راه توده

شماره 842 چهارشنبه 5 مرداد 1401

ملکه محمدی عضو رهبری حزب توده ایران که در جمع زندانیان زن از اعدام جسته در قتل عام 67 پس از ده از زندان بیرون آمد. او متخصص کشاورزی درایران و از نویسندگان برجسته مجله دنیا و تحلیل هفتگی بود. پوری سلطانی همسر مرتضی کیوان که درسال 94 بدرود حیات گفت.

پوراندخت سلطانی

ملکه محمدی

=

پس از کنفرانس تهران و بدعوت مادر شاه

استالین در کاخ سعد آباد

به دیدار شاه و مادرش رفت!

کنفرانس تهران که تمام شد استالین دعوت به عصرانه مادر محمد رضا شاه و شخص شاه را قبول کرد و رفت به کاخ شاه، اما نه چرچیل و نه روزولت هیچکدام حاضر نشدند برای دیدار شاه و مادرش به کاخ سلطنتی بروند. روزولت و چرچیل قبول کردند که شاه به دیدار آنها برود که شاه جوان و متزلزل با ترس و لرز این دیدارها را انجام داد. درست مثل سربازی که به دیدار فرمانده کل ارتش می رود.  درباره دیدار استالین با شاه و خانواده سلطنتی ملکه مادر در کتاب خاطراتش می نویسد:


روسیه ستیزی،

یعنی حمایت

از حمله نظامی

 به ایران!

-------------------------

جنجال آفرینی

مخالفان سیاست

خارجی ج. اسلامی

-------------------------

اقتصاد

تجارت محور

ریشه فساد

و بحران است!

-------------------------

ج. اسلامی

و باله سیاسی

در خاورمیانه!

ترجمه و تدوین- آذرنگ

-------------------------

زمان تصمیم های

تاریخی در روسیه

 فرا رسیده است!

روزنامه پراودا- آزاده اسفندیاری

-------------------------

اروپا در جستجوی

نفت و گاز

تا پیش از

رسیدن زمستان

یونگه ولت آلمان

ترجمه ـ عسگر داوودی

-------------------------

مشاور پوتین

از مذاکرات محرمانه

رهبران روسیه

 و ج. اسلامی خبر داد

«آندره آره شیف»

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

-------------------------

سرمقاله 842

سرنوشت برجام

تابع شرایط ایران و جهان است!

مذاکرات برجام و شرایط آمریکا و اروپا برای پایان دادن به فشار سیاسی و نظامی و اقتصادی به مردم ایران همچنان ادامه دارد. این مذاکرات تا به امروز چند مرحله را طی کرده است. مرحله اول تصویب برجام در ۱۳۹۴ و خروج پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل بود که بی گمان یک دستاورد مهم و بزرگ برای کشور ما بود. نتیجه تصویب برجام از یکسو آن بود که ایران از خطر حمله نظامی زیر پوشش تاییدیه سازمان ملل خارج شد و از سوی دیگر تحریم های الزام آور بین المللی علیه ایران خاتمه یافت. با اینحال دوران پس از برجام نشان داد که دو نگرش در حاکمیت ایران نسبت به تصویب برجام وجود دارد. یک نگرش که برجام را برای تحقق دو امکان بالا می خواست و از آن حمایت می کرد. نگرش دومی که برجام را وسیله ای برای نزدیکی تدریجی ایران به آمریکا و غرب و تبدیل شدن به متحد آن در منطقه می دید. تشدید روسیه ستیزی و جلوگیری از انجام توافقات اقتصادی با روسیه یا عملی شدن آنها، سکوت ناگهانی نسبت به قراردادهای اقتصادی با چین و بیرون کردن شرکت های چینی از ایران و جایگزین کردن آن بطور مستقیم یا غیرمستقیم با شرکت های اروپایی و آمریکایی نمادی از اهداف این گرایش دوم بود. نتیجه این شد که رهبری کشور که نگرش اول را تعقیب می کرد با تداوم برجام و "برجام ۲" و غیره که منظور از آن تداوم سیاست نزدیکی به آمریکا بود مخالفت کرد. شاید اگر طرفداران برجام اینچنین هول زده نبودند و خود را شیفته اروپا و آمریکا نشان نمی دادند و به مناسباتی متعادل با جهان می اندیشیدند کار به اینجا نمی کشید و مخالفت ها با تداوم برجام کمتر می شد.

در واقع مشکل هوداران نزدیکی به آمریکا که عمدتا در دولت روحانی حضور داشتند این نبود که خواهان عادی کردن مناسبات سیاسی با آمریکا، گسترش روابط اقتصادی با آن کشور، افزایش حجم تجارت با آن و غیره هستند. این حتی جنبه مثبت آنان در شرایط آن دوران بود. مشکل این بود که این کار را با بازی در زمین آمریکا و پذیرش خواسته های ژئوپولیتیک آن می خواستند پیش ببرند. یعنی از طریق تشدید روسیه هراسی و چین ستیزی. بجای آنکه معتقد باشند برای داشتن یک مناسبات متعادل تر با آمریکا باید یک جبهه جهانی در کنار ایران ایجاد کرد، می خواستند به آمریکا نشان دهند که ادعاهای حاکمیت آن بر جهان را پذیرفته اند و حاضرند در چارچوب آن عمل کنند، آن هم به آمریکایی که به کمتر از تجزیه ایران یا حداکثر تبدیل آن به عراقی دیگر رضایت نمی دهد. این مشکلی است که آنان هم اکنون نیز دارند و با روسیه هراسی و چین ستیزی می خواهند محبت آمریکا را جلب کنند و آن را نشانه وفاداری به منافع ملی کشور وانمود می کنند در حالیکه درست عکس آن است.... ادامه

--------------------------------------------------------------------------------------

یکصد سال پیش پیاده روها در لاله زار

مردانه- زنانه بود!

به قلم "سعيد نفيسی"

--------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com