پرفسور آگاهی

سرنوشت روزنامه کیهان
سرنوشت انقلاب و ج.اسلامی است
(3)

هرکس تصور کند سرنوشت روزنامه کیهان، صرفا سرگذشت یک روزنامه مانند روزنامه های دیگر در جریان انقلاب 57 و سالهای پس از برقراری جمهوری اسلامی است، از یک بررسی لازم برای شناخت نبرد نیروهای مذهبی انقلاب 57 در قلب حاکمیت در دوران رهبری آیت الله خمینی و آقای خامنه ای خود را محروم کرده است. سرگذشت و سرنوشت روزنامه کیهان، سرنوشت نبرد 33 ساله در جمهوری اسلامی است. اهمیت مسئله دراینجاست.    

دکتر هوشنگ تیزابی

راه توده

شماره 337     دوشنبه 25 مهر ماه 1390

شاهرخ جهانگیری

داود نوروزی

به آذین

غلامرضا خاضعی


گلوی مردم زیر چنگان
دو گروه
سلطنت خواه
داخل و خارج

--------------------

پیام های آشکار
یک استعفا
در مجلس حکومتی

--------------------

جهان علیه بورس و بانکها به پا خاسته
و ریشه جنبش مردم در ایران نیز همین است
آقای خامنه ای
نعل را وارونه
به پای اسب قدرت کوبیده

--------------------

دو رویداد
و حاشیه آنها
در هفته ای که گذشت
آذرفریتاش

--------------------

سقف جهان سرمایه داری
ترک های عمیق برداشته!
«یونگه ولت» - ترجمه و تدوین عسگر داوودی

--------------------

در پاسخ به یک مقاله
توضیح
رادیو فردا

--------------------

جنبش کارگری و کمونیستی در ایران- 3
"سوسیال دمکراسی"
پدر معنوی
انقلاب مشروطه ایران

عبدالصمد کامبخش

--------------------

بازگشت
روزنامه نگاران روس
از جمهوری بلاروس

ترجمه- بهروز بکتاشی

از سوم تا هشتم اکتبر، هیات نمایندگی رسانه های گروهی روسیه از جمهوری بلاروس دیدن کرد. این هیيت شامل بیش از ۹۰ ژورنالیست، به نمایندگی از بیش از ۴۰ منطقه روسیه بود. بخشی از گزارش این هییت بشرح زیر است:
ما در بلاروس فقرا٬ بی خانمان ها٬ ترافیک جاده ها٬ آشغال درخیابانها و افراد مبتلا به مواد مخدر ندیدیم. هیات ما از موسسات صنعتی٬ مجتمع ها ی کشاورزی٬ تالارهای ورزشی و فرهنگی٬ گروه مهندسی نیروهای مسلح و حتی از بخش چرنوبیل بلاروس دیدن کرد. شهروندان بلاروس از سیاست لوکاشنکو حمایت می کنند و حتی مخالفان لوکاشنکو با خصم از او یاد نمی کنند. خلاف آن چیزی که در روسیه دررابطه با حکومت روسیه متداول است. «بحران اقتصادی در بلاروس» که در باره آن رسانه های گروهی روسیه بسیار می گویند تنها در صفحه تلویزیون روسیه بصورت هیولا مشاهده می شود. در حقیقت در بلاروس سیستم اصلی اجتماعی- اقتصادی رشد و تحکیم می یابد.
ماهیت این مدل اجتماعی- اقتصادی یا«سوسیالیسم بلاروسی» چیست؟
اول٬ نقش غالب دولت در اقتصاد. سیستم اقتصاد کشور بنا به اندازه درآمد ناخالص ملی۵۹ -همین در جهان است (براساس برابری قدرت خرید). بخش دولتی شامل ۷۵ درصد از درآمد ناخالص ملی است. ضمنا٬ در جمهوری تجارت خُرد و متوسط بطور دینامیک رشد می کند.
دوم ٬ سمتگیری سوسیالیستی سیاست اقتصادی. دستمزد متوسط در بلاروس کمتر از روسیه است که با کمک های اجتماعی نظیر تحصیلات و خدمات پزشکی رایگان جبران می شود. همچنین شهروندان تنها ۲۰.۷درصد از پرداخت مسکن و خدمات شهری را می پردازند. تمامی متخصصین جوان شاغل در موسسات صنعتی و در بخش روستا مسکن رایگان دریافت می کنند.

زمان تصمیم برای خامنه ای
و یا پایان بخشیدن به دوران او رسیده

سه شنبه هفته گذشته دولت امریکا ناگهان با یک بمب خبری اعلام داشت که دولت ایران طرحی برای ترور سفیر عربستان در این کشور را در دست اجرا داشته که کشف و خنثی شده است.
دولت امریکا با یک هجوم وسیع تبلیغاتی و رسانه‌ای و به این بهانه، ارائه طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل را اعلام کرد و از جلب نظر 50 دولت به آن خبر داد. ادعاهای دولت ایران به "مضحک" بودن این اتهام‌ها را کسی جدی نگرفت ولی این فرض که نه کل حکومت، بلکه دست‌هایی در داخل آن وجود دارند که می‌کوشند کشور را به سمت جنگ هدایت کنند تا انتخابات آینده مجلس را منتفی یا موقعیت متزلزل احمدی نژاد را حفظ کنند، همچون مسئله‌ای جدی مطرح شد.
آقای خامنه‌ای که در ابتدا بدون محکوم کردن تروریزم یا تکذیب آن، تنها به "مضحک" خواندن ادعای ترور بسنده کرده بود سرانجام و با افزایش فشارها و نگرانی‌ها در داخل و خواست نیروهای سیاسی برای در پیش گرفتن یک سیاست معقول و فعال ناگزیر شد رسما "اتهام تروریزم" را نادرست اعلام کند. سخنان آقای خامنه‌ای در حالی اعلام شد که همان روز مهدی طائب فرمانده قرارگاه عمار با قدرت نمایی سفیهانه‌ای از امکان همه جانبه ایران برای دست زدن به ترور سخن گفت و اعلام داشت: "ما اگر نیاز به ترور کسی را داشته باشیم، آنقدر توان داریم که خود ملک عبدالله را ترور کنیم". پیشتر از آن نیز رحیم پورازغدی، شکنجه‌‌گر سابق و عضو شورای باصطلاح انقلاب فرهنگی در یک سخنرانی که فیلم آن، پیش از بمب خبری ترور سفیر عربستان در شماره گذشته راه توده و بعنوان خط طرفدار سیاست جنگی در راه توده منتشر شد به صراحت گفته بود: "باید آماده عملیات جهانی بشویم. در قلب اروپا... یک جهاد بین المللی را برای ظهور باید فراهم کرد و از هیچکس هم نباید ترسید. تنش زدائی یعنی چه؟ آماده باید بشویم برای یک نبرد جهانی. بچه‌های عملیات و تخریب باید آماده بشوند."      ادامه

-----------------------------------------------------------------

این تابلوی دو کودتاست
دیروز شاهنشاهی
و امروز ج. اسلامی!

سال های اولیه پس از کودتای 28، سالهای سانسور مطلق اخبار سیاسی، یورش تبلیغاتی به حزب توده ایران و دولت مصدق و اخبار کوتاه دستگیری ها و محاکمات و اعدام ها توده ایها بود. مطبوعات این دوران تحت کنترل فرمانداری نظامی تهران (شخص تیمسار بختیار) نفس نمی توانستند بکشند. سرتیپی یک لا قبائی که بعد از کوتاه دو درجه نظامی گرفته و سپهبد بختیار شد و در مسیر قصر شاه در صاحبقرانیه، برای خود قصری با سنگ مرمر سیاه ساخت تا در رقابت با شاه، خانه اش هم محل هرزگی باشد و هم کانون معاملات تجاری و قدرت. هنوز دهه بعد از کودتا پایان نیافته بود که شاه از بیم کودتای بختیار علیه وی برکنارش کرد. جانشین او در ساواک (سازمان امنیت دوران شاه) که بختیار بنیانگذاری کرده بود، سرلشگر "پاکروان" شد.  ادامه

برای مشاهده عکس در قطع بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.

-----------------------------------------------------------------

علیه دولت حامی بانک ها
و مجری برنامه ریاضت اقتصادی

29 اکتبر
وعده مردم اسرائیل
برای تظاهرات خیابانی

روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان که سخنگوی "چپ" این کشور است نوشت:
رژیم اسرائیل نگران از گسترش ابعاد اعتراضات مردم این کشور، به سرعت چند برنامه عقب نشینی را تدوین کرده و خود را آماده قبول برخی مطالبات تظاهرکنندگان این کشور کرده است. اما مردم اسرائیل هنوز این گام های محدود اصلاحی را برای عقب نشینی کافی ندانسته و برنامه ادامه تظاهرات اعلام شده است.
پارلمان اسرائیل در هفته های گذشته برنامه بررسی افزایش مالیات بر دارائی ثروتمندان، قانون کنترل عملکرد تراست ها و رفرم در بخش آموزشی کشور را مورد تائید قرار داده است. برای کودکان زیر 3 سال باید امکان حضور در مهد کودک دولتی فراهم شود. در اسرائیل کودکان زیر 3 سال به مهد کودک ها پذیرفته نمی شوند. همچنین دانش آموزان تا 9 سالگی باید از امکان حضور تمام وقت روزانه در مدسه برخوردار باشند ،بدین ترتیب کودکان در تمام طول روز در مدرسه بوده و امکان اشتغال برای پدر و مادرانشان فراهم شود.   
ادامه

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------
 زنان 
--------
 سایت ها
--------
 تماس با  راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است