حمله محمود افغان

(جد خونریز طالبان) به ایران

در میان گزارش های بازمانده از یورش افغان های پشتون به رهبری احمد محمود به ایران و سقوط اصفهان به همراه سلطنت صفویه، روایت کروسینسکی (Judasz Tadeusz Krusinsky) راهب یسوعی لهستانی، که از مبلغان مسیحی مقیم جلفای اصفهان بود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طالبانی که اکنون و برای بار دوم بر کابل مسلط شده، شجره همانهائی است که به رهبری احمد محمود به ایران حمله کردند و فجایعی دردناک با قتل عام در اصفهان و یزد از خود بر جای گذاشتند. مردی زشت صورت، کوتاه قد و بی رحم در آدم کشی. حمله محمود افغان به ایران را طی چند شماره و همزمان با حکومت طالبان در افغانستان و خطراتی که از این ناحیه ایران را تهدید می کند منتشر می کنیم.

 

راه توده

شماره 802 جهارشنبه 24 شهریور ماه 1400

 

حسن قزلچی و عزیز یوسفی. اولی در یورش به حزب توده ایران دستگیر و در زندان سر به نیست شد و دومی پس از 15 سال زندان شاه در سال 55 بیمار و در آستانه مرگ از زندان آزاد شد. به کردستان رفت و چشم برجهان فرو بست. دو تن از رهبران حزب دمکرات کردستان ایران که در رهبری حزب توده ایران قرارگرفتند. هر دو نویسنده و شاعر و مترجم و مبارز کرُد.

حسن قزلچی

عزیز یوسفی


کجاست برنامه اقتصادی

محرومیت زدائی دولت؟

با حلوا حلوا گفتن

دهان محرومان

شیرین نمی شود!

----------------------------

در باغ سبزی

که اسرائیل

به فلسطینی ها

نشان داده است

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------

دکتر فرهاد عاصمی

زندگی را بدرود گفت!

----------------------------

نقش مسکو

در احیای مذاکرات

هسته ای با ایران

راشا تودی- یولیا یوزیک

ترجمه- آزاده اسفندیاری

----------------------------

رقابت چین و هند

در سریلانکا

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

----------------------------

دست های پنهان

انگلیس، همچنان

پشت رویدادهای

جهان قرار دارد!

انستیتوی استراتژی‌های

بین‌المللی سیاسی و اقتصادی.«روسترات»

ترجمه- کیوان خسروی

----------------------------

سرمقاله شماره 802

کدام گروه فرماندهان سپاه

پس از خامنه ای

قدرت کامل را بدست خواهد گرفت؟

طبق اخباری که از انتصاب های دولت ابراهیم رییسی می رسد استانداری های کشور بتدریج در اختیار شماری از فرماندهان سپاه قرار می گیرد که به معنای افزایش قدرت سیاسی آن است. این همراه است با گسترش باز هم بیشتر فعالیت های اقتصادی سپاه که نمونه هایی از جنبه های منفی و فساد آلود آن را در جریان پرونده همچنان مفتوح بنیاد تعاون سپاه دیده ایم. در این پرونده که متهم اصلی آن سردار مسعود مهردادی عضو هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه پاسداران، بانک انصار، شرکت ارتباطات سیار، شرکت مخابرات و هولدینگ یاس و همچنین ده‌ها شرکت و نهاد دیگر متعلق به سپاه پاسداران است٬ شماری از سرداران با استفاده از ارتباطات و موقعیت خود اموال و املاک ارزشمند و مشکل‌دار بسیاری از ایرانیان خارج و داخل کشور را به قیمت نازل خریداری کرده و پس از زد و بند و حل مشکلات حقوقی آن‌ها در قوه قضاییه، شهرداری‌ها، سازمان زمین شهری و ادارات مربوطه، با قیمت‌های واقعی به فروش می‌رساندند.

ابعاد نجومی فعالیت‌های مالی و اقتصادی سپاه، حجم عظیم اختلاس ها و فسادهای صورت گرفته، نحوه بازداشت ها و شرایط رسیدگی به فعالیت سرداران سپاه و بالاخره کارگزاران و مدیران مختلفی که در این فعالیت‌ها مشارکت داشته‌اند و آن را تائید و امضا کرده‌اند همگی از خطرهایی حکایت دارد که فعالیت اقتصادی سپاه برای کشور بدنبال دارد.

بدینسان، نخستین پیامد منفی وارد شدن سپاه در فعالیت‌های اقتصادی اتفاقا همان جنبه سیاسی آن است. در واقع سپاه برای آنکه بتواند قراردادهای نان و آب دار اقتصادی را بدست آورد‌ می‌کوشد مهره‌های خود را در مراکز عمده فعالیت‌های اقتصادی کشور برگمارد. همانگونه که حضور سردار قالیباف در راس شهرداری به سپاه امکان عقد قرارداد 6 میلیارد دلاری را به حساب فروش تراکم و نابودی فضا و محیط زیست تهران داد، منتقل شدن سردار پرویز فتاح از مدیریت بنیاد تعاون سپاه به ریاست کمیته امداد به معنای آن است که کمک‌های مالی مردم به صندوق‌های کمیته امداد در خدمت طرح‌ها و پروژه‌های سپاه قرار خواهد گرفت. کودتای سپاه برای حفظ دولت احمدی نژاد و شرکت در سرکوب تظاهرکنندگان جنبش سبز به همین شکل قابل فهم است. سپاه برنده بزرگترین خصوصی سازی‌های دوران احمدی نژاد و مهمترین طرف قراردادهای اقتصادی آن بود که معروفترین آن واگذاری شرکت مخابرات به کنسرسیومی با مشارکت همین بنیاد تعاون سپاه بود. سرمایه گذاری سپاه بر روی ریاست جمهوری رئیسی از جمله به همین دلیل بود که بتواند حجم بزرگ معاملات اقتصادی دولت رئیسی را بدست آورد. مبالغ کلانی که رئیسی خرج تبلیغات انتخاباتی و پخش آش و نذری و نبات و کرایه اتوبوس‌ می‌کرد از جمله از منابع اقتصادی سپاه پاسداران تامین‌ می‌شد... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

صبر تلخ – 31

قرعه برای اعدام، قرار نبود شامل

 4 عضو رهبری شود!

من واقعا چه طور می توانم در گذر از آن معبر معین سال 1367، چشم برگیرم از آن فاجعه عظیمی که رخ داد و به دلایل فراوانی نصیب من نشد؟ شاید بعضی از علتش برای خودم هم مجهول باشد. اما زمانی کسی گفت که «از اول اصلا قرار نبود کیانوری، طبری، به آذین و عمویی بمیرند!» آیا براثر اقدامات خارج بوده؟ اقدامات داخل بوده؟ محاسبات معینی بوده که اینها برای تبلیغات خودشان نیاز داشتند بگویند که «رهبران اصلی شان، مشهورترینشان زنده ماندند...؟!»

بشنوی!

----------------------------------------------------------------------------

گام های بلند بسوی اتحاد روسیه و بلاروس

گرد آوری و ترجمه نعمت بوستانی

----------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com