فصل پایانی رُمان "قزلچی"

در زندان ج. اسلامی نوشته شد!

حسن قزلجی، دانشمندی بزرگ، نویسنده‌ یی توانا، زبان شناسی بی همتا، داستان نویسی آگاه‌، کُردی میهن پرست، انترناسیونالیستی معتقد، شخصیتی متواضع و صادق و انسانی خوش سخن بود و مرگ او در زندان جمهوری اسلامی یک "تراژدی". عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران . از اوان جوانی و بویژه‌ از دوران اعلام جمهوری کردستان در مهاباد (دوم بهمن ماه‌ سال 1324) تا هنگام دستگیری توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در یورش به حزب توده ایران در بهمن ماه سال 1361 در کنار همه فعالیت های سیاسی اش، خدمات ارزنده‌ای به‌ رشد ادبیات کردی کرد. بنابه‌ گفته‌ "هیمن" شاعر میهنی و مبارز کرد، قزلچی از یاران نزدیک و مورد احترام قاضی محمد بود. پس از تشکیل دولت خود گردان کرد در کردستان عراق، مجسمه قزلچی در یکی از میادین مرکزی سلیمانیه کردستان برپا شد.

راه توده

شماره 410    پنج شنبه 16 خرداد ماه 1391

آصف رزم دیده

صابرمحمد زاده

م.ا. به آذین

سیاوش کسرایی


نگاهی به سخنان
 انتخاباتی خامنه‌ای

موج شرکت

مردم در انتخابات

از ترس سازوکار

حکومتی آنست!

---------------------------------------

"معجزه آمپول" آقای رئیس دانا

معجزه از دکه

تحریم انتخابات

به بازار می‌آید!

---------------------------------------

نبرد نا تمام

طبقات

در انقلاب 57

---------------------------------------

محمد رضا نقدی

آقای خامنه ای

مملکت را بدست

امثال او سپرده!

------------------------------------

دیدگاه یک خواننده

تحریم انتخابات

کاربُرد ندارد!

مهران همایون

------------------------------------

کاستاریکا" و "کلمبیا"

امریکا لاتین

در انتظار رویدادهای تازه

ترجمه عسگر داوودی

---------------------------------

از قصه های حسن قزلچی

احساس داشتن

ممنوع!

------------------------------

مصاحبه ویلیام سپراتیس با روزنامه اومانیته

جنبش ملی

و حزب کمونیست

در الجزایر

آذرفریتاش

------------------------------------

نامه ها و پیام ها

و پاسخ راه توده

----------------------------------------

در حجله تحریم انتخابات

چه کسانی دست به دست می شوند!

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران به هر نتیجه ای ختم شود، تاکنون به نتایج و اطلاعاتی ختم شده که در هر تحلیلی پیرامون ایران و حکومت کنونی نمی توان آنها را نادیده گرفت. ای بسا، این نتایج و اطلاعات مهم تر از نتیجه ای باشد که حکومت از امنیتی کردن فضای انتخاباتی، با جلوی گیری از راه افتادن سونامی تبلیغات انتخاباتی گرفت.

1- بموجب گزارشی که هاشمی رفسنجانی پس از اعلام رد صلاحیتش، از جزئیات این رد صلاحیت در جلسه مجمع مصلحت نظام داد، وزیر اطلاعات پس از آگاهی از تائید صلاحیت هاشمی، به همراه 4 معاون خود در جلسه شورای نگهبان حضور غیر مترقبه یافته و اعلام کرد که هاشمی با 70 در صد رای برنده انتخابات می شود و برای جلوگیری از این واقعه (رای مردم به مخالف نظرات آقا) او باید رد صلاحیت شود.

هاشمی رفسنجانی در تمام طول ریاست جمهوری احمدی نژاد با یکدندگی کامل مخالفت خود را با او نشان داد و حتی در مراسم رسمی تائید او بعنوان رئیس جمهور حاضر نشد در کنار خامنه ای بایستند. پیش از انتخابات 88 درباره کودتا هشدار داد و پس از کودتا نیز در آخرین نماز جمعه خود در تهران مخالفت خویش را با این کودتا اعلام کرد و از سوی رهبر بصورت غیر مستقیم متهم به نداشتن بصیرت شد. جدائی او از خامنه ای رازی نیست که نیاز به فاش شدن داشته باشد.

و حالا، حتی به موجب گزارش وزیر اطلاعات، 70 در صد از مجموع 50 میلیون دارنده حق رای با هاشمی اند و می ماند 30 در صد بقیه واجدین حق رای که در صورت خوشبینی کامل، اگر همه این 30 در صد را به حساب آقای خامنه ای بگذاریم، ایشان 30 در صد جامعه را نمایندگی می کند و هاشمی 70 در صد را!

2- وحشت از راه افتادن موج انتخاباتی در کشور که در همه تصمیمات امنیتی و نظامی و حتی مناظره های تلویزیونی همه شاهد آن هستیم، معنائی جز این ندارد که حکومت از مردم و رای آنها وحشت دارد و از عزم مردم برای رفتن پای صندوق های رای می ترسد. زیرا میداند که حتی علیرغم همه رد صلاحیت کردن ها و از نفس انداختن انتخابات، باز هم این خطر وجود دارد که مردم به حرکت در آمده و در روز رای گیری به آن کسی رای بدهند که فاصله خود را با بیت رهبری زیاد و با چهره هائی نظیر هاشمی و خاتمی و موسوی کم کرده است.

3- حکومت در چند مینی کودتا (کودتای کوچک) تا اینجا سعی کرده است، گرفتار شرایطی نشود که در سال 88 شد، زیرا دیگر توان و امکان و شرایط کودتائی مشابه سال 88 را ندارد و میداند که هر جنبش خیابانی، این بار می تواند به انفجار بشکه باروت تبدیل شود. بنابر همین نشانه ها، ترس و وحشت حکومت از مردم، بسیار بیشتر و فراتر از ترس مردم از حکومت است.

4 – چند سخنرانی انتخاباتی رهبر جمهوری اسلامی و اظهار نظرهای حواریون نظامی و غیر نظامی وی در باره "باز نگشتن به عقب"، اعترافی بود کاملا آشکار که حاکمیت کنونی استوار بر یک سیاست نظامی- اقتصادی – اتمی – امنیتی است که علیرغم شکست آن، هنوز نمی خواهد از آن عقب بنشیند. این نیز خود به تنهائی دستآورد بزرگی است برای تحلیل چرائی و چگونگی حاکمیت. این همان نکته ایست که در 8 سال گذشته، راه توده پیوسته بر آن تاکید کرده و نوشته است که جنبش مردم در برابر حاکمیتی با یک سیاست چهار ضلعی روبروست و هر تغییری در حاکمیت بستگی به تغییر این سیاست دارد. چنان که دیدیم هاشمی رفسنجانی به این دلیل که رسما اعلام داشت این سیاست را در صورت پیروزی در انتخابات تغییر خواهد داد، با چه مقاومتی در برابر خود از جانب حاکمیت روبرو شد.

5- شتاب خارج کشوری ها برای تحریم انتخابات، بویژه از سوی دسته بندی هائی که خود را مذهبی های اصلاح طلب معرفی می کنند و حتی خود را عضوی از اعضای جنبش سبز می دانند، نشان داد که مهاجرت و زندگی در خارج از کشور و نبودن در صحنه اصلی مبارزه و یا قطع پیوند با این صحنه اصلی مبارزه در داخل کشور، برای فعالان سیاسی چه گرداب هولناکی است. مواضع امیرارجمند که بنام جنبش سبز در خارج از کشور سخن می گوید و یا اعلامیه حیرت انگیزی که با امضای شاخه خارج از کشور "مجاهدین انقلاب اسلامی" برای تحریم انتخابات منتشر شده   .... ادامه

------------------------------------------------------------------------------------------

مهندسی انتخابات

دو سوی صف

حکومت و تحریم کنندگان

--------------------------------------------------------------------------

گالینا پلاتوا  - سایت سویتسکایا راسیا

سقوط رژیم سوریه

دروازه حمله به ایران را می گشاید

آزاده اسفندیاری

------------------------------------------------------------------------------------

آخرین آمار هفته گذشته راه توده - نگاه کنید به نامه ها و پیام ها

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

به روز شد
حسن قزلچی
مریم فیروز
 ابراهیمی
---

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است