نورالدین کیانوری

مرور راه توده
14 سال فراز و فرود پرحادثه
در داخل و خارج کشور چگونه گذشت!

برای مرور مواضع راه توده در این شماره، بخش‌هایی از دو نامه راه توده را برگزیده‌ایم كه یكی از آنها در بهمن 1376 و دیگری در اردیبهشت 1377 بطور خصوصی نگاشته و ارسال شده و پس از مدتی، هر دو در شماره 72 خرداد 1377 راه توده منتشر شده اند. مخاطب نامه اول رفیق "خاوری" و نامه دوم رفقای رهبری فدائیان - اكثریت هستند. از ارسال این دو نامه حدود 14 سال می‌گذرد. 14 سالی كه در آن بیش از 8 انتخابات بسیار مهم و گاه سرنوشت ساز برگزار شد تا رسید به انتخابات22 خرداد، كودتا علیه رای مردم و خیزش جنبش سبز و به جان هم افتادن سران حكومت کودتا که جریان دارد. فصولی كه هر كدام از آنها شاید به اندازه همه 25 سال پس از 28 مرداد 32 برای ما و ملت ما حاوی درس و تجربه بوده است.

احسان طبری

راه توده

شماره 317     دوشنبه 9 خرداد ماه 1390

انوشیروان ابراهیمی

امیر نیک آیین

مرتضی کیوان

ایراندخت ابراهیمی


به نامه مردم و رهبری اکثریت
مرور دو نامه
پس از 14 سال

در این شماره "راه توده" دو نامه را خطاب به رفیق خاوری و منتشر کنندگان "نامه مردم" و رفقای رهبری سازمان فدائیان خلق ایران- اکثریت- می‌خوانید مضمون هر دو نامه، بی نیاز از هر توضیحی پیرامون انگیزه نگارش آنها است. اما دلیل انتشار آن‌ها در "راه توده" نیازمند توضیح است.
تا آنجا که مربوط به "نامه مردم" و منتشر کنندگان آن می‌شود؛ در ماه‌های گذشته گزارش‌ها، گلایه‌ها و پیشنهادهای مختلفی در ارتباط با وضع کنونی این بخش از حزب دریافت داشته ایم. بسیاری از نویسندگان و ارسال کنندگان این گزارش‌ها و پیشنهادها، مشوق ما برای علنی کردن مسائل بوده اند.

--------------------

بنام حزب توده ایران
سرود گمراهی
یاد احزاب منطقه
وکشورهای اسلامی ندهید

آخرین شماره نشریه نامه مردم (869) گزارشی از بیستمین سمینار بین المللی کمونیست در بروکسل منتشر کرده است. براساس این گزارش نماینده نامه مردم تحلیل معیوبی از روند انقلاب ایران را به شرکت کنندگان سمینار ارائه داده است که مشابه آن درگذشته بارها در این نشریه و از جمله در بیانیه سی امین سالگرد انقلاب بهمن طرح نیز گردیده است.

--------------------

اسناد سخن می گویند
نقش و نظرات
حزب توده ایران
در انقلاب 57
و جمهوری اسلامی

--------------------

 بخش سوم سخنرانی مهم
دبیراول حزب کمونیست فرانسه
اتحاد مردم اروپا
برای کار و رفاه
علیه جنگ و غارت
ترجمه و تدوین آذرفریتاش

--------------------
رئیس جمهور بلاروس:
حراج سوسیالیسم
در بلاروس
ممکن نیست!
سایت حزب کمونیست روسیه- بهروزبکتاشی
--------------------
بدون آگاهی عمومی
به سوسیالیسم
نخواهیم رسید!
باقر عظیمی
--------------------
زندگی مارکس از زبان دخترش
مارکس
و خانواده اش
در محاصره
فقر و بیماری
ترجمه جعفر پویا
--------------------

نگاهی تحلیلی به تاریخ 200 ساله ایران
انقلاب مشروطه
جنبش بابیه را
پشت سر گذاشت
دکتر سروش سهرابی

تن رنجور حاکمیت
زیر فشار سنگین پیکر تنومند جنبش

هیچ حاکمیتی در جهان، شکست را به آسانی نپذیرفته که حاکمیت کنونی جمهوری اسلامی آن را بپذیرد. حتی آقای خمینی با تمام اعتبار و نفوذ مذهبی و سیاسی که بعنوان رهبر انقلاب 57 در خود یکجا داشت، شکست‌ها و بازگشت‌ها از مسیرهای رفته را به آسانی نپذیرفت و تسلیم آن نشد. چنان که در جریان پذیرش پایان جنگ فرسایشی با عراق و یا بازگشت به قانون و خاتمه فضای بسته سیاسی شاهد شدیم.
شکست سیاست "جنگ، جنگ تا فتح کربلا" پس از یک هزار میلیارد خسارت به ایران و 200 هزار قربانی و چند برابر این رقم معلوم و مفقود و اسیر جنگی، سرانجام زیر فشار ناتوانی در ادامه آن پذیرفته شد.  .
... ادامه

-------------------------------------------------------------------

از آرشیو راه توده بازدید کنید

از این شماره، شما با آرشیو دوباره آرایش یافته راه توده آشنا می شوید. آرشیوی که حاصل نزدیک به دو دهه تلاش جان فرسای شماری توده ای برای در اهتزاز نگهداشتن پرچم حزب توده ایران و حضور موثر در لحظه لحظه وقایع و رویدادهای دو دهه اخیر ایران است. به تائید همه همکارانی که آرشیو نوین را سازمان داده و همچنان سرگرم تکامل آن هستند، این آرشیو خود به تنهائی یک دائرت المعارف توده ایست. نه تنها کنکاش و جستجو در این آرشیو را به شما توصیه می کنیم، بلکه انتظار داریم نقطه نظرات خود را برای تکامل آن به ما پیشنهاد کنید.

-------------------------------------------------------------------

در پایتخت آلمان "برلین"
غنی بلوریان
از زبان فرخ نگهدار
و توفیق سهرابی

مراسم تجلیل از غنی بلوریان، از برجسته ترین و معروف ترین رهبران کرد ایرانی، هفته گذشته در شهر برلین برپا شد. این مراسم روز 21 ماه مه در محل شهرداری منطقه "شونه برگ" برلین و با حضور شماری از ایرانیان مقیم این شهر، با اعلام یک دقیقه سكوت آغاز و با شرحی کوتاه از زندگی سراسر مبارزه غنی بلوریان ادامه یافت. فرخ نگهدار رهبر سابق سازمان فدائیان خلق ایران – اکثریت که از جمله سخنرانان این مراسم بود، از خاطرات خود با غنی بلوریان در زندان های شاه و دیدارهای سیاسی اش در سالهای پس از انقلاب 57 در کردستان و سپس در مهاجرت گفت. نگهدار در بخشی از سخنانش در مورد مسایل ملی و قومی در ایران بر این اصل تاکید کرد که همان طور که هر انسانی حق انتخاب نوع زندگی خود را دارد، اقوام نیز باید از حق حاکمیت بر سرنوشت خود بر خوردار باشند . متن سخنرانی "حامد گوهری" محقق و نویسنده کُرد ایرانی را به نیابت از او که نتوانسته بود در مراسم حضور یابد قرائت کردند. او در این متن اشاره به به چگونگی جمع آوری و نوشتن خاطرات غنی بلوریان به زبان کردی د رمهاجرت کرده بود.
توفیق سهرابی از فعالان جنبش جپ و از یاران نزدیک غنی بلوریان که خود نیز کرد است در این مراسم شرحی از فعالیت احزاب و سازمان های سیاسی در کردستان ایران داد و از نقش مثبت و تاثیرگذار غنی بلوریان در حوادث کردستان بعد از انقلاب یاد کرد.
در خلال این برنامه فیلم هایی از زندگی و سفرهای غنی بلوریان به کردستان عراق و استقبال از وی توسط مسعود بارزانی و دیگر مقامات حکومت کردستان و همچنین از مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری او در کردستان نشان داده شد .

-------------------------------------------------------------------

دستگیری آخرین مدافع سنگر دفاع از یوگسلاوی
قهرمان ملی را
جنایتکار جنگی
به مردم معرفی کردند!
ساویتسکایا راسیا – ترجمه آزاده اسفندیاری

-------------------------------------------------------------------

فراخوان انقلابی
رهبر حزب کمونیست اسپانیا
خطاب به اعضای حزب
روزنامه یونگه ولت چاپ آلمان- ترجمه عسگر داوودی

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721 آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است