«یلتسین- پوتین» را فریاد میزدند را باز میکنند. این افراد به ما توجه می کنند و به حرفهای ما گوش میکنند. من اخیرا در تاتارستان، در منطقه ولادیمیرسکایا بودم و میخواهم بشما بگویم که کلکتیوهای کاری با دقت برنامه حزب کمونیست فدراتیو روسیه پیرامون خروج کشوراز بحران را مطالعه می کنند.

-------------------------------------------------

شرح اعدام توده ای ها

این فیلم و مصاحبه را
روی "یوتوب" ببینید!

اعدام 10 تن از افسران و کادرهای سازمان غیر علنی حزب توده ایران، که در اسفند ماه 1362 به حکم محمدی ریشهری و دستور اجرای اسدالله لاجوردی در زندان اوین تیرباران شدند. صدائی که می شنوید مربوط به پاسداری در شهر قم است که به رادیو ایران زنگ زده است و همه ی آن چیزهایی را که دیده بازگو می کند. متاسفانه مجری برنامه، سعید قائم مقامی سکوت می کند و از آن پاسدار سوالات بیشتری را نمی پرسد تا گوشه های پنهان بیشتری از کشتار توده ای ها را باز گو کند. (نقل از راه توده)

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است
آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است