راه توده

شماره 850 چهارشنبه 30 شهریور 1401

عباس ندیم و کوچک شوشتری و وارطان از یاران خسرو روزبه بودند. شوشتری پس از کودتای 28 مرداد زیر شکنجه کشته شد و عباس ندیم توانست پس از کودتا از ایران خارج شده و درکنار رهبری در مهاجرت قرار گیرد و به امین ترین یاران عبدالصمد کامبخش و نورالدین کیانوری تبدیل شود. او بدستور رهبری حزب، پس از انقلاب در آلمان دمکراتیک ماند و مسئول حفظ اسناد حزب شد که از داخل به خارج کشور منتقل می شد. ندیم سه سال پیش در بلغارستان بدرود حیات گفت.

کوچک شوشتری

عباس ندیم

خاطرات رفیقدوست- 5

چه کسانی انقلاب 57 را

به خاک سیاه نشاندند؟

بخش دیگری از کتاب خاطرات رفیقدوست را در این شماره می خوانید. بخشی که مربوط به یورش به حزب توده ایران، ماجرای دستگیری اعدام قطب زاده و اشاره به شمار تلفات قربانیان جنگ با عراق است. حتی از خلال همین کتاب و پاسخ های رفیقدوست به مصاحبه کننده و تهیه کننده کتاب کاملا مشهود است که چه کسانی، با چه میزان آگاهی سیاسی و اجتماعی و... پس از انقلاب سکاندار کمیته ها و سپاه و زندانبان شدند و ستون فقرات انقلاب 57 را با قتل و جنایت و اعدام و شکنجه و شعارهای بیگانه با انقلاب شکستند.

او می کوید: اسدالله لاجوردی از رفقای ما بود و من با ایشان نزدیک بودم، خیلی هم به هم علاقه داشتیم. آقای لاجوردی عربی را خیلی خوب می دانست. او کاملا مبادی اصول و آداب (مذهبی) بود.


فریب رسانه های

غرب را نخورید!

-------------------------

در انتظار سقوط

جمهوری اسلامی

از تحلیل رویدادهای

ایران غافل شده اند!

-------------------------

7 هزار مزدور خارجی برای جنگ با روسیه به اوکراین

 فرستاده شدند

والری بورت - بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

-------------------------

77  درصد

 مردم آلمان

با ادامه جنگ

در اوکراین مخالفند!

یونگه ولت ـ ترجمه عسگر داوودی

-------------------------

در اجلاس شانگهای

چین و روسیه

بیش از گذشته درکنار یکدیگر قرار گرفته اند

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

-------------------------

بریتانیا درحال

تکه پاره شدن است

اومانیته- ترجمه آذرنگ

-------------------------

کاخ سفید

مروج جهانی

حقوق بشر است؟

آنا شافران- راشا تودی

ترجمه آزاده اسفندیاری

-------------------------

سرمقاله 850

ناهمآهنگی سیاست مترقی خارجی

با سیاستهای ارتجاعی و مخرب داخلی

هفته گذشته دو حادثه مهم خارجی و داخلی به تلاطم هایی در داخل کشور انجامید که همچنان امواج آن ادامه دارد. پیوستن ایران به پیمان شانگهای و تقاضای عضویت در کشورهای مشترک المنافع که با استقبال کشورهای عضو و بویژه روسیه روبرو شد گامی مثبت و مترقی در جهت شکستن محاصره اقتصادی ایران توسط آمریکا و کلان سرمایه داری تجاری و مافیاهای اقتصادی فاسد داخلی بود که گلوی اقتصاد ایران و مردم ما را فشرده اند و فشار را هر روز بیشتر می کنند. پیوستن ایران به پیمان شانگهای همچنین گامی در جهت تقویت جبهه جهانی است که اکنون برای مقابله با یکجانبه گرایی و جهان تک قطبی در آسیا، افریقا و آمریکای لاتین و حتی بخشی از اروپا در حال شکلگیری است. این گام همچنین در جهت تقویت قدرت دفاعی ایران در شرایطی است که آمریکا تسلیم کشور ما را می طلبد تا بتواند آن را در چارچوب طرح خاورمیانه بزرگ به پنج بخش و به سوریه و عراق و لیبی و سودانی دیگر تبدیل کند، کشورهایی که آمریکا در همه آنها پایگاه زده و به غارت نفت و منابع و تقویت افراط گرایی و آتش افروزی مشغول است. .. ادامه

----------------------------------------------------------------------------------

شاه چپ ها و ملیون را زد
و جاده را برای روحانیون هموار کرد

بسیاری از روش های حکومتی در جمهوری اسلامی تقلیدی است از دوران دو پهلوی، البته با شدت و ابتکارات بیشتر. از جمله تشکیل گروه های فشار و حمله به سیاسیون و دستگیری و به زندان بردن آنها. شاه تا آغاز سال 1357 هنوز بر این تصور بود که با استفاده از همین روش ها موج اعتراضات مردم را کنترل خواهد کرد، چنان که در 15 خرداد سال 42 چنین کرده و چنین شده بود. نمونه ای از این حملات و اقدامات حادثه کاروانسرا سنگی در آذر سال 1356 بود. در آغاز این ماه جبهه ملی برای بزرگذاشت دکتر مصدق در یک روز تعطیل عمومی در باغی واقع در کاروانسرا سنگی برنامه ای ترتیب داده بود که عده ای از افراد و شخصیت های ملی در آنجا گرد آمده بودند که ناگهان عده ای چماق و زنجیر به دست از در و دیوار هجوم آوردند و به ضرب و شتم شرکت کنندگان پرداختند که عده زیادی مجروح شدند از جمله شاپوربختیار که دستش شکست و زنده یاد داریوش فروهر که در جریان قتل های زنجیره ای در جمهوری اسلامی به همراه همسرش به قتل رسیدند نیز بشدت مجروح شد. هما ناطق نوری و ناصر پاکدامن نیز هنگام بازگشت از کاروانسرا سنگی در ابتدای جاده کرج به محاصره اوباش و ساواکی ها افتادند و بشدت کتک خوردند و البته هما ناطق که آن زمان او نیز مانند پاکدام استاد دانشگاه تهران بود بیشتر زیر مشت و لگد رفت و کارش به بیمارستان کشید. شیشه تمام اتومبیل هائ مهمانان را شکستند. کار به همین جا خاتمه نیافت و عده ای از مهمانان که اغلب سالمند بودند را  به پاسگاه ژاندارمری کاروانسرا سنگی بردند و در آنجا کتکشان زدند. این یکی از حوادث آغاز جنبش انقلابی ایران برای آزادی و عدالت وعلیه رژیم شاه بود. عکس بالا، داریوش فروهر است پس از حمله اوباش و ماموران لباس شخصی شاه به کاروانسرا سنگی

----------------------------------------------------------------------------------

آخرین گفتگو با برجسته ترین روزنامه نگار آلمانی

اروپا هنوز نتوانسته

دور اندیشی پوتین را درک کند!

یونگه ولت- ترجمه و تدوین رضا نافعی

--------------------------------------------------------------------------------------

 

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com