راه توده

شماره 501  پنجشنبه سوم اردیبهشت 1394

سرهنگ کبیری

سرهنگ آذرفر

ناخدا افضلی

سرهنگ عطاریان

قضاوت نهائی تاریخ

دربار آیت الله خمینی چیست؟

از زمانی كه مسئله تحول، مسئله اصلاحات، مسئله پایان دادن به عقب ماندگی ایران در ذهن روشنگران و اصلاحگران دوران پیشامشروطه طرح شد، همه آنان با این مسئله روبرو شدند: اصلاحات و تحولات اجتماعی در ایران نیاز به موافقت و همراهمی مردم دارد و مردم زیر نفوذ مذهب و روحانیت هستند. دو گرایش تمام تاریخ پس از مشروطه و حیات سیاسی در ایران تا انقلاب بهمن فرا گرفت. 1- برای انجام تحولات باید روحانیت و مذهب را به سمت اصلاحات جلب کرد. 2- برای انجام اصلاحات باید ریشه نفوذ روحانیت و مذهب را در میان توده مردم قطع کرد.

دوران تدارک جنبش انقلابی در ایران، سه چهره بزرگ در درون خود پرورش داد که این سه بطور کامل مهر و نشان این انقلاب را بر خود داشتند و مهر و نشان خود را بر انقلاب نیز زدند. در واقع جنبش انقلابی مردم ایران به این سه تن اجازه داد که ظرفیت های پنهان و توان رهبری سیاسی و قدرت اقناعی خود را آشکار سازند.

 

تحولات مثبت

در دیپلماسی

جمهوری اسلامی

--------------------

قطع مناسبات

با امریکا

به معنای مبارزه

با امریکا نیست!

--------------------

چگونه ایران

بازیچه سیاست

قدرت ها شد!

دکتر سروش سهرابی- 2

--------------------

آگاهی ناقص

همگانی از آنچه

در مصر گذشت

--------------------

خاطرات سایه

(پیر پرنیان اندیش)

آخرین دیدار

با شهریار

--------------------

روسیه

زیر بغل دولت

چپگرای یونان

را می گیرد

اومانیته- ترجمه آذرنگ

--------------------

قرارداد موقت

شمشیر داموگلس

بالای سرکارگران

روزبه دادخواه

--------------------

"اتحادیه بریکس"

رقیب ایالات متحده

و اتحادیه اروپا

"اسپودنیک" روسیه

 ترجمه و تدوین آزاده اسفندیاری

--------------------

کدام سیاست، امروز

پاسخگوی اوضاع ایران است؟

 بسیار اهمیت دارد که ما با موقعیت اقتصادی سپاه در جمهوری اسلامی آشنا شویم. با این آشنائی ما می توانیم یک گام از محدوده ایران نیز فراتر رفته و با اهداف اقتصادی سپاه در منطقه و حوادث جاری در آن نیز آشنا شویم. آنجا که فرمانده کل سپاه مدعی می شود "علی خامنه ای" رهبر منطقه و بلکه جهان سوم است، در واقع محدوده سلطه نظامی و اقتصادی سپاه در منطقه را می خواهند مشخص کنند. بازار مصرف تسلیحات نظامی منطقه، قرار دادهای نفت و پتروشیمی، فتح بازار منطقه با اتومبیل های تولید ایران، فروش انبوه سلاحی که در ایران تولید می شود و... همگی بخشی از دورخیز اقتصادی سپاه است. جنگ طلبی و مانورهای جنگی که به بهانه مقابله با امریکا در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز انجام می شود، این بیان است که امنیت خلیج فارس را باید به سپاه واگذار کنند و یا حتی نقش آفرینی در حوادث اخیر یمن نیز همین است. حتی اگر به بهانه گسترش امنیت ایران با به حکومت رساندن شیعیان انجام شود.

درمورد عراق نیز همین است. آنها می کوشند با تبدیل نجف، کربلا، سامره و کاظمین به مجموعه ای به سبک واتیکان شیعه و وصل آن به قم و مشهد و اصفهان همین استراتژی را پیش ببرند.

مانورهای جنگی، اظهارات جنگ طلبانه و حتی اتم خواهی آنها نیز همین هدف را دنبال می کند و این امری نیست که از دید دولت های منطقه پنهان باشد و حداقل درعرصه اقتصادی بتوانند آن را قبول کنند. بویژه دولت ها و کشورهائی مانند ترکیه و مصر و عربستان. البته، طبیعی است که آنها این اندیشه را نیز در سر دارند که برای دستیابی به این بازار اقتصادی و سیاسی اگر لازم باشد با دادن امتیازهای سیاسی و اقتصادی به امریکا و برخی قدرت های اروپا، آنها را نیز با خود همراه کرد.

اساسی ترین نگرانی اینست که در صورت تحقق چنین مسیری، سپاه به ابزار دست امریکا در منطقه تبدیل شود و باز طبیعی است که بزرگترین بازنده این روند و نتیجه آن، مردم ایران اند که یک انقلاب ملی و ضد امپریالیستی را از چنگشان در آورده و حکومتی در قد و قواره پاکستان و ترکیه، مجهز به اسلام ارتجاعی را بر آنها مسلط ساخته اند. امروز را اگر عمیق ببینیم، فردا را می توانیم حدس بزنیم. فردائی که این روند بقایای انقلاب و مردمی ترین نیروهای سیاسی را چون مرداب به کام می کشد. این دورنما، در میان جنجال های تبلیغاتی که اکنون جریان دارد، شاید دور از ذهن جلوه کند، اما در اینجا نیز باید نگاه کرد به موقعیت اقتصادی و حتی طبقاتی فرماندهان سپاه و ریشه ای ترین تغییر در نظام، یعنی خصوصی سازی ها یک دهه گذشته و تلاشی که سپاه برای حفظ و حتی گسترش حضور خود در مجلس آینده می کند. ادامه

---------------------------------------------------------

بخش هائی از کتاب

"عبور از بحران"

50 سال پیش

دانشجوی ایران

همان را می گفت

که امروز میگوید!

عکس: خانواده امینی، نفر جلو خانم فخرالدوله، کانون خانواده و قدرت و سیاست در دوران خود

---------------------------------------------

پیام های دریافتی

و پاسخ راه توده به آنها

ویراستار همیشگی مطالب راه توده، متاسفانه بیمار است و مرخصی گرفته و به همین دلیل احتمال اشتباهات تایپی در مطالب این شماره راه توده کم نیست. از جمله در همین بخش پیام ها و پاسخ به آنها. امیدواریم و شما هم ابراز امیدواری کنید که حالش ایشان هرچه زودتر بهبود یابد. دو پیام بسیار دقیق همراه پیام هائی که می خوانید دریافت کرده بودیم که آنها را جداگانه و بصورت مقالات وارده در این شماره راه توده منتشر کرده ایم. یکی درباره مصر و دیگری در باره آگاهی کارگران ایران.

بقیه پیام ها را به همراه پاسخ های ما می خوانید:

  --------------------------------------------------

 فیسبوک راه توده

---------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو جدید
19 سال
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره 1 تا آخرین شماره ای که در برابر خود دارید

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 تماس با  

راه توده

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

Tel:+49-30-36759721

آدرس پستی

Postfach 126926
 10609 Berlin-
Germany

 

 

نقل مطالب منتشر شده در این سایت طبق
GNU و GFDL
با ذکر منبع آزاد است