نقش نفوذی های انگلیسی،

در میان روحانیون ایران!

شاه می خواست قانون اساسی را عوض كند تا در آن نوشته شود مذهب رسمی كشور "اسلام" است. آیت الله بروجردی مخالف بود و می گفت باید قید "اسلام شیعه" در قانون اساسی بماند و به همین دلیل با تغییر قانون اساسی مخالف بود. سید ضیاء در بیت نواب صفوی عامل نفوذی داشت. سه ربع ساعت نواب صفوی با شمشیر و كسروی با مشت و لگد در خیابان با هم جنگیدند. یكی مدافع ارتجاع مذهبی و دیگری مخالف روحانیون و خرافات مذهبی. آیت الله راستی و آیت الله خزعلی از آن روحانیونی بودند كه باعث تعطیل درس فلسفه آیت الله خمینی شدند و می گفتند كتاب فلسفه را باید با انبر گرفت و از بالای كتابخانه فیضیه انداخت پائین. فلسفه یعنی كفر! بعضی روحانیون یواشكی به تهران می آمدند تا پای صحبت آیت الله طالقانی در مسجد هدایت بنشینند.

تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (حوزه علمیه قم) از جمله كتاب های با ارزشی است كه در سال 1380 با كمك مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. كتاب را غلامرضا كرباسچی تهیه كرده و مولف آنست. این كتاب در سه هزار نسخه منتشر شد و تا آنجا كه ما اطلاع داریم به چاپ دوم نرسید و اكنون نیز دیگر در بازار كتاب در ایران یافت نمی شود.

 

راه توده

شماره  853 چهارشنبه 27 مهر 1401

دکتر اختر کیانوری، بنیانگذار اولیه سازمان زنان دمکرات ایران. او پزشک زنان بود و در مهاجرت آلمان دمکراتیک چشم بر جهان فرو بست. عبدالصمد کامبخش از بنیانگذاران و رهبران حزب توده ایران و شوهر اختر کامبخش که او نیز در مهاجرت آلمان دمکراتیک قلبش از حرکت باز ایستاد.

دکتر اختر کیانوری

عبدالصمد کامبخش


روسیه در اوکراین

چه هدفی را

 دنبال می کند؟

----------------------------------

حضور پهپادی ایران

در اوکراین

درجهت دفاع از

آینده کشور است

----------------------------------

فضا و فرهنگ

 سیاسی امروزایران

قابل مقایسه با

اول انقلاب 57 نیست

----------------------------------

غرب و متحدانش

یکپارچه علیه ایران

بسیج شده اند!

سرگیی کاژمیانکین- روزنامه پراودا

ترجمه- آزاده اسفندیاری

----------------------------------

بیستمین کنگره

حزب کمونیست چین

پیش به سوی توسعه

وحدت ملی

و دفاع از کشور!

ترجمه و تدوین- آذرنگ

----------------------------------

اعتصاب ها

فرانسه را

نیمه فلج کرده

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

----------------------------------

آلمان اروپا را

در چاله بحران

انرژی انداخت!

«النا پوستوویتوا»

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

----------------------------------

دولت آلمان عامل انفجار گاز استروم رامیشناسد امانامش را فاش نمیکند!

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

----------------------------------

سرمقاله 853

ج. اسلامی وارد مرحله حساس

اصلاحات در سیاستهای داخلی شده!

نارضایتی عمومی و اعتراض های هفته های اخیر بار دیگر و با شدتی بیش از همیشه ضرورت انجام اصلاحات عمیق اجتماعی٬ اقتصادی و سیاسی را در ایران مطرح کرد. این ضرورت دو چندان می شود وقتی در نظر بگیریم که ایران نپذیرفته به آمریکا و غرب در مسئله هسته ای تسلیم شود٬ روابط خود را با با جبهه شرق٬ پیمان شانگهای و بریکس گسترش داده٬ در روند دلار زدایی از مبادلات اقتصادی جهانی می خواهد مشارکت کند و بالاخره در جنگ ناتو در اوکراین که غرب آن را مهمترین مسله بین المللی و تعیین کننده سرنوشت خود می داند جانب روسیه را گرفته است.

بخشی از دلیل آنکه در حرکت های اعتراضی اخیر هیچ شعار و خواسته اصلاحی مطرح نشد و تماما بر روی وعده سرنگونی و براندازی متمرکز شد بنظر می رسد همین جنبه بین المللی و رنگ و تاثیری است که غرب در چارچوب اهداف خود برای حفظ جهان تک قطبی و تجزیه ایران می خواهد در جهت دهی به اعتراضات داخلی ایران داشته باشد. تحریکات و حوادث پیاپی نیز که روی می دهد نشان می دهد که از داخل ایران و از داخل حکومت نیز کسانی در همین جهت با غرب و آمریکا همکاری می کنند. 

بخشی دیگر از دلایل اینکه در حرکت اخیر خواسته های اصلاحی(بی ارتباط و اعتناء به چهره های مشهور به اصلاح طلبی که اتفاقا عمدتا به سمت غرب متمایل شده اند) کم رنگ و بی حضور است این اعتقاد یا ادعاست که در جمهوری اسلامی اصلاحات ممکن نیست. بحث در اینجا بر سر تلویزیون های سه قلوی لندنی و کسانی نیست که در خارج از کشور نشسته اند و مردم را به براندازی و سرنگونی تشویق و با هرنوع خواست اصلاحی مخالفت می کنند. آنها دلایل خاص خود را دارند و اتفاقا درست در مخالفت با اصلاحات و از ترس انجام اصلاحات وارد میدان شده اند. این در حالیست که اصلاحات خود یک روند است که مدام به روز می شود و مفهوم اصلاحات مدام در حال تغییر است و عرصه هایی را پشت سر می گذارد٬ در عرصه هایی غیرعمده و در عرصه هایی دیگر عمده می شود٬ در عرصه هایی تحقق می یابد و راه را برای ایجاد اصلاحاتی دیگر می گشاید. کسانی که مدعی هستند که اصلاحات در جمهوری اسلامی ممکن نیست٬ در واقع اصلاحات مهمی را که در جمهوری اسلامی در همین سه دهه بتدریج صورت گرفته نمی خواهند ببینند. قبل از هر چیز اصلاحات در سیاست خارجی که برای نخستین بار در صد و پنجاه ساله اخیر، ایران را از حاشیه تاریخ جهانی و منطقه خارج کرد و به آن سیاست و شخصیت مستقلی را داد که در تاریخ چند هزار ساله خود داشته است. سیاست صد و پنجاه ساله موازنه مثبت و منفی و نه شرقی- نه غربی که برآمده از ضعف و ناتوانی و زبونی ایران بود حفظ کشور را تنها در دست و پا زدن در موازنه میان قدرت ها می فهمید که اکنون جای خود را به سیاست خارجی داده که به ایران اجازه می دهد جایگاه مستقل خود را در جهان بدون توجه به بندبازی میان قدرت ها تعیین کند. این درست همان اصلاحاتی است که غرب و آمریکا از آن وحشت زده شده اند و بخش عمده کسانی که مدال اصلاح طلبی را برای همیشه به سینه خود زده اند نمی خواهند ببینند و از بازگشت ارتجاعی به سیاست نه شرقی – نه غربی پشتیبانی می کنند.

..ادامه

--------------------------------------------------------------------------

 

مذاکرات پنهان و آشکار با امریکا

تاریخ انقلاب 57 و سپس جمهوری اسلامی مملو از حادثه و زوایای پنهانی است که آیندگان براساس اسناد درباره آن خواهند نوشت. از جمله درباره مذاکرات علنی با امریکا تا پیش از پیروزی انقلاب و مذاکرات و ارتباط های مخفی با امریکا در سالهای پس از انقلاب. این عکس مربوط به یکی از مذاکرات مهم پیش از انقلاب با امریکائی هاست. رمزی کلارک وزیر دادگستری و نماینده ویژه کارتر رئیس جمهور امریکا راهی فرانسه و محل اقامت آیت الله خمینی در "نوفل لوشاتو" در حومه پاریس شد. آیت الله خمینی که از این نوع ارتباط ها و مذاکرات بیم نداشت و جای خود را محکم تر از آن می دید که هراسی از تبلیغات داخلی و خارجی به خود راه بدهد، داماد خود آیت الله اشراقی را به همراه ابوالحسن بنی صدر بعنوان مترجم مامور این دیدار ومذاکره کرد تا از جانب وی به او بگویند: جمهوری اسلامی با هیچ دولتی سر جنگ و ستیز ندارد و نظام آینده ایران جمهوری است، مانند همه جمهوری های دیگر.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

--------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

 

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com