خسرو روزبه

خسرو روزبه و مریم فیروز

در دوران دشوار زندگی مخفی

اتومبیل تند می‌رفت. آرام به او گفتم دست فلک هم به تو نخواهد رسید. و به راستی هم چنین بود. هرگز سازمان امنیت نمی توانست او را پیدا کند مگر این که خیانتی بکنند و چنین هم شد. خسرو همه گونه وسیله‌ای دراختیار داشت که بتواند خود را مخفی سازد و یا قیافه اش تغییر دهد. پس از آخرین فرار او با رهبران حزب توده ایران از زندان قصر برای اولین بار به خانه‌ای که ما داشتیم و رفقای دیگر هم در آن زندگی می‌کردند آمد و از نزدیک با او آشنا شدم و این دیدار تا روزی که من در ایران بودم، هفته‌ای چند بار پیش می‌آمد. سازمان امنیت در زندان و در میان زندانیان، از راه عمال خود و یا با نشان دادن اسناد جعل شده خسرو را بانی گرفتاری افسران معرفی می کرد. کسانی که از زندان بیرون می‌آمدند آلوده به این احساسات بودند.

مریم فیروز

راه توده

شماره 378     دوشنبه 17 مهر ماه 1391

فریبرز صالحی

ابوالحسن خاطیب

سعید آذرنگ

فرزاد دادگر


یادمانده های علی خدائی-88

در نقد گذشته

انصاف را

فراموش نکنیم!

------------------------------------

سرنوشت تلخ بهارعربی را

سیاست های خامنه ای رقم زد

------------------------------------

انتخابات ریاست جمهوری

روی آگاهی

مردم ایران

در هر رویدادی

حساب کنیم

-------------------------------------

مصاحبه کیانوری

با خبرنگار فرانسوی

چند هفته پیش از

یورش به حزب

ایران کنونی

در آینه

پیش بینی

29 سال پیش

---------------------------------------

آدم کش ها

خیال حاکمیت

بر سوریه را دارند

"النا گرومووا"  خبرنگار روزنامه

سویتسکایا راسیا در دمشق

ترجمه- آزاده اسفندیاری

---------------------------------------

بحران مالی – ارزی

محصول مستقیم

خصوصی سازی

است و نه تحریم ها

----------------------------------------

آینده تیره وتار

"یورو" در اروپا

آذرفریتاش

------------------------------

پیام های خوانندگان

و پاسخ های راه توده

---------------------------------

اپوزیسیون زیرلب می گوید

بشار اسد می رود

اخوان المسلمین

برای حکومت می آید!

اشپیگل آنلاین
گزینش و ترجمه رضا نافعی

-----------------------------

در سال 1331

150 ساعت

اعتصاب و گرسنگی

زندانیان سیاسی

تاریخ جنبش...- عبدالصمد کامبخش

بنا بر دلائلی که می خوانید، اگر فضای سیاسی باز نشود

بخت یار احمدی نژاد است

و بازنده بزرگ علی خامنه ای

انتخابات آینده ریاست جمهوری در شرایطی نزدیک می شود که حکومت در چنبره ای از بحران های داخلی و بین المللی گرفتار است. این وضع به تضادها و اختلاف ها و درگیری ها از هر سو دامن زده و در آینده بیشتر خواهد زد. باند احمدی نژاد و تیم نظامی علی خامنه ای در حالیکه شمشیرها را از رو بسته اند جرات حمله به یکدیگر را هم ندارند. احمدی نژاد برای بقای خود برروی نارضایتی مردم از روحانیت و نفرت فزاینده نسبت به مداخلات رهبر حساب می کند. در عرصه جهانی نیز او خود را یک مجری گوش به فرمان برنامه های بانک جهانی نشان می دهد که در سرسختی وی در اجرای برنامه حذف یارانه ها و پافشاری برای باز کردن دروازه های ایران بر روی واردات کاملا قابل مشاهده است. این واقعیت که صندوق بین المللی پول احمدی نژاد و ایران را یکی از قهرمانان اجرای "اصلاحات" اقتصادی اعلام کرده بود حکایت از آمادگی غرب برای پشتیبانی از وی در صورتی که خود بتواند بقایش را تضمین کند دارد. عملی شدن این پشتیبانی نیاز به یک چهره جدید از احمدی نژاد دارد که او در جریان سفر اخیر به امریکا این چهره جدید را در اعلام آمادگی برای مذاکره با امریکا و گرفتن ژست دموکراسی خواهی از خود نشان داد. بدینسان احمدی نژاد اکنون از نظر غرب و امریکا بتدریج همه شرایط پشتیبانی را بدست آورده است. از نظر سیاسی راست، از نظر اقتصادی اولترالیبرال و از نظر بین المللی آماده پذیرش شرایط غرب و امریکا. برخلاف همه شعارهایی که در حکومت ایران علیه امریکا داده می شود، این پشتوانه بین المللی احمدی نژاد برای او یک برگ برنده بزرگ است، زیرا در این حکومت اکثریت قدرت با کسانی است که در لحظه بحران بسوی آنکه نیرومند تر است و آینده دارد خواهند چرخید. سیاست حکومتی نیز در دوران احمدی نژاد وضعی را بوجود آورد که هر چه زمان می گذرد آینده ایران به لحاظ اقتصادی و سیاسی بیشتر وابسته به شرایط بین المللی می شود. از این رو زمان برخلاف ظاهر بسود احمدی نژاد عمل می کند، مگر آنکه باند و بیت رهبری بتواند و اصولا قدرت آن را داشته باشد که پیشدستی کند.
هرقدر که زمان بسود احمدی نژاد جلو می رود برعکس به زیان علی خامنه ای پیش می رود. پافشاری او برای نجات خود به هر قیمت و پاسخگو نبودن و نشدن در برابر مردم بتدریج اطراف او را خالی کرده است. تکیه او بر سرداران و نظامیان به مرزهای کارایی خود رسیده و ادامه سرکوب و سر نیزه ناممکن شده و خود سرداران نیز بتدریج شامل نفرت عمومی شده اند.
رهبر می خواهد و شاید هنوز در خیال آن است که انتخابات را درغیاب مردم به شکل هدایت شده و در فضایی از کشمکش و گاوبندی و امتیاز میان گروه بندی های حکومتی برگزار کند. ولی روزبروز بیشتر معلوم می شود که چنین چیزی ناممکن است. نه تنها بحران سیاسی و اقتصادی داخلی بلکه شرایط بین المللی نیز جایی برای انتخابات فرمایشی باقی نمی گذارد. بویژه آنکه در جبهه اصلاح طلبان علاوه بر میرحسین موسوی و مهدی کروبی که همچنان بر سر نظریات خود که روزبروز درستی ٱنها بیشتر ثابت می شود ایستاده اند، چهره هایی نظیر محمد خاتمی نیز حاضر به سکوت و تمکین در برابر وضع موجود نیستند. این در شرایطی است که شخصیت هایی نظیر هاشمی رفسنجانی که می کوشید در میانه حرکت کند وزن خود را به سمت اصلاح طلبان انداخته و حتی امثال ناطق نوری نیز از جناح راست فاصله می گیرند. همه اینها بیش از انکه ناشی از یک تحول شخصی و روحی باشد حاصل یک وضعیت است که موجب می شود افراد دوراندیش تر که وابستگی های کمتری به قدرت حاکم دارند بکوشند حساب خود را از ان جدا کنند. بدینسان انتخابات که می توانست راهی برای برون رفت قدرت حاکم از وضع بحرانی کنونی باشد خود به عامل شدت دهنده بحران تبدیل شده و هر روز که می گذرد بر بستر نزدیکی انتخابات بحران همه جانبه درون حکومتی تشدید خواهد شد.

--------------------------------------------------------------

ونزوئلا

انقلاب و ضد انقلاب

در یک نبرد انتخاباتی

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

رییس هیات نظارت بر انتخابات ونزوئلا در آمریکایی جنوبی اعلام کرد که ونزوئلا شرایط ابتدایی لازم برای برگزاری شفاف انتخابات ریاست جمهوری را که روز یکشنبه 16 مهر برگزار می شود را رعایت کرده است.
«کارلوس آلوارز»رئیس این هیت گفته است نتایج انتخابات میان رئیس جمهور «هوگو چاوز» و رقیب وی «هنریک کاپریلس» قابل اعتماد خواهد بود و امنیت انتخابات نیز در روز رای گیری تضمین خواهد شد. گروه وی توسط «اتحادیه آمریکای جنوبی» به ونزوئلا فرستاده شده است.
پنج سازمان بین المللی دیگر، شامل «اتحادیه اروپا» و بلوک تجاری آمریکای جنوبی موسوم به «مرکوسور» نیز ناظرانی به ونزوئلا فرستاده اند.
به گزارش رویتر آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که «هوگو چاوز»، «هنریک کاپریلس» را با کسب ۱۳ درصد رای بیشتر شکست می دهد.
رقیب انتخاباتی چاوز به نمایندگی از چهار حزب دست راستی اپوزیسیون انتخاب شده است. «کاپریلس رادونسکی»، 39 ساله، یکی از چهره‌های جوان عرصه سیاست در ونزوئلا است که از سال 2008 تاکنون استاندار ایالت «میراندا»، دومین استان بزرگ ونزوئلا، می‌باشد. اوعلاوه بر ونزوئلا در هلند، ایتالیا و دانشگاه کلمبیا در نیویورک در حوزه «حقوق تجارت» تحصیل کرده و در سال 1998 و از 26 سالگی عضو مجلس نمایندگان ونزوئلا است. وی فرزند یک خانواده مهاجر یهودی از اروپای شرقی است که در طول جنگ جهانی دوم به ونزوئلا مهاجرت کردند. یهودیان ساکن ونزوئلا اقلیتی قدرتمند به لحاظ اقتصادی و رسانه‌ای هستند که از سوی مجموعه‌ای تحت عنوان «کنفدراسیون انجمن‌های یهودی ونزوئلا» حمایت می‌شوند و دارای ارتباطی ارگانیک با اسرائیل و لابی یهود در آمریکا می باشند. «کاپریلس رادونسکی» از فعالان جریان کودتای آوریل 2002 بر علیه چاوز در ونزوئلا بود که پس از حضور گسترده مردم این توطئه خنثی شد. وی شب کودتا در راس گروهی به سفارت کوبا در کاراکاس حمله و آنجا را اشغال کرد. در این رابطه وی در سال 2006 محاکمه و 3 ماه را در زندان گذراند. او عضو حزب راستگرای «سوسیال- مسیحی» است و دارای تفکرات «نئو لیبرالیستی» می باشد.  ...ادامه.

 به فیسبوک

راه توده

بپیوندید

---------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی
Vernis
Postfach 200208
13512 Berlin
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است