محمد قاضی

آغاز بخش دوم یادمانده‌های علی خدائی
نگاه ما و نگاه افغان ها
به دو کودتا، در ایران و افغانستان!

من تا هفته گذشته هم در تردید بودم که این بخش از دانسته‌های مستقیم خود را بگویم و یا باز هم منتظر فرصت بهتر بمانم، اما بالاخره به این نتیجه رسیدم که نه تنها حق با شما و بسیاری از کسانی است که تماس گرفته و پی جوی ادامه این گفتگو شده اند، بلکه خودم هم به این نتیجه رسیدم که بالاخره باید شروع کرد و نمی‌توان بیش از این منتظر ماند. مسئله همان است که شما هم اشاره کردید. این که در این بخش هم مثل بخش سالهای پیش ضرورت دارد تا برخی شاهدان مستقیم در قید حیات اند این بخش هم گفته شود.

امیرحسین آریانپور

راه توده

شماره 342     دوشنبه 7 آذر ماه 1390

هانیبال الخاص

اسماعیل شاهرودی

محمد علی مهمید

محمد زهری


محمد علی عموئی:
ج. اسلامی
پل های
پشت سر را
در دهه 60
ویران کرد!

-------------------------------------

یک گام به پیش
پادشاه مراکش
دو گام به عقب
آقای خامنه ای
آذر فریتاش

----------------------------

خودکشی اروپا
جلوی پای
فاتحی بنام "آلمان"
اشپیگل آنلاین ــ ترجمه رضا نافعی

----------------------------

جاده مداخله نظامی در سوریه
گام به گام هموارتر می شود
نسل جوان مصر
می خواهد
سرنوشت کشور را
بدست بگیرد!
جعفر پویا

--------------------

میان سلفی ها و اخوان المسلمین
نبرد نیمه پنهان
در میدان
التحریر مصر
ترجمه عسگرداوودی

----------------------------

بیانیه حزب کمونیست روسیه
خطر نظامی
سوریه را
تهدید می کند
ترجمه از پراودا- بهروز بکتاشی

----------------------------

66 سال
از حکومت یکساله
آذربایجان خودمختار
گذشت!

----------------------------

نامه ای خطاب
به دبیرکل
سازمان ملل
در سال 1358

----------------------------

تاریخ جنبش کارگری ایران-7
جنبش کارگری
ایران، در اوج
بحران اقتصادی
1929- 1932
بازانتشار کتاب تحقیقی
 "عبدالصمد کامبخش"

بازنده بزرگ انتخابات مجلس
خامنه ای و جناح راست است!

انتخابات مجلس نهم نزدیک می‌شود. جناح‌های مختلف راست یعنی اصولگرایان سنتی و حزب موتلفه و متحدان آنها از یکسو و جریان انحرافی یعنی احمدی نژاد و حامیان او در سپاه و جبهه پایداری از سوی دیگر به جان هم افتاده اند. ظاهر قضیه آن است که این جنگ و جدال بدنبال حذف اصلاح طلبان از صحنه سیاسی کشور است، اما در واقع قضیه برعکس است. جناح‌های مختلف راست به جان هم افتاده اند چون نتوانسته اند و نمی‌توانند اصلاحات و جنبش سبز را حذف کنند و نه تنها نمی‌توانند حذف کنند بلکه این جنبش به عنصر تعیین کننده انتخابات آینده تبدیل شده است. یا انتخابات نهم همچون یک انتخابات واقعی یعنی با حضور جنبش سبز برگزار می‌شود که در این صورت این جبنش برنده انتخابات خواهد بود، یا بدون جنبش سبز اصلا انتخاباتی در کار نخواهد بود. جنگی که اکنون در جناح راست در گرفته بر سر حل این معضل است و نه چیز دیگر.
طرفداران احمدی نژاد و جبهه پایداری با تجربه خاتمی و موسوی معتقدند پیروز انتخابات کسی است که جلوی رهبر جمهوری اسلامی ایستاده باشد و احمدی نژاد چنین کسی است. بنابراین باید اصلاح طلبان را از صحنه انتخابات حذف کرد تا پیروزی نصیب آنها بشود. برای این جریان میزان مشارکت مردم در انتخابات اصلا مهم نیست. آنان حساب می کنند که در آستانه انتخابات ایستادگی خود دربرابر رهبر جمهوری اسلامی را آنچنان شدت خواهند داد که بخش اثرگذاری از مردم به این جریان رای دهد؛ در حدی که انتخابات برای آنان پیروزی آور باشد. میزان اندک مشارکت مردم را هم به حساب نارضایتی مردم از رهبر و اصولگرایان سنتی خواهند گذاشت. در چارچوب این راهبرد بزرگترین حملات به جریان "فتنه" و "خواص بی‌بصیرت" و .... ادامه


ماهنامه "نامه مردم"

"نامه مردم" از جمله نشریات ماهانه حزب توده ایران در دهه 1320 بود. این نشریه که سردبیری آن با زنده یاد احسان طبری بود، یکی از معتبرترین و تاریخی ترین نشریاتی است که از آن دهه به یادگار مانده است. صاحب امتیاز آن نیز دکتر رادمنش دبیرکل حزب ما و مدیرداخلی آن جلال آل احمد بود. این نشریه که ما 13 شماره آن را در آرشیو راه توده حفظ کرده ایم، نشان میدهد که بسیاری از برجسته ترین نویسندگان و مترجمین و هنرمندان ایران که بعدها به اوج شهرت رسیدند، در همین نشریه و به ابتکار و منش و خوی نرم و همچنین متاثر از دانش وسیع احسان طبری جمع شده بودند. از سعید نفیسی تا ابراهیم گلستان. در همین نشریه؛ سدهای مقابل نیما یوشیج برداشته شد و اشعارش تحت حمایت احسان طبری نه تنها انتشار یافت بلکه طبری در معرفی و شناساندن آنها کمر همت بست. از شماره نخست این ماهنامه سه عکس از روی جلد، پشت جلد و صفحه فهرست آن منتشر می کنیم تا هم مشتی باشد نمونه خروار برای آنها که آسان علیه حزب توده ایران دهان باز می کنند و هم در تائید آنچه در گذشته بعنوان سرگذشت ارگان مرکزی حزب توده ایران در راه توده منتشر کرده بودیم. در آن سرگذشت نوشته بودیم که ماهنامه "نامه مردم" چنانکه می بینید یک نشریه ادبی - هنری بود، در حالیکه ارگان حزب توده ایران حتی تا اواخر سال 1358 "مردم" بود. چنان که تا پیش از انقلاب 57 نیز چنین بود. مخالفان فعالیت علنی حزب ما در دولت بازرگان، وراث فردی را که امتیاز مردم متعلق به او بود پیدا کرده و تحریکش کردند که شکایت کرده و مدعی "مردم" شود. حتی یک شماره با نام "مردم" با چند مطلب بی سر و ته نیز منتشر کردند تا سندی باشد برای ارائه به دادگاه. برای خنثی سازی این توطئه بود که حزب ما از امتیاز نشریه "نامه مردم" که ماهنامه بود و نه روزنامه استفاده کرد و آن را بعنوان ارگان مرکزی حزب منتشر ساخت. ما در مرور آن سرگذشت نوشتیم که پس از یورش به حزب و تغییر شرایط، بهتر بود که حزب یکبار دیگر ارگان واقعی و مرکزی حزب را با نام "مردم" منتشر می ساخت. اما کجاست گوش شنوا؟

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره‌ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------
 زنان 
--------
 سایت ها
--------
 تماس با  راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است