شاه سلطان حسین

سقوط قدرتمندترین سلطنت اسلامی (شیعه)- 1
محمود افغان (فاتح اصفهان)
پدر خوانده "داعش" و "طالبان"

محمود افغان که به اصفهان لشگرکشی کرد و قدرتمند ترین سلطنت اسلامی (صفویه) را برانداخت و با سفاکی کامل بر ایران مسلط شد از همان سر زمینی بود که طالبان کنونی در افغانستان هستند. یعنی قندهار. قندهاری بود و پشتون. حوادث کنونی عراق؛ پیش از آن در سوریه و پیشتر از آن در افغانستان و فتوحات توام با توهش و جنایت و اعلام خلافت اسلامی از سوی داعش در تاریخ بی سابقه نیست. حتی انگیزه ها و بهانه های مذهبی این جنایات نیز یکسان است. باید حوصله کرد و تاریخ خواند و امروز را در دیروز پیدا کرد تا بتوان فردا را حدس زد. در گزارشی که بصورت دنبال دار می خوانید، به آسانی متوجه می شوید که مردم با آنچه در دربار شاه می گذرد و با سرنوشت آنها ارتباط مستقیم دارد بی خبرند. این رسم استبداد است.

راه توده

شماره 463    پنج شنبه 19 تیر ماه 1393

ابراهیم یونسی

سهراب شهیدثالث

پرویز شهریاری

شرف الدین خراسانی


سیاست ملی
در برابر
حوادث عراق
چه سیاستی
می تواند باشد؟

-----------------------------------

پس از ترور ناتمام شاه

دستگیری رهبران

حزب توده ایران

و فرار آنها

از زندان قصر

--------------------------------------

نگاهی به انگیزه طرح
مرکز پژوهش مجلس

سیستم معیوب
انتخابات مجلس
و شورای شهرها
در ج. اسلامی

--------------------------------------

"ویرانی وغارت"
آنچه از جنگ
در سوریه
باقی مانده است
ساویتسکایا راسیا
ترجمه آزاده اسفندیاری

-----------------------------------

مرور تاریخ ایران
انقلاب مشروطه تا انقلاب 57
شاه
نسل جدید
نظامی ها را
وارد حاکمیت
سیاسی کرد!

------------------------------------

هلموت اشمیت
سیاستمدار شناخته شده آلمان
اتحادیه اروپا
در پایان
راه خود است
تدوین عسگر داوودی

-----------------------------------

پاسخ راه توده

به چند پیام دریافتی

-----------------------------------

بحث فلسفی- 2
رقابت تاریخی
ایدآلیست ها
با یکدیگر
ترجمه و تدوین ع. خیرخواه

چه فتنه ای بزرگتر از

پافشاری بر اجرای قانون اساسی؟

سه شنبه هفته‌ای که گذشت 9 تن از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به وزیر دادگستری خواهان ممنوعیت تصویر، بیان و خروج از کشور محمد خاتمی شدند. انتشار این نامه در فضای مطبوعاتی ایران بازتابی وسیع یافت و برخی از روزنامه‌های کشور با چاپ عکس‌های بزرگی از محمد خاتمی به این نامه اشاره کردند. روزنامه آفتاب یزد نیز در صفحه نخست خود با انتشار عکس بزرگ محمد خاتمی در کنار حسن روحانی این نامه را توطئه‌ای علیه دولت روحانی ارزیابی کرد. کریمی قدوسی یکی از امضاء کنندگان نامه از گروه وابسته به جبهه پایداری مصباح یزدی در گفتگویی با شرق محمد خاتمی را در کنار موسوی، کروبی و رهنورد یکی از چهار "سران فتنه" نام برد و مدعی شد که شورای امنیت ملی در زمان ریاست سعید جلیلی حکمی در ممنوع التصویری محمد خاتمی تصویب کرده است. منتقدان نیز می پرسند اگر چنین مصوبه‌ای وجود دارد چرا تا بحال اجرا نشده و بویژه چگونه در فیلم تبلیغات انتخاباتی حسن روحانی عکس و پیام محمد خاتمی در حمایت از روحانی وجود داشته و از تلویزیون نیز نشان داده شده است. در واقع همه درد هم همینجاست. "اصولگرایان" یعنی در واقع همان راست‌های حکومتی و بازندگان انتخابات ریاست جمهوری معقتدند که روحانی شخص ناشناخته‌ای برای مردم بوده است و این پشتیبانی و حمایت امثال محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی و بویژه پخش آن از تلویزیون موجب رای آوری وی شده است. بنابراین از هم اکنون باید چاره درد انتخابات آینده مجلس شورا و مجلس خبرگان را کرد و به بهانه مصوبه موجود یا ناموجود شورای امنیت ملی خاتمی را ممنوع التصویر کرد تا نتواند در انتخابات‌های آینده مانند انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اثرگذار باشد.
تجربه نشان داده اینگونه نامه‌ها و درخواست‌ها نه تنها از محبوبیت محمد خاتمی در میان مردم نکاسته و نمی کاهد بلکه آن را افزایش هم می دهد. برخلاف انبوه اراذل و اوباش و دزد و غارتگری که احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری دور خود جمع کرد، مردم خاتمی را بعنوان سیاستمداری پاکدست و پایبند به اصول اخلاقی می شناسند و راز محبوبیت او در اینجاست و نه آنکه عکسش از تلویزیون پخش می شود یا نمی شود. اتفاقا هر سیاستمداری که بیشتر از تلویزیون تبلیغ می شود محبوبیت کمتری در جامعه پیدا می کند و این غیر از نفرت عمومی است که مردم از تلویزیون دروغگوی جمهوری اسلامی که بدان نام سیمای ضرغامی داده اند دارند. آیت‌الله خمینی هم که به اینگونه ریزه کاری‌های روانشناسی اجتماعی آگاه بود، در زمان رهبری خود بارها به رادیو و تلویزیون و مطبوعات اعتراض کرد که اینقدر عکس و فیلم او را در صدر اخبار و صحفه اول روزنامه‌ها نگذارند. خود علی خامنه‌ای هم تا حدودی به این موضوع آگاه شده است و به همین دلیل اجازه نمی دهد پسرش "آقا مجتبی"‌ رسانه‌ای شود.
یکی دیگر از دلایل انتشار این نامه تمرکز و حساسیتی است که جامعه بر روی مسئله حصر موسوی و کروبی و رهنورد پیدا کرده که بویژه پس از پرسش علی مطهری از رهبر درباره حصر و پاسخ نسنجیده رهبر تشدید شده است. منتشرکنندگان این نامه می خواهند هم مقداری این تمرکز و فشاری را که بر روی رهبر و مدافعان حصر بوجود آمده بشکنند و هم پیام دهند که نه تنها آن سه تن که خاتمی هم باید در حصر باشد. یعنی در واقع به نوعی فرار به جلو دست بزنند. اینان می خواهند حصر را حداقل تا انتخابات مجلس و خبرگان طولانی کنند تا وزنه موسوی و کروبی هم به خاتمی افزوده نشود.
روحانی بودن خاتمی هم مزید بر علت دشمنی است. برای بخشی از فرماندهان سپاه که برای قبضه قدرت در آینده نقشه ریخته اند، روحانی خوب یعنی جنتی و علم الهدا و احمد خاتمی و مصباح یزدی و روح الله حسینیان و رسایی و همان روحانیانی که مردم از آنها نفرت دارند. آنها منتظرند تا خامنه ای زنده است از شر روحانیونی مانند خاتمی که در میان مردم نفوذ کلام دارند خلاص شوند تا بعدها با کنار گذاشتن دسته دوم روحانیانی که اکنون با آنها همسوئی می کنند، محبوبیت ملی کسب کنند. وجود و حضور و عکس تصویر و نقش روحانیانی مانند محمد خاتمی مانع این هدف است.
نامه درخواست ممنوع التصویری محمد خاتمی نشانه استیصال و سردرگمی جناح راست و اصولگرایان سابق و فعلی است. اینکه از بیش از 270 نماینده مجلس تنها 9 و گویا باضافه بذرپاش یار احمدی نژاد 10 تن، حاضر به امضای این نامه شده اند خود به اندازه کافی گویای فضای اجتماعی و افکار عمومی است. از آن عده‌ای که در مجلس علیه موسوی و کروبی راه پیمایی و تظاهرات کردند اکنون همین شمار و اندکی دیگر باقی مانده اند و اینها هم کسانی هستند که از هم اکنون مطمئن اند جایی در مجلس آینده ندارند و تنها امیدشان به شورای نگهبان و رد صلاحیت مخالفان و طرفداران اصلاحات و تحولات است. بقیه هنوز تا حدودی امیدوارند که بدون انگشت نما شدن، از پشت صحنه به کارشکنی و مخالفت با دولت روحانی ادامه دهند.
آنچه در این میان قابل توجه است وضعیت شورای امنیت ملی است. حقوق و وظایف شورای امنیت ملی در اصل 176 قانون اساسی مشخص شده است که عمدتا جنبه هماهنگی سیاست‌های دفاعی و امنیتی کشور را دارد. .... ادامه

-------------------------------------------------------------------------------------

از کتاب خاطرات سایه
پیر پرنیان اندیش
دلکش و مرضیه
و شهرت تاریخی مهوش خواننده!

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  راه توده

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

 

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است