راه توده

شماره 513  پنجشنبه اول مرداد ماه 1394

علی گلاویژ

هدایت اله حاتمی

پرویز حکمت جو

دکتر هوشنگ تیزابی

گزارش تاج الملوك از دیدار استالین با خانواده پهلوی
استالین خطاب به شاه:

امپریالیست ها، شما را هم
مثل پدرتان بیرون خواهند کرد!

درآن موقع محمد رضا جوان بود و انگليسی‌ها و آمريكائی‌ها هم چون ايران را اشغال كرده بودند خود را حاكم ايران می‌ديدند و حاضرنشدند به ديدن محمدرضا بيايند، بلكه محمدرضا را واداركردند تا به ديدن رئيس جمهوری آمريكا و نخست وزير انگلستان برود. اما مرحوم"يوسف استالين" شخصا به كاخ سعد آباد آمد و با شاه جوان ايران ومن كه مادرش بودم و دختران و ساير فرزندان رضا ملاقات كرد وعصرانه خورد. عکس: شاه به دیدار چرچیل رفت!

 

بخش پنجم در 20 صفحه

انتشار بازبینی شده

یادمانده هائی از

پیوند حزب توده ایران با انقلاب 57

علی خدائی

--------------------

حاصل فاجعه 8 ساله

وحشت رهبر

از گرایش به چپ

در جامعه ایران

--------------------

کیانوری:

گریز مردم
از اسلام، گویای
اشتباهات فاحش
حکومت است

--------------------

خاطرات "سایه"

(پیر پرنیان اندیش)

دفاع توده ایها

از حافظ و سعدی

و رد نظرات تند

احمد کسروی

--------------------

"مدروف" از رهبران

آلمان دمکراتیک:

سرانجام تلخ

آنها که ضرورت

اصلاحات را

درک نکردند!

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

--------------------

سراشیبی تند

اقتصاد کالائی

و شکل گیری

جهان تولیدی

دکتر سروش سهرابی

--------------------

با وام تازه

اروپا دست میگذارد روی بانکهای یونان

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

--------------------

 

راه توده 513

چرا اعترافات زیر شکنجه

حبل المتین آقای خامنه ای شده؟

هفته گذشته شبکه باصطلاح مستند سیمای جمهوری اسلامی سریال "اعترافات زیر شکنجه" 33 سال پیش رهبران حزب توده ایران را پخش کرد. چه عوامل، چه محاسبات و چه نگرانی هایی موجب پخش این سریال پس از این همه سال شد؟ امیر تاجیک مدیر شبکه مستند ابتکار پخش این سریال را به خود و سخنرانی آقای خامنه‌ای نسبت داد. بدیهی است که این تصمیم از قد و قواره امثال آقای تاجیک بیرون است و حکم آن قطعا از بیت رهبری صادر شده است. بیت رهبری با این تصمیم به ریسکی بزرگ دست زده به دو دلیل :

دلیل نخست بی اعتباری رهبر در جامعه است و دلیل دوم بی اعتباری سیمای حکومتی. در واقع کوری عصاکش کور دگر شد. این هر دو کارشان به جایی کشیده که اگر بگویند ماست سفید است مردم می گویند سیاه است. حتی از لج سخنرانی های پوچ رهبر در مخالفت با امریکا یا طرفداری سیمای حکومتی از سوریه برعکس عده ای طرفدار امریکا یا خواهان سرنگونی دولت سوریه هستند. اکنون پخش سریال "اعترافات" چه اعتباری می تواند میان مردم یا مقابله با "مارکسیسم" داشته باشد؟ مردم چه می فهمند و چه می بینند جز اینکه شماری از برجسته ترین انقلابیون، نویسندگان، دانشمندان، روزنامه نگاران و زحمتکشان کشور را می آورند تا به جاسوسی خود اعتراف کنند تا بتوان آنان را اعدام کرد؟ پخش این سریال جز اینکه پرسش هایی را در ذهن جوانان بوجود آورد که بدنبال پاسخ آن در تاریخ حزب توده ايران بگردند و جز نفرت و دلسوزی برای سرنوشت رهبران قدیمی ترین حزب سیاسی ایران چه اثر دیگری می تواند بر جای بگذارد؟

بنابراین، این تصمیمی است با پذیرش خطری واقعی و این پرسش را بر جای می گذارد که چرا در این زمان تصمیم به پذیرش چنین خطری گرفته شد؟  دلایل مختلفی را می توان برای این امر بیان کرد.

دلیل نخست، همان رشد و گسترش نفوذ اندیشه چپ در جامعه است که رهبر در سخنرانی خود بدان اشاره می کند و ما جداگانه به آن پرداخته ایم. این نگرانی بزرگی است که بیت رهبری و مجموعه دستگاه حکومتی دارد و در دوران های اخیر نیز نشانه های آن بسیار دیده شده است. از جمله در ویژه نامه های مطبوعاتی که اخیرا فداییان خلق را به "فداییان جهل" ملقب کردند یا زنده یاد بیژن جزنی را "روشنفکر تروریست"‌ لقب دادند. در چند ماهه اخیر نیز خبرگزاری اطلاعات سپاه – فارس- بطور مرتب گفتگوها و گزارش هایی را علیه حزب توده ايران پخش می کند که آخرین آن به اصطلاح مصاحبه با مهدی پرتوی بود که چند هفته پیش منتشر شد. با پخش این سریال تا حدودی انگیزه های آن مصاحبه هم روشن تر شد. در آن گفتگو اشاره ای از زبان مهدی پرتوی در تایید نمایش های تلویزیونی و داوطلبانه بودن آن شده بود که هر دو از زبان رهبر تکرار شده است. ظاهرا سرنوشت مهدی پرتوی گروگان شهادتی است که باید درباره این سریال ارائه بدهد و قطعا تلویزیون نیز به زودی به سراغ وی خواهد رفت... ادامه

--------------------------------------------------

ایران

پس از امضای توافق اتمی

اومانیته - ترجمه آذرنگ

--------------------------------------------------

این همه نشاط  و زندگی
برای همیاری و بازسازی به خون کشیده شد

آنها جوانی بودند که داوطلبانه برای بازسازی شهر جنگ زده کوبائی در کردستان سوریه از ترکیه عازم این کشور شده بودند و این عکس را در شهر کرد نشین سوروچ گرفتند. لحظات پس از این عکس، یک انفجار انتخاری جان بسیاری از آنها را گرفت. بموجب برخی گزارش ها این انفجار انتحاری که گفته می شود حاصل همکاری دولت ترکیه و داعش بود حداقل جان 31 تن از این جوانان را گرفت. بسیاری از آنها حتی کرد هم نبودند و از فعالان جنبش "پارک گزی" ترکیه بودند که در مناطق کردنشین ترکیه زندگی می کردند. عامل انفجار گفته می شود جوانی کرد تبار از شهر "آدی یامان" بنام "عبدالرحمن آلاگوز" بوده است.

--------------------------------------------------

بیانیه حزب کمونیست یونان

از اتحادیه اروپا باید جدا شد!
سایت حزب کمونیست روسیه - ترجمه آزاده اسفندیاری

--------------------------------------------------

 فیسبوک راه توده

---------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است