سالگرد بنیانگذاری سازمان فداییان خلق در اففانستان

یادمانده ها- علی خدائی- 79
بازداشت عوامل نفوذی
جمهوری اسلامی در نیمروز

در کابل از طریق خوانین بلوچ مستقر در پاکستان یکی دو نفری را فرستادند که بفهمند توده ایها در کابل چه می‌کنند؟ در کجا زندگی می‌کنند؟ و خلاصه جمع آوری این نوع اطلاعات. خیلی زود لو رفتند. آنها پیشقرآولانی بودند برای جمع آوری اطلاعات اولیه مربوط به سکونت و اسامی توده ایها در کابل.

مورد اساسی تر که من در جریان آن قرار گرفتم مربوط می‌شود به اعزام یک تیم سه نفره از طریق نیمروز به داخل خاک افغانستان که هدفشان واحد حزبی ما در نیمروز نبود، بلکه رسیدن به کابل بود. البته سعی کرده بودند از محل زندگی ما در نیمروز هم نقشه و عکس تهیه کنند اما برنامه اصلی آنها در کابل بود. خیلی زود، عوامل نفوذی از آنسوی مرز خبر این افراد را به اینسوی مرز داده بودند. بعد از این که آنها را دستگیر کردند، در مراحل بازجوئی از آنها، مرا در جریان قرار دادند.

راه توده

شماره 365   دوشنبه 22 خرداد ماه 1391

فرزداد دادگر

ابوالحسن خطيب

حسين قلمبر

فاطمه مدرسی


سرانجام
"اسلام ستیزی"
به بمباران ایران
ختم میشود؟

-----------------------------
نتایج تاریخی
تفرقه افکنی ملی
طی 50 سال
سلطنت پهلوی
دکتر سروش سهرابی
-----------------------------
یک سئوال و یک پاسخ کوتاه
شرایط
ما را می سازد
و یا ما
شرایط را ؟
-----------------------------

سرگذشت تلخ
زنان میهنی
که عاشق آن هستم!
مریم فیروز- چهره ها- 9

-------------------------------

اسپانیا، بزودی
یونان دوم
خواهد شد
اومانیته- آذرفریتاش

-------------------------------
بموجب چه شرایطی
دردهه 1330
همه نیروها برای
دگرگونی درایران

به میدان آمدند؟
عبدالصمد کامبخش – نظری به جنبش کارگری و کمونیستی در ایران

3 سال پس از کودتای 22 خرداد
استقامت شاخه های سبز
ریشه در یک جنبش انقلابی دارد!

زلزله انتخابات 22 خرداد، از "قدرت" ویرانه ای باقی گذاشت. این خلاصه ترین و رساترین تفسیری است که ما می توانیم در باره آنچه در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در ایران روی داد و همچنان ادامه دارد ارائه بدهیم. مردم ایران، در شماری چند ده میلیونی، پرده قدرت را در این انتخابات کنار زدند و آنچه در سراپرده می گذشت در برابر دیدگان قرار گرفت. بیش از آنکه کودتا علیه میرحسین موسوی و رای مردم مهم باشد، این شناخت و آشنائی عمیق ملی مهم است. زیرا، از این پس تمام رویدادها و تحولات آینده ایران بر مبنای این شناخت شکل خواهد گرفت."
جملات فوق از نخستین سرمقاله راه توده پس از کودتای 22 خرداد است (شماره 227) و امروز پس از سه سال که از این کودتا می گذرد تنها چیزی که می توانیم بگوییم آن است که آری از قدرت در کشور ما ویرانه ای باقی ماند. ویرانه ای که امروز فروریخته های آن در همه ابعاد و جهات دربرابر چشمان ماست. پرده ها فرو افتاد. علی خامنه ای همه هستی و وجهه سیاسی و مذهبی خود را بر سر قمار کودتا گذاشت. محمود احمدی نژاد که پیروزمندانه از "خس و خاشاک" سخن می گفت خود در این سه سال به خس و خاشاک حاکمیت تبدیل شد. اصولگرایان به جان هم افتادند. نظامیان شقه شقه شدند. انتخابات و رای مردم به کابوس حکومت تبدیل شد.
شرح کودتائی که در تاریخ ایران بعنوان کودتای 22 خرداد ثبت ماند تکرار دانسته های نه تنها توده‌ایها، نه تنها سیاسیون و روشنفکران ایران، بلکه وسیع ترین توده های مردم ایران است. مگر جزئیاتی از تدارک فنی و نظامی این کودتا که تردید نیست، بتدریج آن نیز از پرده بیرون خواهد افتاد.
جریانات سیاسی که نتوانستند، حتی تا آستانه برگزاری انتخابات - و یا حداقل تا پیش از مناظره های تلویزیونی- حدس بزنند تحولات انتخاباتی به کدام سو می رود و مردم ایران در چه عرصه تاریخی وارد شده اند تاوان کم اطلاعی و بی ارتباطی خود را با واقعیات جوشان جنبشی که از انتخابات دوم خرداد 1376 در میهن ما آغاز شده بود پس دادند. البته، بموقع خود باز هم باید اعلامیه ها و اطلاعیه های پیش انتخاباتی و پس انتخاباتی آنها را در کنار هم به یادشان آورد تا بلکه درسی باشد برای رویدادهای آینده، اطلاعیه هائی که در آنها نوشته شد "تفاوتی بین احمدی نژاد و موسوی نیست"، اطلاعیه هائی که در آن توصیه شد "بروید رای سفید بدهید"، اطلاعیه هائی که در آنها نوشته شد "شرکت کنید و به هرکس می خواهید رای بدهید" و بالاخره اطلاعیه هائی که مردم را می خواستند به امید سراب مرحله دوم انتخابات بین موسوی و کروبی معلق نگهدارند! ... ادامه

------------------------------------------------------------------------

تظاهرات اعتراضی کارگران نفت
در عراق و لیبی
روزنامه چپگرای «یونگه ولت» چاپ آلمان
ترجمه عسگر داوودی

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------
 زنان 
--------
 سایت ها
--------
 تماس با  راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است
آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است