علی امینی

روی امواج بحران

نخست وزیر ایران شد!

"بر بال بحران" زندگی نامه علی امینی است که به همت فرزند وی "ایرج امینی" تهیه و تدوین و منتشر شده است. علی امینی، شاید پس از دکتر مصدق و قوام السلطنه، مشهورترین نخست وزیر دوران سلطنت محمدرضا شاه بود. او که پس از چند دوره حضور در کابینه های مختلف – از جمله کابینه مصدق و سپهبد زاهدی کودتاچی- به ماموریت سفارت شاهنشاهی در امریکا اعزام شده بود، در دوران ریاست جمهوری "کندی" در ایران به نخست وزیری رسید. شاه با نخست وزیری او موافق نبود اما فشار کندی به شاه برای رفرم و اصلاحات موجب شد تا شاه عقب نشینی کرده و تن به نخست وزیری امینی بدهد.

 

راه توده

شماره 695  پنجشنبه 30 خرداد  ماه 1398

میرجعفر پیشه وری روزنامه نگار و متفکری که در زمان رضا شاه 10 سال درزندان بود و با سقوط او آزاد شد و رهبر جنبش دمکراتی و جمهوری خودگردان آذربایجان شد. شیخ محمد خیابانی رهبری یک قیام دمکراتیک را در تبریز برعهده داشت و حدود یکسال توانست در تبریز حکومت کند اما سرانجام کشته شد و حکومت یکساله او نیز سرکوب شد.

شیخ محمد خیابانی

جعفر پیشه وری


دادگاهی

که در باتلاق

رای آن مانده اند

----------------------------

غفلت از

تحلیل واقعی

انقلاب 57، یعنی

تکرار اشتباهات

دکتر سروش سهرابی

بررسی کارنامه حزب توده ایران پس از انقلاب 57، در واقع بررسی کارنامه انقلاب 57 است که هنوز به پایان خود نرسیده است. برای این بررسی باید نخست پیدایش انقلاب را از نظر چگونگی و چرایی وقوع آن پیگیری کرد و سپس بر این زمینه، روندهای پس از انقلاب را مورد توجه قرار داد. این نوشته کوششی است در این جهت.

----------------------------

قتل فجیع

زندانی سیاسی

در سلول

مجرمین جنائی

----------------------------

میلیونها

"عروس چینی"

بزودی درخانه

مردم ایران است!

ترجمه و تدوین- عسگر داودی

----------------------------

امکانات موشکی

ایران برای

دفاع از خود

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

----------------------------

کشتار 9 زندانی سیاسی

 معروف دوران شاه

جنایات دوران شاه

نباید زیر سایه

جنایات ج. اسلامی

فراموش شود!

----------------------------

"روسیه ستیزی"

چرا استراتژی

 امریکاست؟

نقطه مرکزی تبلیغی آمریکا

منابع روسی - آزاده اسفندیاری

----------------------------

سر مقاله راه توده 695

فرصت مهمی که ایران

با انقلابی نمائی رهبر از دست داد

هفته گذشته نخست وزیر ژاپن در سفر به ایران با رهبر جمهوری اسلامی ملاقات کرد. این دیدار که توجه جهانی بدان جلب شده بود می توانست به فرصتی بزرگ برای ایران تبدیل شود که در آن صلح خواهی و شرائط مردم ما برای مذاکرات مطرح شود که نشد. این دیدار در واقع دو بخش داشت : یک بخش علنی و یک بخش پنهان. در بخش پنهان آنچه معلوم شد آن بود که ترامپ توسط نخست وزیر ژاپن پیامی برای رهبر فرستاده است که محتوای این پیام فاش نشد. همچنین آقای خامنه‌‌ای با بیان اینکه "من با ترامپ حرفی ندارم اما حرف‌هایم را با شما می زنم" بطور ضمنی ژاپن را بعنوان میانجی و رابطه بیان نظرات دو کشور پذیرفت. اظهار رضایت نخست وزیر ژاپن از این سفر بیانگر همین مسئله است چنانکه وی بلافاصله پس از بازگشت از ایران با ترامپ تلفنی صحبت کرده و او را در جریان نتایج مذاکرات خود در تهران قرار داد که معلوم می کند مذاکرات دارای نتایجی بوده است.

اما در  بخش علنی و پخش شده سخنان رهبر، هرچند وی استدلال‌ها و سخنانی را مطرح کرد که کمابیش نظر اکثریت مردم کشور ماست یعنی اینکه چه تضمینی وجود دارد که پس از مذاکره و رسیدن به توافق با امریکا، آن کشور دوباره مانند برجام زیر توافق نزند و از آن خارج نشود. متاسفانه رهبر نتوانست از این استدلال که نقطه ضعف امریکا در افکار عمومی جهانی و نقطه قوت بزرگ دیپلماسی ایران است بهره بگیرد. به دو دلیل. دلیل اول اینکه اصولا آقای خامنه‌‌ای کشور را در سه دهه گذشته با سیاست حفظ تنش مداوم و از این ستون به آن ستون اداره کرده و بنابراین تمایلی به مذاکراتی که نتیجه آن ایجاد ثبات در کشور و پاسخگو شدن باشد ندارد. دلیل دوم و مهمتر اینکه خود او و جناح راست حکومتی بارها علیه برجام سخنرانی کرده‌اند. آقای خامنه‌‌ای چگونه می تواند از خروج امریکا از برجام بسود دیپلماسی ایرانی بهره بگیرد؟ در حالیکه خود او بطور ضمنی، و کسانی که زیر علم او جمع شده‌اند بطور علنی و به صراحت در سالهای گذشته به برجام تاخته‌اند و جلوی بهره گیری ایران از دستاوردهای آن را گرفتند. جناح راست حکومتی و ذوب شدگان رهبری همانقدر به برجام حمله کرده‌اند که ترامپ. از این نظر امروز مردم ایران همانقدر چوب خروج امریکا از برجام را می خورند که چوب مخالفت‌های داخلی و ضد ملی با آن را.

نتیجه آن انقلابی نمائی و فرصت طلبی قبلی داخلی برای زمین زدن دولت روحانی از طریق مخالفت با برجام اکنون بصورت سخنان زیرلبی و نیم بند و ناتوانی از بهره گیری قوی دیپلماتیک از خروج امریکا از برجام درآمده که در سخنان رهبر با نخست وزیر ژاپن خود را بطور کامل نشان داد... ادامه

----------------------------------------------------------------------------

آغاز انتشار کتابی که شاملو بجای سفرنامه امریکا منتشر کرد

پشت دیوارهای بلند

قصر شاهان و بیوت آقایان

----------------------------------------------------------------------------

خاطرات شعبان جعفری - 11

داستان سرائی های ج. اسلامی

درباره "طیب" حاج رضائی

در ادامه بخش هائی از کتاب خاطرات شعبان جعفری که به کوشش و تدوین خانم هما سرشار منتشر شده، رسیده ایم به ادامه ماجرای 15 خرداد، دستگیری رئیس میدان تره بار تهران "طیب حاج رضایی" و اعدام وی. اعدامی که دلیل آن کینه و تسویه حساب قدیمی ارتشبد نصیری رئیس سازمان امنیت شاه با طیب بود و ربطی به "حرُ" شدن و طرفدار خمینی شدن طیب نداشت. این اختلاف و تسویه حساب باز می گشت به ماجرای تولد اولین فرزند شاه و طاق نصرتی که طیب در مسیر بیمارستان محل تولد در جنوب شهر بسته بود و برای خودشیرینی در کنار طاق نصرت منتظر رسیدن شاه بود.

 

----------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است