مصاحبه علی خامنه ای در سال 1362

از خواب شیرین حکومت دلم نمی خواست بیدار شوم!

همانطور که میدانید عضو شورای انقلاب بودم و یک حضور دائمی تقریبا در آنجا وجود داشت. لاکن یک حالت ناباوری و بهت بر همه ما حاکم بود. من چیزی بگویم که شاید شما تعجب کنید. من تا مدتی حتی بعد از آنکه 22 بهمن گذشته بود، بارها به این فکر افتادم که ما خوابیم یا بیدار و تلاش می کردم که از خواب بیدار نشوم که اگر خواب هستم این رویاهای طولانی که لابد بعدش اگر آدم بیدار شود نخواهد بود دیگر ادامه نکند. این قدر مسئله برای ما شگفت آور بود.

راه توده

شماره 432     پنج شنبه 16 آبان ماه 1392

هانیبال الخاص

اسماعیل شاهرودی

محمد علی مهمید

محمد زهری


زمین زیر پای

روشنفکران

غیر توده ای

همیشه لرزیده

دکتر سروش سهرابی

------------------------------------

گفتگو با تاریخ- کیانوری

انقلاب ها

هرگز شبیه

یکدیگر نبوده اند

--------------------------------

بمناسبت چهاردهمین سالگرد درگذشت
 دکتر نورالدین کیانوری

مرور گذشته

راهنمای آینده حزب

و نسل جوان
 ایران است!

مونترال-  ابوجعفر خدیر

--------------------------------

بالای سر کیانوری در بهشت زهرا

پیرمرد

قلب انقلاب

و چشم ما بود

فیس بوک ابوالفضل آسمانی

--------------------------------

سلاح های چینی

رقیب بزرگی

که وارد بازار شده

لیونید ایواشوف- ساویتسکایا راسیا

ترجمه-  آزاده اسفندیاری

--------------------------------

سفر جان کری به منطقه

تلاش امریکا

برای ترس زدانی

از مذاکرات با ایران

در خاورمیانه

اومانیته- آذرفریتاش

-----------------------------------

آلودگی نفتی

2 میلیون هکتار

زمین های آمازون

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

----------------------------

دولت اسرائیل

از سیاست جدید

امریکا در منطقه

ناراضی است!

جعفر پویا- با استفاده از تفسیر اومانیته

پشت صحنه "مرگ بر امریکا" و تهدید وزرای دولت

صف آرائی نمایندگان فراکسیون

"چپاول" در مجلس علیه دولت

کوشش های دولت روحانی برای پیشبرد مذاکرات اتمی و لغو تحریم ها و موفقیت های نسبی بدست آمده با مقاومت و مخالفت باندهای حکومتی ثروت و قدرت مواجه شده است. این مقاومت دوچندان شده چرا که در زیر پوست سیاست خارجی در عرصه اقتصادی داخل کشور نیز دولت بدون سر و صدا کمر به کوتاه کردن دست سپاه و باندهای مافیایی از اقتصاد کشور بسته است. چندی پیش روزنامه شرق از توقف اجرای سیاست های کلی اصل 44 یعنی همان خصوصی سازی از سوی دولت روحانی خبر داد. این همان سیاست هایی بود که در سال های گذشته در بوق و کرنا شده و همچون راه نجات و پیشرفت اقتصادی ایران وانمود می شد ولی در عمل به تسلط سپاه بر اقتصاد انجامید و اکنون دولت روحانی تصمیم به توقف آن گرفته است.
روزنامه شرق در این باره نوشت: "دستور توقف اجرای قانون اصل‌44 زمانی رسمی شد که لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 92 توسط دولت یازدهم به مجلس رفت. در این اصلاحیه دولت عدد 37‌هزار‌میلیارد تومانی واگذاری‌ها را به هفت‌هزار‌میلیارد کاهش داده تا از این طریق مانع واگذاری‌های عجولانه شود."
این کاهش در شرایطی انجام می شود که خزانه دولت بیش از هر زمان دیگر خالی است و یکی از دلایل خالی کردن خزانه همین ناگزیر شدن دولت از واگذاری واحدهای دولتی به نهادهای شبه حکومتی و وابسته به سپاه بوده است.
حمید رضا فولادگر رئیس كمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی نیز گفت "واگذاری سهام برخی از شركت های زیر مجموعه وزارتخانه ها نظیر وزارت نیرو از دستور كار خارج شده است."

فولادگر که خود از طرفداران خصوصی سازی است تاکید کرد که دولت احمدی نژاد با "آغاز فعالیت خود در اجرای سیاست‌های کلی اصل‌44 حجم وسیعی از واگذاری‌ها را بی‌منطق انجام داده است."
مخالفت دولت با سیاست های اصل 44 از زمانی علنی شد که وزیر نفت اعلام کرد که اجازه فعالیت بخش خصوصی در بخش های "بالادستی"‌ را نخواهد داد. بدنبال آن محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به عملکرد ضعیف شرکت مخابرات گفت که باید آن را به هشت سال عقب برگرداند و از نو شروع کرد. واعظی در جلسه کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که "واگذاری مخابرات به بخش خصوصی مشکل حقوقی دارد و به بدنه دولت برمی‌گردد". بدنبال این سخنان محمد بیاتیان عضو این کمیسیون نیز با توضیح گفته‌های وزیر گفت: "با توجه به این‌که به دلایل حقوقی واگذاری مخابرات غیرقانونی بوده قرار شد مزایده واگذاری این شرکت باطل شود و مخابرات به بدنه دولت برگردد."
سخنان وزیر ارتباطات با واکنش تند مظفر پوررنجبر رئیس شرکت مخابرات که زیر مجموعه کنسرسیومی وابسته به تعاون سپاه پاسداران است مواجه شد. پور رنجبر این اظهارات را "قصه" و "شعبده بازی" خواند و گفت "به هر صورت اصل ۴۴ مورد تاکید مقام معظم رهبری است و احدی حق ندارد و نمی‌تواند با خصوصی‌سازی مخالف باشد و در این میان فرق نمی‌کند که چه دولت یا فردی بخواهد چنین اظهارنظری کند... خصوصی‌سازی تغییری بزرگ محسوب می‌شود و معمولا در برابر تغییر این مقاومت وجود دارد."
بنابراین کوشش دولت برای سامان دادن به اقتصاد کشور خودبخود موجب تقابل آن با منافع اقتصادی سپاه پاسداران شده و  ... ادامه

----------------------------------------------------------------------------------------

روز شمار تاریخ انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

امضای قرار داد ننگین 1919

زندان فرخی یزدی

تشیع جنازه عشقی

به روزهای تاریک استقلال ایران در اواخر دوران سلطنت قاجاریه رسیده ایم. دربار شاهنشاهی به کمک صدراعظمی که برادر بزرگ قوام السلطنه بود، یعنی وثوق الدوله قرار داد استعماری 1919 را امضاء کرده و ایران را به 400  هزار تومان فروخت. انگلستان، احمد شاه را به کاخ سلطنتی در لندن دعوت کرد و به پاس امضای این قرارداد ننگین شام مفصلی به او داد! در ایران بانگ اعتراض میهن دوستان به آسمان بر خاست. میرزاده عشقی آن شاعر میهن دوست که بعدها بدستور رضاشاه ترور شد و فرخی یزدی روزنامه نگار و شاعر میهن دوست که او نیز در سلطنت رضاشاه در زندان به قتل رسید  و هنوز معلوم نیست پیکرش را کجا دفن کردند، به جرم مخالفت با همین قرارداد بدستور وثوق الدوله دستگیر و زندانی شدند. یکماه پس از این قرار داد، دستور توقیف روزنامه های مخالف نیز صادر شد. وثوق الدوله مانند همه مستبدان گفت: یکماه مهلت داشتند که نظرات خود را بگویند و گفتند. خنده دار است که بعد از امضای قرارداد، به روزنامه ها اجازه مخالفت و ابراز نظر داده شده بود! دولت انقلابی روسیه با صدور اعلامیه ای از مخالفت با این قرار داد حمایت کرد. در همین دوران جنگ با جنبش انقلابی گیلان تشدید می شود و دکتر حشمت که از یاران نزدیک میرزا کوچک خان جنگلی است دستگیر و اعدام می شود. سرتیترهای این وقایع را از کتاب با ارزش "مرور تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 58) بخوانید:


 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  راه توده

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است