سیاوش کسرایی

نتیجه غفلت های گذشته
اوباش می خواهند مجلس را به توپ ببندد

ارازل و اوباش برای رسیدن به حاکمیت مسیری 30 ساله را طی کردند. آنها که امروز در مجلس باصطلاح اصولگرا به محاصره اوباش در آمده و تهدید می شوند که مجلس را روی سرشان به توپ خواهند بست، در همین 30 سال، مشوق و سازمانده آنها بودند و امروز خود در تله آنها. آنها از پلی که هاشمی برایشان بسته بود عبور کردند، موتلفه اسلامی جیب گشادش را برای آنها بازگذاشت، دولت خاتمی با آنها مماشات کرد زیرا امید داشت در برابر آزادی مطبوعات و احزاب آنها آب خواهند شد. یک جبهه تشکیل دادند و دولت احمدی نژاد را برپا کردند و حالا بخش مهمی از متحدان دیروز خود را می خواهند ببلعند. حزب توده ایران و راه توده درباره این خطر در آغاز دهه 70 چه گفت!

رحمان هاتفی

راه توده

شماره 273     دوشنبه 7 تیر ماه 1389

وارطان سالاخانیان

هوشنگ ناظمی

مرتضی کیوان

اسماعیل ذوالقدر


خواندن راه توده

از طریق گوگل ریدر

----------------

احمدی نژاد
و فرماندهان سپاه
سفره مردم را
با خون رنگ کردند
آذر فریتاش

باجی که احمدی نژاد بی وقفه به فرماندهان سپاه می دهد، اگر برای جلب حمایت آنها برای دفاع از وی نباشد، زمینه سازی برای یک کودتای دیگر و جمع کردن آخرین پس مانده های سفره انقلاب 57 و تشکیل دولتی است که حاکم آن یک انورالسادات مصری خواهد بود.

--------------------

اطلاعیه دبیرخانه حزب توده ایران
هدف از یورش به حزب
و شکنجه و اعتراف گیری
نابودی انقلاب است!

بانگ دادخواهی حزب توده ایران در آغاز سال 1362 به جائی نرسید. این بانگ، همان بانگی است که پس از 27 سال، اکنون و بدنبال کودتای 22 خرداد در سراسر ایران برخاسته است. یک جنبش عظیم سراسری بنام "جنبش سبز" امروز به آن آگاهی در باره ماهیت حاکمیت و رویدادهای داخل زندان ها رسیده است که در سال 62 و در حقیقت در آغاز دهه 1360 حزب توده ایران همگان را به این آگاهی فراخواند. آن بانگ در جامعه بازتابی نیافت، زیرا فریاد مظلومانه ای بود که به گوش مردم نمی رسید و در داخل حاکمیت نیز سردرگمی و خوش باوری چنان شرایطی را فراهم ساخته بود که این بانگ را جدی نگرفتند....

--------------------

گفتگو با یک عضو یهودی تبار
 حزب کمونیست افریقای جنوبی

اسرائیل نژادپرست
تفاوتی با
 رژیم آپارتاید
در افریقای جنوبی ندارد
 ترجمه و تدوین عسگر داوودی

--------------------

روسیه برای گاز گرفتن
جمهوری بلاروس
دندان نشان میدهد
آزاده اسفندیاری

عصرروز 22 ژوئن 2010، تلویزیون روسیه ملاقات رئیس شرکت عظیم گاز پروم روسیه را با رئیس جمهوراین کشور "دیمتری میدویدیف" در برنامه خبری خود پخش کرد. گوینده تلویزیون راجع به این ملاقات بطور خلاصه گفت: "رئیس گاز پروم شکوائیه‌ای در رابطه با بدهکاری 190 میلیون دلاری پرداخت نشده جمهوری سوسیالیستی بلاروس به این شرکت را نزد رئیس جمهوری برد". مدویدیف خیلی کوتاه گفت: شما به کشور برادر بلاروس یک فرصت 5 روزه بدهید تا آنها بتوانند بدهی خود را بپردازند!
بدنبال این اظهارات شرکت گازپروم اعلام کرد در مرحله نخست 30 در صد از گاز صادراتی خود به این کشور را پائین خواهد آورد....

--------------------

رفراندوم
 قانون اساسی
 در قرقیزستان

بهروز بکتاشی

کارنامه کودتای 22 خرداد
سیاه تر از جنایات یکساله است

عواقب و عوارض کودتای 22 خرداد هنوز در راه است. آنچه باید در انتظار آن بود، نه ادامه دستگیری‌ها و سرکوب خیابانی مردم و زندانی کردن کادرهای مذهبی انقلاب 57،- که نتیجه طبیعی همه کودتاهای کلاسیک در سراسر تاریخ است-، بلکه آن میوه شیرینی است که امریکا و دیگر قدرت‌های جهانی از درخت ریشه دوانده این کودتا خواهند چید. ما در نخستین سرمقاله راه توده، پس از کودتای 22 خرداد نوشتیم که با این کودتا ضربه‌ای کمر شکن به اعتبار سپاه پاسداران بعنوان اصلی ترین نیروی نظامی جمهوری اسلامی وارد آمد و بخش عمده پشتوانه مردمی آن که از جنگ با عراق باقی مانده بود برباد رفت. درعین حال که اعتماد مردم به حکومت نیز فرو پاشید.

شاید به ما خرده بگیرند که سپاه اعتباری نداشت و حکومت نیز اعتمادی درجامعه نداشت که اولی ضربه ببیند و دومی فرو بپاشد. اما، نظر ما جز اینست و به نتیجه ای که از کودتای 22 خرداد برای حاکمیت گرفته ایم نیز همچنان معتقد و پایبندیم. ... ادامه

-----------------------------------------------------------------------------------------------

اولین پرسش و پاسخ نورالدین کیانوری - 1358
نگاه سال 58 حزب توده ایران
به دو سازمان
مجاهدین خلق و فدائیان خلق


دنیس گلدبرگ از یاران ماندلا و از رهبران حزب كمونیست آفریقای جنوبی
(به مقاله گفتگو با یک عضو حزب کمونیست آفریقای جنوبی در همین شماره راه توده مراجعه كنید)


آینده امریکای لاتین
از گذرگاه
بیم وامید عبور می کند
ترجمه: رضا نافعی

هاینس دیتریش در مکزیک زندگی می کند، استاد بازنشسته رشته علوم اجتماعی در  دانشگاه ملی و مستقل "اونام " در این کشور است. نشریه چپ گرای "یونگه ولت" آلمان متن مصاحبه‌ای با او را منتشر کرده که در آن نسبت به آینده کوبا ابراز نگرانی شده است. همچنان که نسبت به سلطه دوباره نئولیبرالیسم بر امریکا لاتین ابراز نگرانی شده است. انتشار این مصاحبه با واکنش فوری مقامات کوبا روبرو شد. آنها دو مسئله مطرح شده دراین مصاحبه را تکذیب کردند. نخست اختلاف میان کاسترو و برادرش و دوم اشاراتی که به  وضع کشاورزی کوبا شده است.

نخست مصاحبه با هاینس دیتریش را می خوانید و سپس واکنش مقامات کوبا را. قضاوت امروز سخت است، اما آینده نشان خواهد داد کدامیک دقیق تر اوضاع امریکای لاتین را دیده‌اند.


گفتگو با خوآکین سوآرش عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا
رهبران کوبا
اجازه اشتباه ندارند
یونگه ولت روزنامه چپ آلمان- ترجمه: رضا نافعی

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است