تاریخ یکصد ساله احزاب- عبدالحسین آگاهی- بخش پایانی

اولین جنبش کارگری- دانشجویی

علیه استبداد و فاشیسم درایران

عبدالحسین آگاهی، استاد و پرفسور برجسته تاریخ بود. دانش وسیع و قدرت تحقیق و یافتن چرائی های علمی رویدادهای تاریخی، او را به دانشمندی برجسته تبدیل کرده بود. بی تظاهر و حتی اغلب بی نام و نشان، بزرگترین کارهای تحقیقی ـ تاریخی را انجام داد. یکی از قربانیان بزرگ قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367 پرفسور عبدالحسین آگاهی است، که در یورش دوم به حزب توده ایران، در جمع رهبری حزب به زندان برده شد و زیر شکنجه کشته شد و به روایتی در سال 67 اعدام شد. این بخش پایانی تحقیق او درباره تاریخ یکصد ساله احزاب در ایران است. بخشی از تحقیق ارزنده او درباره تاریخ واقعی احزاب در ایران و نقش انقلابیون در انقلاب مشروطه و پس از آنست. یعنی همان تاریخ واقعی احزاب سیاسی در ایران، که تئوری پردازان ارتجاع حاکم در جمهوری اسلامی بی وقفه سعی در انکار آن، به اشکال و شیوه های مختلف دارند. احزاب را سرکوب کرده و مردم را رویگردان از احزاب معرفی می کنند، حزب واقعی را "موتلفه" و "فدائیان اسلام" و حزب مخفی "پادگانی" می دانند و چند گروهبندی بی اصل و نسبی که با نام های "اصولگرا"، "آبادگرا"، "نشاط گرا"، "پایداری" و... درست کرده و پشت آن پنهان شده اند.

 

راه توده

شماره 727 پنجشنبه 24 بهمن  ماه 1398

 

خسرو لطفی و ابوافضل بهرامی نژاد، دو کادر و سرشاخه سازمان غیر علنی پس از انقلاب 57 حزب توده ایران که در جریان یورش دوم به حزب در  اردیبهشت ماه 62 دستگیر شدند و همراه با چهار سرشاخه دیگر این سازمان و چهار سرهنگ توده ای ارتش که نقشی تعیین کننده در بازپس گیری بخش های اشغالی ایران از ارتش عراق داشتند، در اسفند ماه همان سال تیرباران شدند.

ابوالفضل بهرامی نژاد

خسرو لطفی


هیچ رئیس جمهوری

باندازه روحانی

زیر فشار نبوده!

--------------------------------------

صف طویل

وحدت ملی

صف کوتاه

وحدت اسلامی!

--------------------------------------

روحانی

و یکسال و نیم

پر خطر پیش رو

--------------------------------------

امنیت ملی چیست

و چرا با خطر

روبرو شده؟

--------------------------------------

امریکا محرک

آغاز جنگ میان

سوریه و ترکیه

فروزنده فرزاد

--------------------------------------

درس بزرگی که

رهبر انقلاب چین

از شکست

انقلاب فرهنگی گرفت

تدوین - آزاده اسفندیاری

--------------------------------------

زورآزمائی

ترکیه و سوریه

در نبرد "ادلب"

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------------------------

کودتا علیه مورالس

 برای تصاحب

لیتیوم و ایدیوم

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

--------------------------------------

مردم انتخاباتی را که انتصابات است

قبول ندارند و در آن شرکت نمی کنند

یازدهمین دوره انتخابات مجلس جمهوری اسلامی دوم اسفند 98 برگزار می شود. در همآهنگی کامل با رهبر جمهوری اسلامی، شورای نگهبان و سپاه پاسداران تمام مقدمات لازم برای تشکیل مجلسی تابع سیاست های وی را فراهم ساخته است. یعنی همان تعبیری که سردار کوثری نماینده مجلس نهم در لباس غیر نظامی و فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه در لباس نظامی پس از پایان آن مجلس در تاریخ 7 دیماه گذشته گفت: «مجلس مد نظر رهبری باید روی کار بیاید». مجلسی را که تمام مقدمات تشکیل آن را فراهم ساخته اند، تکامل یافته مجلس نهم است. در انتخابات آن مجلس اکثریتی از مردم در اعتراض به رد صلاحیت ها شرکت نکردند و راه توده نیز شرکت در آن انتخابات را بلاموضوع اعلام کرد. استدلال ما درباره انتخابات مجلس نهم آن بود که رهبر جمهوری اسلامی هنوز بر سیاست نظامی- اتمی خود که احمدی نژاد بلندگوی تبلیغاتی آن بود پافشاری می کند و این درحالی است که ادامه این سیاست می رود تا ایران را علاوه بر ادامه تحریم های جهانی، آماج حملات نظامی نیز قرار بدهد. در آن زمان پرونده اتمی ایران در شورای امنیت سازمان ملل و زیر بند 7 قرار گرفته بود. بندی که در صورت عدم اجرای مصوبه این شورا، راه حمله نظامی هموار بود. استدلال راه توده در مخالفت با شرکت در آن انتخابات صرفا این نبود که صلاحیت ها رد شده و انتخاباتی فرمایشی را تدارک دیده اند، بلکه این نکته بسیار مهم نیز بود که عدم شرکت مردم در آن انتخابات نشان دادن مخالفت با سیاست نظامی رهبر جمهوری اسلامی است. ما همان زمان نوشتیم که با فعالیت های اتمی و قدرت نظامی و تولید تسلیحات در ایران هیچ مشکلی نداریم و حتی آن را تائید هم می کنیم، (چنان که امروز می کنیم) بلکه با آن سیاستی مخالف هستیم که قدرت نظامی و اتمی را به ابزار این سیاست برای ماجراجوئی ها و تحقق بخشیدن به توهم امپراطوری "شیعه" تبدیل کرده و بدنبال ادامه باز هم بیشتر فضای بسته سیاسی در کشور است. این که خطرات نظامی از جانب امریکا ایران را تهدید می کند و باید آماده دفع آن بود، این که تحریم ها شدیدتر خواهد شد و این که اتحاد با چین و روسیه باید تحکیم شود و... تدابیر و تحلیل های نادرستی نیست، اما لازمه پیش بردن این تدابیر و تحلیل ها اعتماد به مردم، آگاه سازی مردم از تصمیماتی که گرفته می شود و قبول مشارکت مردم در اجرای این سیاست هاست و نه برعکس آن. لازمه پیشبرد این تدابیر و تحلیل ها ایجاد دگرگونی در ساختار اقتصادی و سیاسی کشوراست. ساختاری که با خودی و غیر خودی کردن مردم و جامعه، با خصوصی سازی ها و خصولتی سازی های لجام گسیخته که کپی برداری از طرح های صندوق بین المللی پول است و تاریخی ترین فساد و اختلاف طبقاتی را بدنبال آورده همزاد نباشد. ساختاری که متکی به سرکوب مردم است و نه متکی به حمایت مردم. تحمیل افراد آلوده به همین فساد و سرکوب را بعنوان نماینده مردم به مجلس فرستادن، حتی اگر تدابیر و پیش بینی هائی درست هم باشند، نه تنها  به سر منزل نمی رسند بلکه به ضد خود تبدیل خواهند شد... ادامه

-----------------------------------------------------------------------------------

عکسی که شاید کمتر دیده باشید!

نادر نادر پور، سیاوس کسرائی، فریدون مشیری و هوشنگ ابتهاج (سایه). سالهای پیش از انقلاب. نسلی از گویندگان شعر امروز ایران که دشوار می توان تصور کرد تکرار شوند!

-----------------------------------------------------------------------------------

"کرونا"

ویروسی که به جان

اقتصاد چین افتاد

والنتین کاتاسونف- بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه-  کیوان خسروی

نظم ستودنی

چینی ها برای

کنترل "کرونا"

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است