رضا رادمنش

دکتر اختر کامبخش ـ کیانوری حسن قزلچی مریم فیروز

علی گلاویژ

هما هوشمندراد

عزیز یوسفی

فاطمه مدرسی ـ فردین

رضا رادمنش

دکتراخترکامبخش

حسن قزلچی

مریم فیروز

علی گلاویژ

هما هوشمندراد

عزیز یوسفی

فاطمه مدرسی فردین

ملاحظاتی پیرامون حقوق خلق های ایران

خودمختاری

نه جدائی است و نه ضد ملی

راه توده

    

بخش دوم- گفتگو با دکتر رادمنش

کودتا در عراق و عملیات فرار دکتر رادمنش

پیروزی بزرگ حزب کمونیست فرانسه

فرانسه و هلند

در برابر اتحاد

نئولیبرال اروپا

--------------------

"واقعیت‌ها و استراتژی"

سرانجام سرمایه ‌داری - 2

بشریت

در چهار راه تاریخ

ترجمه و تدوین "ن. کیانی"

 برای راه توده

تاریخ و اسناد

"مردم"

و "نامه مردم"

صفحات اول "مردم" و"نامه مردم"
از سال 1358 تا 1360

------------------------

اطلاعیه ها و اعلامیه های

حزب توده ایران از56 تا62

پرسش و پاسخ

آنچه حزب گفت
آنچه روی داد

-------------------

نــویـد
آذرخشی در آسمان استبداد به

 سازمان نوید تبدیل شد

کتاب ها

...جنبش های اجتماعی در ایران- طبری

"شاهنامه" یا "دردنامه"

سلطه خونین اعراب

بر ایران و ایرانی

(4)

------------------------

جنگ و جهانی شدن  

ترجمه جعفر پویا

بخش یازدهم ـ گذار کنونی جهان به چه قیمت برای بشریت تمام خواهد شد؟
جنگ و جهانی شدن

------------------------

فلسفه را مردمی کنیم  ترجمه علیرضا خیرخواه

بخش ششم، مارکسیسم بومی

اقتصاد سیاسی- ف.م. جوانشیر

تجربه 28 مرداد- ف.م. جوانشیر

واژه نامه سیاسی- امیر نیک آئین

فاجعه ملی

یادمانده ها و مصاحبه ها

نورالدین کیانوری
ـ آخرین دست نوشته ها
ـ نامه به علی خامنه ای از زندان اوین
ـ سنت، مذهب و مدرنیته
ـ سخنی با همه توده ای ها

محمد علی عمویی
ـ مصاحبه با نشریه نامه در ایران
ـ گفتگو با روزنامه آفتاب
ـ گفتگو با آفتاب امروز پیرامون درگذشت نورالدین کیانوری

 مریم فیروز
ـ گفتگو با روزنامه اومانیته
ـ گفتگو با رادیو ایرانیان پیرامون آخرین لحظات حیات نورالدین کیانوری

احسان طبری
ـ از میان ریگ ها و الماس ها
ـ نقش مذهب و پایگاه طبقاتی مبارزان مذهبی در ایران
ـ درباره ملت و مسئله ملی

 ف.م. جوانشیر
ـ حماسه داد
ـ آن که غبار از چهره سیاسی فردوسی روبید!

سیاوش کسرایی
ـ باور (آخرین شعر خوانی از کسرایی)
ـ آرش کمانگیر

 رحمان هاتفی
ـ شکوفه ای در فصل دوست داشتن!
ـ تیزابی، از آن طایفه ای بود که یادشان ماندگار شد!
ـ دنیا دوباره باید فتح شود                

 

 

منشور اصلاحات در گام دوم

برنامه دولت دكتر معین

«جبهه دمكراسی و حقوق بشر»

دكتر مصطفی معین، در برنامه مشروحی كه بعنوان كارپایه دولت خویش اعلام كرده و آن را می‌ توان منشور تشكیل «جبهه دمكراسی و حقوق بشر» نیز دانست، فصلی را به برشماری بحران عمومی ایران و نقش حاكمیت در بوجود آمدن آن اختصاص داده است.

در بخش دوم این برنامه، راه حل‌ها و پیشنهادهای وی برای برون رفت از این بحران ارائه شده است، كه در صورت پیروزی در انتخابات 27 خرداد، باید كارپایه دولت وی قرار گیرد. دولتی متكی به جبهه فراگیر دمكراسی و حقوق بشر.

این كه، در این جبهه چه شخصیت‌ هایی، از كدام احزاب حضور خواهند داشت، البته امری است كه اگر پیش از رفتن به پای صندوق‌های رای بر مردم روشن و آشكار باشد، تاثیر انكارناپذیری در جلب آراء مردم دارد، اما پیش از آن، آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، تشكیل این جبهه قبل از انتخابات و اعلام حضور احزاب و سازمان ‌های سیاسی خارج از حاكمیت در آن است. امری كه ظاهرا هم دكتر معین و هم ارشدترین مشاوران او، ظاهرا بدان اعتقاد داشته و در راه آن تلاش می ‌كنند.

طی 25 سال گذشته، این برای نخستین بار است كه یك كاندیدای ریاست جمهوری در ایران، با برنامه از قبل اعلام شده سیاسی- اقتصادی- اجتماعی در انتخابات شركت می ‌كند، و این نخستین بار است كه وعده تشكیل كابینه‌ای از احزاب حاضر در یك جبهه گسترده داده می‌شود. نه احزابی كه در این 25 سال خودی محسوب شده و اركان حكومتی را بین خویش تقسیم می‌ كردند، بلكه جبهه‌ای از احزاب با برنامه و اهداف نزدیك و دور.

چه مردم پیش از رفتن به پای صندوق ‌های رای از كیفیت این برنامه آگاه شده و آگاهانه به پای صندوق‌ های رای بروند و چه بر اثر انفعال ناشی از خشم و نفرت نسبت به مقابله كنندگان با رای آن ها در دوم خرداد 1376 به پای صندوق‌های رای نروند، با اعلام این جبهه، ما وارد مرحله نوینی شده ایم. مرحله‌ای كه متاثر از جنبش عمومی مردم است و  آنچه شاهدیم، بازتاب این بحران و جنبش در حاكمیت است. به این ترتیب و علیرغم همه یاسی كه به ظاهر دیده می‌ شود و انفعالی كه آلوده به خشم است، از نظر ما، جنبش عمومی مردم ایران كیفیتا وارد مرحله نوینی شده است.

تمام شواهد و قرائن نشان می دهد كه احزاب و شخصیت‌ های شناخته شده سیاسی كه خود نیز در ایجاد این كیفیت نقش داشته اند، نه تنها چنین تحول كیفی را پذیرفته اند، بلكه سریعا بدان پیوسته و می‌ پیوندند.

این كه نتیجه انتخابات چه خواهد بود، البته مهم است، اما به نظر ما توده ای ها، شناخت و پذیرش توام با یقین نسبت به ضرورت تشكیل یك جبهه فراگیر اهمیتی كمتر از نتیجه انتخابات ندارد. یقینی كه سرانجام- 25 سال پس از پافشاری حزب توده ایران بر ضرورت تشكیل آن در ابتدای پیروزی انقلاب و در خاك و خون خفتن توده ای های مدافع این ضرورت -  با تجربه آموزی از عمل سیاسی- اجتماعی نیروهای  پیرامونی و درونی غیروابسته به حاكمیت و بویژه بخش مافیائی حاكمیت بدست آمده است.  ما امیدواریم بر عمق و وسعت این یقین و دریافت سیاسی افزوده شود، چرا كه پیكارهای بزرگ برای تحولات اساسی در جامعه ایران هنوز در راه است. همه چیز در انتخابات پیش رو خلاصه نشده، گرچه پیروزی در این انتخابات نیز گامی بسیار مهم در پیشبرد امر جنبش در این مسیر است.

ما بر این تصوریم، كه هر نیروی سیاسی واقع بین دیگری نیز اگر می‌ خواست رئوس دلائل بحران اجتماعی كنونی و راه‌های برون رفت از آن را برای برشمرده و جبهه‌ای از همه نیروهای تحول طلب را فرا بخواند، اصول و كارپایه‌ای فراتر از آن كارپایه‌ای را ارائه نمی داد كه دكتر معین ارائه داد. البته و یقینا هر حزب و سازمان سیاسی می ‌توانست و می ‌تواند این فرمولبندی‌ ها را، برخاسته از دیدگاه‌های خود تدقیق و تنظیم كند و یا متاثر از پایگاه طبقاتی- اجتماعی خویش و یا مخاطبان طبقاتی خویش بخش ‌هائی از این برنامه را خلاصه تر و یا مشروح تر سازد، اما برای آغاز "فعالیت جبهه ای" ما تصور می ‌كنیم آنچه ارائه شده واقع‌ بینانه است و در جریان عمل و بحث ‌های اجتناب ناپذیر برای تفاهم تكامل نیز خواهد یافت.

شاید یكی از نخستین اقدام‌ ها برای بردن برنامه اعلام شده دكتر معین به میان مردم، دسته بندی و فشرده كردن آن در عام ترین و در عین حال خلاصه ترین جملات باشد. یعنی استخراج عام ترین و كوتاه ترین دلائل بحران و سپس ارائه راه حل ‌ها در كوتاه ترین و واضح ترین جملات. این امر ضروری است، زیرا در این صورت است كه مخاطبان برنامه می‌ توانند توده ‌های وسیع مردم باشند. مردم كلام را خلاصه و زبان آن را عامه فهم می‌ خواهند. این اساسی ترین و فوری ترین اقدامی است كه باید انجام گیرد. بحران و راه حل‌های آن در دو روی یك ورق كاغذ و سپس پخش این تراكت در میلیون ها نسخه. شعارها از دل همین فشرده و خلاصه گوئی، در ساده ترین كلمات باید استخراج شوند.

ما به سهم خویش، پس از چند بار مرور برنامه دكتر معین كه بصورت بیانیه انتخاباتی صادر شد و در دو سخنرانی و گفتگوی انتخاباتی در تلویزیون نیز به اشكال مختلف مطرح شد، خلاصه زیر را برای آگاهی دقیق و در عین حال "سریع" خوانندگان خویش تهیه كرده ایم. به سهم خویش امیدواریم، همه آن ها كه در داخل كشور به این "برنامه فشرده" از طریق اینترنت دسترسی پیدا می‌ كنند، مفاد آن را تكثیر و در حد امكان خود در میان مردم توزیع كنند. ما این برنامه را، نه تنها كارپایه دولت، نه تنها منشور جبهه دمكراسی و حقوق بشر، بلكه اصول و یا كارپایه گام دوم اصلاحات می ‌دانیم. آگاهی نهفته در بیان بحران و ریشه ‌های آن را، اگر گام 8 ساله اول اصلاحات ارزیابی كنیم، آنگاه گام دوم تحقق و تلاش در راه اجرای آن راه حل ‌هائی باید بدانیم كه ما آن را گام دوم اصلاحات می ‌نامیم.      ادامه

--------------------

جبهه تحریم انتخابات

شتابزدگانی که از تحولات

سریع در ایران غافل ماندند

انتخابات ریاست جمهوری در ایران، برخلاف تصورات مخالفان اصلاحات، که با نقاب اصولگرا و آبادگر بسیج شده اند تا کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کنند، و اصلاح طلبان درون حاکمیت که با بیم و هراس به میدان آمده بودند، یکباره سمت و سوی دیگری به خود گرفت. نه فرماندهان سپاه، بیت رهبری، ستاد ضد اصلاحات به رهبری ناطق نوری، محمد رضا باهنر و علی لاریجانی انتظار چنین چرخش سریع رویدادها را داشتند و نه اصلاح طلبان تصور می کردند، در فاصله 48 ساعت (فاصله رد صلاحیت معین و سپس اعلام قبول صلاحیت او) چنین زمینه اجتماعی برای حضور آنها در صحنه انتخابات بوجود خواهد آمد.

راه توده

دوشنبه16.03.1384 به روز شد

--------------------

انقلاب اکتبر

قربانی بزرگ ترورسیاسی

پروفسور  آ . و . ورونتسف

ترجمه و تلخیص: ک. رحمانی

--------------------

اطلاعات موازی

بازجویان و طراحان

یورش به حزب توده ایران

 از هفته گذشته

دکتر رادمنش

دکتر اقبال کنار شاه

او در کنار توده ها

--------------------

صدور ناممکن سوسیالیسم

از کشوری به کشوری دیگر

--------------------

ستون آزاد

* در دستور روز بدون، نقد گئورگ لوکاچ از خرد ستیزی

 ترجمه ش. م. بهرنگ

*انقلاب نوین جهانی استوار برپایه های مادی ـ تکنیکی جهام واقعا موجود

تهیه و تدوین ک.رحمانی

*مارکسیسم کلید درک خلاق جهانی که می شناسیم و می سازیم

ترجمه علیرضا خیرخواه

تماس با ما

Postfach 126926

10609 Berlin Germany

Tel:+49- 30- 35133731

Email : contact@rahetudeh.com

PostbankEssen

KontoNr. 0517751430

BLZ: 360 100 43

Germany