ابوتراب باقرزاده

صدا و سیمای ج. اسلامی
در گرداب ورشکستگی ملی

رهبر و دولت می‌خواهند تلویزیون را در چارچوب مشروعیت دادن به حكومت كودتا و جعل و تحریف خبر به آن تحمیل کنند. مردم دربرابر این سیاست تبلیغاتی مقاومت می کنند. پرسنل و کارکنان تلویزیون متاثر از مقاومت مردم و فشار وارد به حکومت حدی از استقلال را می خواهند حفظ کنند.
نتیجه رویارویی این سه عامل بر یکدیگر در نهایت به آن خروجی می شود که شاهدیم. رهبر و دولت احمدی و جامعه مدرسین قم بیش از آنکه از این خروجی ناراحت باشند از بی تاثیری این خروجی بر مردم ناراحتند و از این که تلویزیون نمی تواند مردم را به حقانیت حكومت كودتا و جدا شدن از باصطلاح "سران فتنه" قانع كند عصبانی اند. تلویزیونی که مردم آن را نگاه نکنند با یک جعبه چوبی در گوشه اتاق تفاوتی ندارد.

نورالدین کیانوری

راه توده

شماره 292     دوشنبه 24 آبان ماه 1389

سرهنگ کبیری

سرهنگ عطازیان

حسن قزلچی

مهرداد فرجاد


مرور راه توده
غفلت های گذشته را
به تجربه ای برای
آینده تبدیل کنیم!
--------------------
دکتر فریبرز بقائی
یادی از یکی از
قربانیان یورش
به حزب توده ایران
--------------------

دو سئوال و دو پاسخ
1 اشغال سفارت امریکا
2 موقعیت مذهبی

 علی خامنه ای

--------------------
دو واقعیت جدا از هم و تاثیر گذار بر هم
تاریخ ایران
تاریخ اسلام
دکتر سروش سهرابی- بخش 4
--------------------
برای خاتمه
بربریت سرمایه داری
راه حلی هست؟
خلاصه شده از مونتلی رویو- نوامبر 2010
ترجمه مهرداد به نیا
--------------------
قدرت
در انتخابات پارلمانی
جمهوری آذربایجان
جا به جا نشد!

آذرفریتاش
--------------------
دیدار زوگانف با جوانان روسیه
نتایج ویرانی
اتحاد شوروی
برای روسیه!
ترجمه بهروزبکتاشی

--------------------

حاکمیت ها
روش مقابله با خویش را
به مردم تحمیل می کنند
روزنامه "نوواوا رگیونا" الگا وتروا- سایت حزب کمونیست روسیه
ترجمه آزاده اسفندیاری

می توان کودتا کرد

اما نمی توان بر مردم حکومت کرد

29  سال پیش و در آستانه دو کودتای طبس و نوژه، بحث پیرامون خطر کودتای نظامی، بمباران هوائی، دستگیری رهبران وقت جمهوری اسلامی و رهبران احزاب سیاسی طرفدار انقلاب و اعدام و تبعید فوری فعالان سیاسی به اوج رسیده بود. آقای خمینی در یکی از سخنرانی هایش برای انبوه مردمی که درجماران به دیدار او می رفتند در پاسخ به این نگرانی ها گفت: بعد از بمباران و کشتار، بالاخره باید بیایند روی زمین و بر این مردم حکومت کنند. جوابشان را همین مردم خواهند داد.

شرح آن سالهای دور و این که چه شد؟ و چه کردند؟ و نتیجه اش چه بود؟ برگ هائی است از تاریخ پرحادثه 30 – 31 سال اخیر که مرور آن وظیفه این سرمقاله نیست. ما می خواهیم از آن جمله تاریخی آقای خمینی که دانش و دوراندیشی سیاسی و مذهبی اش حداقل در سالهای اول تاسیس جمهوری اسلامی با دوراندیشی سیاسی کسانی که بعد از او حاکم شدند، فاصله ای نجومی داشت، برای امروز و کودتائی که درانتخابات 22 خرداد کردند نتیجه گیری کنیم.

یکسال و نیم از کودتای 22 خرداد می گذرد. بسیاری از آن هائی که در آن سالهای دور با کودتا می خواستند بکشند، یا بعدها ترور شدند، یا عمر طبیعی شان به سر رسید، یا در سال 1367 اعدام شدند و یا در همین کودتای 22 خرداد زندانی شده اند. یعنی، آن خطر کودتائی که 29 سال پیش مطرح بود، و حتی دو گام عملی و بزرگ در جریان کودتای طبس و نوژه برای اجرای آن برداشتند و یا رفتند که بردارند و شکست خوردند، در سالهای بعد گام به گام به اجرا گذاشته شد و البته برای تثبیت آن گام بزرگ را نیز در کودتای 22 خرداد برداشتند.

حال، با اشاره با یادآوری همان جمله آیت الله خمینی که اشاره اش به کودتای داخلی بود و نه دخالت خارجی، باید پرسید: آنها که کودتا کردند، پس از یکسال و نیم، توانسته اند زیرپایشان را سفت کنند و کودتا را تثبیت شده ببینند؟... ادامه

-------------------------------------------------------------------

بانگ گوشخراش
سازهای بادی
در ارکستر ضد راه توده

در شماره 289 راه توده مقاله‌ای با عنوان "امثال شالگونی را به حال خود رها كنید ... " منتشر شد كه در آن اشاره كوتاهی به تلاش راه كارگر در همكاری با نامه مردم برای تخریب محمد علی عمویی و نورالدین كیانوری و راه توده شده بود. برای اطلاع آن دسته از توده‌ای‌هایی كه خواهان دانستن شرح دقیق این ماجرا هستند مقاله "راه کارگر نگران "انفجار" است با "وحدت"؟" از شماره 56 - بهمن 1375 راه توده را یكبار دیگر در اختیار خوانندگان قرار می‌دهیم. ریشه‌های برخوردهای كنونی با راه توده را باید در اندیشه‌هایی دید كه در این مقاله به برخی از آنها اشاره شده و راجع به چگونگی حل آنها اندیشید.

-------------------------------------------------------------------

اکوادور
پس از شکست کودتای نظامی ها
انقلابی تر پیش خواهد رفت
ترجمه عسگر داوودی

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است
آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است