راه توده

شماره 870-  چهارشنبه 25 بهمن 1401

مهدی کیهان عضو کمیته مرکزی و متخصص امور کارگری ایران و محمد پورهرمزان عضو کمیته مرکزی و از برجسته ترین مترجمین ایران که بسیاری از آثار کلاسیک مارکسیستی را ترجمه کرد. او مسئول انتشارات حزب در بعد از انقلاب بود. هر دو در کشتار 67 اعدام شدند.

محمد پورهرمزان

مهدی کیهان

روزشمار تاریخ انقلاب مشروطه تا انقلاب 57- بخش9

انقلابیون یکی پس از دیگری

از صحنه حذف می شوند!

دوران پس از سقوط محمد علیشاه، دوران گسترش بی نظمی، نا امنی، توطئه علیه دستآوردهای انقلاب مشروطه (بستن مطبوعات و جلوگیری از ریشه یابی احزاب وقت) است. یک نایب سلطنه رسمی و چند نایب سلطنه رقیب با هم در جدال اند. ستارخان هنگام خلع سلاح توسط نیروی نظمیه که رهبری آن با یپرم خان ارمنی، از مجاهدان مشروطه و همفکران قدیمی وی است، از ناحیه یک پا بشدت زخمی شده است. یپرم خان نیز اندک زمانی پس از این واقعه، خود قربانی یک توطئه دیگر شده و کشته می شود. انقلاب از نفس افتاده و رهبران آن یکی یکی از گردونه خارج می شوند و به کودتای سیدضیاء- رضاخان نزدیک می شویم.


بدون حاکمیت ملی

هیچ کشوری نمیتواند پیشرفت کند!

-------------------------

راه توده ضرورت

"گردش به شرق" را

8 سال پیش طرح کرد

-------------------------

نبرد بر سر

"گردش به شرق"

تکلیف نهائی

انقلاب 57 را

روشن خواهد کرد

-------------------------

تغییر سیاست ها

 در ج. اسلامی

چه مسیری را

باید طی کند؟

-------------------------

آیا چین یک قدرت

شیطانی است؟

ترجمه- م. مهرجو

-------------------------

حمله پهپادی

به تاسیسات اصفهان

دام امریکائی بود!

سرگئی کاژمیاکین - روزنامه پراودا

ترجمه- نعمت بوستانی

-------------------------

بزرگترین کشور

امریکای لاتین

می خواهد پل صلح

در اوکراین شود!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

-------------------------

همبستگی با تظاهرات فرانسه

تظاهرات علیه

سن بازنشستگی

اروپا را فرا گرفت

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-------------------------

سرمقاله 870

پیشرفت صنایع نظامی ایران

چرا شامل صنایع مصرفی نشده؟

 

صنایع نظامی ایران در سالها و دهه های اخیر دستاوردهای چشمگیری داشته است و به موتور توسعه علمی و فنی برخی صنایع دیگر نیز تبدیل شده است. انواع و اقسام پهپادهای پیشرفته، موشک ها، دفاع ضد هوایی، پیشرفت صنایع در پیوند با نیروگاه های اتمی، ماهواره، دوربین ها و تلسکوپ ها، ساخت انواع موتورها، توربین ها، پیشرفت در ساخت پالایشگاه ها و غیره بخشی از این دستاوردها در کنار دستآورد تاریخی و ملی اتمی است.

پرسش اینجاست که این دستاوردها به چه شکل حاصل شده و چرا در بقیه صنایع و بخش های ایران بازتابی درست یا عمومیت نیافته است. برای یافتن پاسخ به این پرسش باید دید الگوی پیشرفت در صنایع نظامی ایران چه بوده و چگونه می توان این الگو را در کل کشور توسعه داد. الگوی توسعه صنعتی و علمی و فنی در صنایع نظامی ایران دارای چند سویه است.

سویه اول آن کار کردن با کشورهایی است که می خواهند با ما کار کنند و وقت تلف نکردن بر روی کشورهایی است که نمی خواهند ایران صنایع دفاعی و نظامی نداشته باشد. چند دهه است که برای حکومت ایران روشن شده که کشورهایی نظیر روسیه، چین، بلاروس و کره شمالی کشورهایی هستند که حاضرند در زمینه توسعه صنایع نظامی با ایران کار کنند. کشورهای اروپایی و آمریکا بدنبال خاورمیانه بزرگ یعنی خاورمیانه کلنگی هستند و سرنوشت لیبی و سوریه را می خواهند برای ما رقم بزنند. بنابراین کمک به توسعه صنایع نظامی در راهبرد آنها نسبت به ایران جایی ندارد. رهبران ایران دوست داشتند با غرب کار کنند و همه تلاش خود را هم در این زمینه کردند و توسعه نظامی ایران را هم با همین توهم دوستی غرب مدتها به تاخیر انداختند ولی سرانجام ناگزیر شدند واقعیت را بپذیرند.

بنابراین، اولین گام برای توسعه صنعتی ایران تعیین کشورهایی است که حاضرند با ما کار کنند و انتقال تکنولوژی انجام دهند. نمونه آن را در صنایع اتومبیل سازی می بینیم که چینی ها قراردادهایی بستند و حاضر به انتقال تکنولوژی هم شدند ولی حکومت ایران با توهم به کمک غرب چینی ها را اخراج و قراردادهای آنها را لغو کرد و دنبال پژوی 30 سال پیش فرانسوی رفت. اگر این توهم نبود اکنون اتومبیل سازی ایران با بهره گیری از تکنولوژی چینی ها به پیشرفته ترین در منطقه تبدیل شده بود. به همین ترتیب است،  پیشنهادهای چین برای سرمایه گذاری روی شبکه ریلی و نوسازی راه آهن ایران که با آن موافقت نکردند.

نکته دوم در نقش هدایت دولت و اجرای بخش خصوصی است. هدایت دولت یعنی ایجاد آنچنان تمرکزی که بتواند الویت ها را تعیین و شرایط اجرای آنها را فراهم کند و این نیازمند بهره گیری از همه کارشناسان ملی و میهندوست است که ما در الگوی توسعه صنایع نظامی و حتی اتمی کمابیش این را می بینیم. خودی و غیرخودی در اینجا از هرجای دیگر کمتر است و آنچه مهم است سالم و میهندوست بودن کسانی است که در این بخش فعالیت می کنند.

از نظر نقش بخش خصوصی نیز همین امروز هم این بخش در صنایع نظامی ما حضور دارد ولی تحت هدایت و سفارش های دولت. این بخش خصوصی سالم و ملی کشور ماست که باید از آن حمایت کرد. ولی هدایت اقتصاد را دست بخش خصوصی و معیارهای سودآوری آن نمی توان و نباید داد. دولت و کارشناسان بخش عمومی باید استراتژی توسعه صنعتی و ملی کشور را تعیین و بخش خصوصی را در آن جهت سوق دهند و از آن حمایت کنند. .. ادامه

-------------------------------------------------------------------------------

سیمور هرش:

تروریسم زیر آبی

امریکا علیه خط لوله

گاز استریم 1 و 2

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

لهستان و رومانی

نخود آشی که

 امریکا در اوکراین

بار گذاشته!

پژوهش وتدوین- آزاده اسفندیاری

 

------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب جدید بانکی

Natalia Vernis
IBAN: DE92 1203 0000 1085 4703 81
BIC: BYLADEM1001
BANK: DKB
--

 

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com