راه توده

شماره 782 چهارشنبه 25 فروردین 1400

اسماعیل ذوالقدر و عباس حجری دو افسر توده ای که در کودتای 28 مرداد دستگیر شدند و تا انقلاب 57 در زندان بودند. پس از انقلاب عضو هیات سیاسی  ودبیر کمیته مرکزی حزب توده ایران شدند و در یورش به حزب دستگیر و در  قتل عام 67 زندان ج. اسلامی اعدام شدند.

اسماعیل ذوالقدر

عباس حجری

صبر تلخ -11

حزب توده ایران

قربانی مخالفت با ادامه جنگ شد

برای ارائه دلائل حزب که مخالف ادامه جنگ پس از بازپس گیری خرمشهر بود من و رفیقمان کیانوری حضوری به دیدار هاشمی رفسنجانی رفتیم. پیشنهادمان را مطرح کردیم که برای آقای خمینی هم نوشته بودیم و آنجا از آقای هاشمی خواستیم این نوشته ما را به جماران ارسال بکند، که گفت «سید احمد هفته ای دو بار به اینجا می آید، می دهم دست خودشان که مستقیما به دست اقای خمینی برسد.»


فاجعه

 "ایمنی گله ای"

به مرگ گله ای

ختم شد!

-------------------------

نظر حزب توده ایران

درباره اصل ولایت فقیه

آقایان الویری

و تاج زاده

میدانند اما نمیگویند

-------------------------

"نتانیاهو"

درگرداب

واترگیت اسرائیلی

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

-------------------------

وحشت از

موج چهارم کرونا

در سراسر فرانسه

نشریه علمی لانست- ترجمه آذرنگ

-------------------------

عمق سقوط اقتصاد جهانی

در سال 2020

پایان موسیقی

و ادامه رقص

صاحبان سرمایه

والنتین کاتاسانف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

-------------------------

مهار ترکیه

کاری دشوار

در برابر روسیه

"فرزاد فروزنده"

-------------------------

میانمار

پس از بلاروس

ریا نووسیتی- آزاده اسفندیاری

-------------------------

سرمقاله

23 سال پیش راه توده، درباره

نفوذ اسرائیل در ج. اسلامی نوشت

 

هنوز اندک زمانی از ترور محسن فخری زاده و انفجار سال گذشته در نطنز و ترور سردار سلیمانی سپری نشده که هفته گذشته سامانه برق نیروگاه نطنز که گفته می شود در عمق 50 متری زمین است توسط اسرائیل منفجر شد. انگشت اتهام مردم متوجه عوامل نفوذی اسرائیل در اطلاعات سپاه پاسداران است که همچنان می کوشند منکر وجود عوامل نفوذی شوند. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران از قول یک روزنامه نگار اسرائیلی می گوید "دستگاه انفجاریِ حمله به تاسیسات نطنز از راه قاچاق وارد ایران شده، از راه دور به کار افتاده و سامانه اصلی برق و سامانه پشتیبانی آن را همزمان از کار انداخته." در جریان ترور فخری زاده هم در حالیکه جای گلوله و دیلم بر روی خودروی حامل فخری زاده آشکارا دیده می شد گفتند ترور او توسط تجهیزات قاچاق و دست آخر توسط پهپاد و ماهواره صورت گرفته. ظاهرا همه چیز توسط اسراییل از راه دور انجام می شود، فقط کارشناسان محیط زیست و روزنامه نگارها و نویسندگان و کارگران و بهاییان ساکن دهات و دراویش و ... هستند که از نزدیک برای جاسوسی اعزام می شوند! اگر واقعا اراده ای در جمهوری اسلامی برای پاکسازی اطلاعات سپاه وجود داشت (همانگونه که اسحاق جهانگیری سه روز پیش در "کلاب هاوس" با جسارت به آن مطرح کرد) باید دنبال آن سرنخ نفوذی بروند که برای کارشناسان محیط زیست، روزنامه نگاران، نویسندگان، هنرمندان، کارگران و معلمان و طرفداران اصلاحات و تحولات پرونده جاسوسی برای اسرائیل می سازد. همه می دانند که سازمان‌های جاسوسی در همه جهان در حکومت‌ها نفوذ می کنند. اما جمهوری اسلامی تنها کشوری است که مدعی است سازمان‌های جاسوسی در میان منتقدان نظام در داخل کشور نفوذ کرده اند تا از این طریق با جمهوری اسلامی مبارزه کنند! انفجار هفته گذشته نیروگاه نطنز یکبار دیگر نشان داد که هیچ سازمان جاسوسی نشاندن یک نفر در راس اطلاعات سپاه، در مراکز حساس کشور، در بیت آقای خامنه‌‌ای یا در در کنار سردار سلیمانی را کنار نمی گذارد و برود در میان دراویش و دانشجویان دانشگاه نفوذ کند.

هدف اسرائیل از انفجار اخیر دادن بهانه به ارتجاع مذهبی برای بر هم زدن مذاکرات هسته ای و جلوگیری از پایان یافتن تحریم ها بوده است. ولی آیا این همدستی اسرائیل و راست ارتجاعی داخلی پدیده تازه‌ای است؟ 23 سال پیش راه توده در تفسیر ماجرای حمله به اتوبوس جهانگردان آمریکایی درآن زمان نوشت: ادامه

--------------------------------------------------------------------------------

خاطرات تلگرافچی رضا شاه- 2

کودتای 1299

علیه سه جنبش انقلابی ایران

50هزار نفر فقط در تهران از قحطی مردند. توده مردم پوست خربزه و هندوانه، پوست سيب زمينی و خونآبه ذبح گوسفند می خوردند. انگليسی ها وحشت زده از شکست قوای دولتی از قوای مسلح جمهوری گيلان و بيمناک از وصل شدن جنبش های ژنرال پسيان در خراسان و محمد خيابانی در تبريز به جمهوری گيلان و سپس فتح تهران رضاخان را به فرماندهی قوای نظامی ايران برگماردند و سپس کودتای 1299 را ترتیب دادند.

-----------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است