مرور اخبار رویدادهای ایران تا انقلاب 57 بخش 4

مجلس پس از به توپ بسته شدن

به فرمان محمدعلیشاه

خواندن تاریخ سرگرمی نیست بلکه آگاهی و آموزش است. بویژه اخبار مستندی که در زمان خود در مطبوعات منتشر شده و مرور منظم آنها تصویری واقعی از جامعه و تحولات آن را در برابر شما قرار میدهد. این مهم نیست که شما از نسل دوم و یا چهارم بعد از آن رویدادها هستید، این مهم است شما سیر تکامل جامعه و رویدادها را بدانید و رویدادهای امروز جامعه را بتوانید در تداوم آن تحلیل و تفسیر کنید، مقایسه کنید و نتیجه بگیرید. اینست آن درس بزرگی که از مرور اخبار رویدادها باید گرفت و کتاب "روز شمار تاریخ ایران از  انقلاب مشروطه تا انقلاب 57" این امکان را برای شما فراهم می کند. ما اخبار این کتاب را با تاکید بر آنچه در بالا نوشتیم بدون کوچکترین دخل و تصرفی منتشر می کنیم. این فصل چهارم این کتاب است که اختصاص به رویدادهای پیش و پس از کودتای محمدعلیشاه علیه مجلس و مشروطه و کشتار آزادیخواهان دارد و معروف است به "استبداد صغیر" زیرا کوتاه مدت بود و جنبش انقلابی شاه و کودتا را با هم برد!

 

راه توده

شماره 865- چهارشنبه 21 دیماه 1401

پرویز حکمت جو، عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران پس از سالها که در زندان بود، بار دیگر به بهانه ارتباط سازمانی با بیژن جزنی در زندان زیر بازجوئی و شکنجه رفت و کشته شد. دکتر هوشنگ تیزابی بنیانگذار نشریه "بسوی حزب" که پایه شکل گیری سازمان نوید بود نیز پس از یک زندان 5 ساله، در یک درگیری مسلحانه دستگیر و بلافاصله در زندان رفت زیر شکنجه و کشته شد.

دکتر هوشنگ تیزابی

پرویز حکمت جو


حکومت و مردم

هر دو در انتظار

 و بلاتکلیفی

----------------------------

سناریو سازان

در ج. اسلامی

در اندیشه تکرار

فاجعه دهه 60

----------------------------

نگاهی به مجله

"سیاست بین الملل"

ذهن گرائی

آمیخته به

رنگ و لعاب تئوریک

----------------------------

پوتین:

دیکتاتوری

نواستعماری دلار

باید خاتمه یابد!

----------------------------

جبهه جهانی

علیه سلطه امریکا

از چه کشورهائی

تشکیل شده است؟

ریا نووستی- داوید نارمانیا

ترجمه- آزاده اسفندیاری

----------------------------

رشوه میدهند

برای تحریم روسیه

بنیاد فرهنگ استراتژیک

مترجم- بهمن دوستدار

----------------------------

"هندوراس"

بهشت امریکا

و قاچاقچیان

اومانیته- ترجمه و تدوین: جعفر پویا

 

----------------------------

سرمقاله 865

چه کسانی از دستآورد

جنبش علیه حجاب اجباری ناراحت اند

در حالیکه امروز در کشور ما زنان باحجاب و کم حجاب و بی حجاب با حفظ مرزهای اخلاقی پذیرفته شده به همزیستی مسالمت آمیز و سالم در کنار یکدیگر در فضای عمومی ادامه می دهند، دو جریان در داخل و خارج از این تحول بسیار ناراحت و پریشان هستند. جریان داخلی همان ارتجاع مذهبی و نمایندگان سرمایه داری تجاری سنتی است که در طی چهل سال گذشته آرمان های بزرگ انقلاب ۵۷ و بقول خودشان "خون شهدا" را تغییر داده و تحریف کرده و آن را از استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی و مبارزه با ستم و استثمار و تحقیر به حجاب و بی حجاب و با ریش و بی ریش و پیراهن استین کوتاه و استین بلند و دوچرخه سواری کردن یا نکردن، به ورزشگاه رفتن یا نرفتن و برنامه موسیقی گذاشتن یا نگذاشتن، ورزش کردن در پارک ها یا ورزش نکردن و مهملات دیگری نظیر اینها تبدیل کرده است. هدف این بود و این است که با درگیر کردن جامعه در این درگیری‌ها و بحث های پوچ و مبتذل، مردم را تقسیم کنند و به جان همدیگر بیندازند و مانع از اتحاد مردم برای مبارزه با فساد و ثروت اندوزی‌های حکومتی و غیرحکومتی، بحث ملی درباره خروج دهها میلیارد دلار سرمایه مردم ایران توسط یک اقلیت، نقش بانکهای خصوصی در ایجاد تورم و فساد و غارت کشور، خصوصی سازی های ضدملی، آزادی های سیاسی و اجتماعی و مطبوعاتی و مسائل واقعی جامعه ما شوند.

گروه دومی که از وضع کنونی نیمه آزادی حجاب در کشور ما ناراحت هستند قدرت های غربی و تلویزیون های سه گانه لندنی هستند که خود را "لیدر" اعتراضات می دانند و روی جریان حجاب و درگیری برسر آن و کشته و زخمی شدن ها و سوگواری های زنجیره ای سرمایه گذاری زیادی کرده بودند. آنها هرگز گمان نمی کردند که اوضاع اینگونه شود و جنبش زنان ما بتواند چنین دستاوردی را به حکومت تحمیل کند. علاوه براینکه یک سوژه درگیری و کشاندن کشور به سمت جنگ داخلی از این تلویزیون ها گرفته شده، احساس می کنند که این وضع می تواند در درازمدت به سود ایران تمام شود و بخشی از کسانی که بدلایل اجتماعی از ایران خارج می شوند یا برای تفریحات معمولی به ترکیه می روند در همین ایران بمانند و راه برای حضور گردشگران خارجی باز شود و آنها هم مانند ارتجاع مذهبی داخلی سوژه انحرافی برای نپرداختن به مسائل بنیادین جامعه نداشته باشند... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

"پرویز شهریاری"

معلم بزرگ و پاک سرشت ایران

-----------------------------------------------------------------------------------

تضاد منافع

امریکا و اروپا

به تقابل ختم می شود؟

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

دولت "لولا"

آماده مقابله

با کودتا نبود!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-----------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است