غلامرضا خاضعی

نتیجه کودتائی، رقابت
14 ساله نظامی ها و بازاری ها

این بخش دوم مصاحبه سردبیر راه توده با مانوک خدابخشیان برنامه ساز رادیو ایران است که در شماره 65 راه توده چاپی در آبان ماه 1376 منتشر شد. یعنی 14 سال پیش. یعنی در ابتدای پیروزی محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد 76 و سرگیجه بزرگی که مهاجرین سیاسی از نتیجه این انتخابات گرفتارش شدند. همه می خواستند بدانند چرا از اوضاع داخل کشور چنان غافل بوده اند که بر تحریم انتخابات پافشاری کرده بودند. و باز همه می خواستند بدانند، آیا خاتمی موفق به اجرای اصلاحات خواهد شد. این مصاحبه، با همین سئوالات همراه شد که بخش اول آن را در شماره پیش خواندید و اینک بخش دوم آن را میخوانید. مرور این گذشته، نشان میدهد که توده ای ها چگونه به انتخابات 22 خرداد 88 نگاه کرده و به دل جنبش سبز رفتند و به چه دلیل حاکمیت کودتا بی وقفه از فرهنگ سیاسی توده ای اعلام وحشت می کند.

شاهرخ جهانگیری

راه توده

شماره 313     دوشنبه 12 اردیبهشت ماه 1390

ف . م. جوانشیر

منوچهر بهزادی

سیاوش کسرایی

به آذین


گاری شکسته کودتا
در گِل و خون
گیر کرده است

تقابل علی خامنه‌ای و احمدی نژاد جنبه های مضحک زیادی دارد. از جمله این که خامنه ای با این توجیه که احمدی نژاد ضد امریکایی است کودتا کرد. اکنون همه دانشجویان پیرو خط امام و اشغال کنندگان سفارت امریکا و یا شخصیت‌هایی همچون مهندس موسوی یا کروبی که ضدامپریالیست شناخته می‌شوند در زندان هستند؛ یا کسانی نظیر موسوی خوئینی‌ها که پرچمدار این مبارزه بوده حق صحبت کردن ندارند ولی افراد مشکوک و بی ریشه‌ای از قماش رحیم مشایی و هاشمی ثمره و بقایی و جوانفکر، دانشجو و محمد علی رامین و امثال آنها همه کاره کشور شده‌اند و برای اینکه امریکا آنها را به رسمیت بشناسد از هرگونه معامله ضدملی و سپردن هر نوع تعهدی دریغ ندارند.

--------------------

دیدار و چاق سلامتی
دوستان و آشنایان
تحت نام "کنگره"

بنا به اطلاعیه دبیرخانه شورای مرکزی سازمان فدائیان خلق – اکثریت، کنگره دوازدهم این سازمان، در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد. در این کنگره چهار سند بررسی و تصویب شد: سیما، ارزش‏ها و نگاه سازمان، تدقیق و تکمیل اساسنامه سازمان، راستاهای سیاست‏های سازمان در دوره آتی، و اولویت‏های سازمان در دوره آتی.
سازمان فداییان اکثریت از سال‌ها پیش خود را متعهد دانسته که کنگره‌های خود را هر دو سال یکبار برگزار کند و تا به امروز نیز به این تعهد وفادار مانده است.

--------------------

 بخش دوم یک گزارش تحقیقی "ل.م. خ"
فرمانده سپاه
مانند تمساح
ناگهان سر
از آب در آوردند

سپاه در ۸ سال اصلاحات، گرچه به رغم تلاش زیاد، به علت فقدان زمینه مناسب در دولت و مجلس، توفیق قابل توجهی در توسعه فعالیت های اقتصادی کشور نیافت، اما در آن بخش از عرصه های امنیتی، سیاسی و نظامی که خارج از کنترل و نظارت دولت و مجلس بود، تجربه هایی را آغاز کرد. خلأ ایجاد شده ناشی از ازدست دادن نفوذ سپاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را، سپاه با حضور گسترده در صدا و سیما، تأسیس خبرگزاری فارس، تاسیس روزنامه جوان، حفظ و تقویت مؤسسه کیهان و حمایت گسترده مادی و معنوی از روزنامه و دیگر نشریات ضد اصلاحات و انتشار روزنامه ای تحت عنوان صبح صادق (ارگان اداره سیاسی سپاه) و بطور خلاصه با راه انداختن یک جریان موازی در عرصه فرهنگی پر کرد.

--------------------
چین
آزمایشگاه نظرات
کج و معوج مائو
ترجمه جعفر پویا
--------------------

زندگی مارکس
در میان مهاجرین
انقلاب 1848
خاطرات دختر کوچک مارکس

 ترجمه علیرضا کیانی

میان دو باند احمدی نژاد و بیت رهبری
اختلاف بر سر تقسیم
"شکست" است و نه تقسیم "فتح"

رویدادهای هفته گذشته ایران تحت تاثیر بالا گرفتن دعوا میان باند احمدی نژاد از یکسو و باند ولایت از سوی دیگر قرار داشت. شدت گرفتن این اختلاف‌ها، چنانکه بارها در راه توده تاکید کرده‌ایم، برخلاف تبلیغاتی که حکومت در گذشته می‌کرد، نه نتیجه پایان بحران کودتای انتخاباتی، بلکه برعکس، بازتابی از شدت گرفتن بحران و ارتقای آن به سطح یک بحران همه جانبه است که جمهوری اسلامی را در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مناسبات بین‌المللی فرا گرفته است. اگر همه چیز به خوبی و بر وفق مراد کودتاچیان پیش رفته بود، امروز علی خامنه‌ای و احمدی نژاد بجای آنکه بر سر هم بکوبند مشغول تقسیم غنائم کودتای مشترکشان علیه جنبش مردم بودند.  .... ادامه

-------------------------------------------------------------------

پشت صحنه
آنچه در لیبی
سازمان داده شد!
تدوین و ترجمه عسگرداوودی- بخش اول

-------------------------------------------------------------------

نظر کاسترو
درباره سه تصمیم مهم
کنگره اخیر حزب
وبسایت (CubeDebate)- ترجمه ابراهیم بیگی

-------------------------------------------------------------------

فیدل کاسترو:
لنین
انسانی استثنائی
و نور چشم بشریت

زندگی و کار ولادیمیر لنین شایسته ی تحسین است. امروز که 141امین سالگرد تولد او را جشن می گیریم، ادامه دهندگان نظرات او با غرور می توانند اعلام کنند که آن نظرات فارغ از ظرف زمان برای همیشه پایدار خواهند بود. او بنیانگذار یک تاریخ جدید بود و قرن بیستم را به صورت عصر انقلابات سوسیالیستی بنانهاد. او با تلاش مستمر و شجاعانه ریشه ی قدرت های استثماری روسیه ی تزاری را قطع کرد و اولین دولت کارگری و دهقانی را در تاریخ بنا نهاد که منجر به توسعه ی سریع جنبش های انقلابی و آزادی بخش در سراسر جهان شد.
لنین یکی از همان نخبه ها و استثناهای بشری است. مطالعه ی ساده ی زندگی او، تاریخ او، کار او، تحلیل عملی شیوه ی تفکر او و رفتار و منش او در سراسر زندگی اش او را به نور چشم تمام بشریت تبدیل کرده است. من مجددا تکرار می کنم: او یک استثنا برای بشریت بود.
هیچ کس قادر نبود آنطور که او عمق، ماهیت و ارزش تئوری مارکس را تفسیر کرد تفسیر کند. هیچ کس قادر نبود مثل او این تئوری را تحلیل کرده و آنرا به مفاهیم نهایی خود بسط دهد. هیچ کس قادر به توسعه و غنی تر کردن این مفاهیم نبود به جز او.
از میان مساعدت های مهمی که لنین به مارکسیسم و روند انسانیت داشت، می توان به برجسته ترین آنها از جمله تئوری امپریالیسم به عنوان گام نهایی در توسعه ی سرمایه داری، تشکیل یک نوع جدید حزبی، انقلاب سوسیالیستی و مسئله ی حاکمیت طبقه کارگر، رابطه ضروری و لازم بین آزادی ملی و آزادی اجتماعی، اصول زندگی مسالمت آمیز هر دو طرف (روابط صلح جویانه و مسالمت آمیز با کشورهایی که سیستم سوسیالیستی ندارند– مترجم) و مسیر آینده جهت برقراری سوسیالیزم اشاره کرد.
دشمنان سوسیالیزم همیشه سعی کرده اند که از او یک چهره ی اهریمنی بسازند، اما هیچ کس نمی تواند بر ماهیت تاریخی نظرات و اقدامات ولادیمیر لنین، یکی از مشاهیر سیاسی زمان خود، خط بطلان بکشد.

-------------------------------------------------------------------

2 میلیون
از جمعیت بلغارستان
کم شده است!
سایت حزب کمونیست روسیه- ترجمه بهروز بکتاشی

داده های آمارگیری اخیر جمعیت در بلغارستان تائید میکند که تعداد شهروندان کشور کاهش می یابد. ترکیب اتنیک ملت سریعا تغییر می کند و تعدادی از مناطق خالی از افراد میشوند. در این باره نمایندگان «مرکز ملی سیاست دموگرافیک» در مصاحبه مطبوعاتی با ژورنالیستها اطلاعاتی دادند. بنا به گفته پروفسور پیوتر اسلاوئیکف، همکار مرکز سیاست دموگرافی:
جمعیت بلغارستان بطور مستمر در طی بیست و دو سال اخیر کاهش یافته است. اگر در سال 1988 تعداد جمعیت کشور نزدیک به 9 میلیون نفر بود، هم اکنون این رقم نزدیک به 7.3 میلیون رسیده است. جمعیت در حال حاضر بطور عمده در تعدادی از شهر های بزرگ نظیر صوفیه، وارنا و غیره متمرکز شده است. این پروسه توزیع مجدد شهروندان از نقطه نظر سیاسی، دموگرافی و اقتصادی مطلوب نیست. تعداد شهروندان در بخش شمال-غربی بلغارستان سریع تر از دیگر مناطق کاهش می یابد. همانا در این منطقه مساحت های وسیع زمین وجود دارند که برای رشد اقتصاد کشاورزی مطلوب هستند. اما متاسفانه کسی نیست که در این زمین ها کشت کند. از اینرو جای تعجب نیست که امروز تنها یک سوم از میوه ها و سبزیجات در بازار کشور در بلغارستان تولید میشود.

خطر ویژه ای را جداسازی بوجود می آورد. گرایش بسوی انزوا و تقسیم جمعیت در تعدادی از مناطق بر اساس علائم اتنیک دیده میشود. تجمع غیر مطلوب در تعدادی از مناطق با اتنیک کولی ها و ترک ها بوجود آمده است. اگرگرایش کنونی کاهش تعداد جمعیت بلغارستان ادامه یابد، آنگاه بنا به پیش بینی های ما، مشخصات اتنیک کشور تا حد زیادی صدمه خواهد دید. عجیب نیست که بعد از 30-20 سال تعداد اتنیک بلغار نزدیک به 50 درصد از جمعیت کل جمهوری باشد.

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است